Pokoli órák a repülőtéren – így kaphat akár 600 eurós kártérítést, ha késik a gépe
2024. június 24. 16:58
Itt a nyár, egyre több a légijárat, és egyre több az akár 10-20 órás várakozásokról szóló rémtörténet is. Az utasoknak meglepően sok joguk van, főként ahhoz képest, hogy a légitársaságok mennyire vonakodnak ezeket érvényesíteni. Mikor kell szállást, ellátást biztosítaniuk az utasoknak, milyen feltételekkel jár a kártérítés akár egy kisebb késés esetén is, és mire hivatkozva utasíthatják vissza azt a cégek? A jogi szakértő válaszol.
Törölték a Wizz Air Rómából Budapestre tartó péntek esti járatát, a hoppon maradt, másnap délutánig ott dekkolni kénytelen utasok csak töredékének jutott szállás. A Sun Express Budapestről Antalyába induló járatának utasait pedig szintén hosszasan hitegették, hogy a péntek délelőtti indulás helyett csak tetemes késéssel kell számolniuk, de végül csak szombat hajnalban kelhettek útra.
A török riviérára készülő utasok egyike a helyzet rendeződése előtt a Híradónak arról beszélt, hogy lincshangulatban vannak:
A nyaralási szezonban érthetően jóval több légi járat indul a népszerű célpontok felé, nem csoda, hogy a hasonló utazási horrorélmények is megszaporodnak. Hiába foglalunk már hónapokkal előre, megtörténhet a baj, és máris nem indul olyan jól a nyaralás, ha a járatunk nem az előre meghatározott időben száll fel.
Vajon mire vagyunk jogosultak a járat késése esetén? Mikor és mennyi kompenzációt lehet kérni a légitársaságtól késés esetén? A kérdésben a Jog365 szakértője segít eligazodni.
Ha a járat késik, bizonyos feltételek esetén az utasok különböző mértékű kompenzációra válhatnak jogosulttá. Először is azt kell meghatározni, hogy mi számít késésnek egy repülőút során. Ahhoz, hogy ezt meghatározhassuk, fontos tudnunk, hogy milyen távolságra utazunk, ugyanis a kompenzációt befolyásolja a megtett út hossza.
A légifuvarozónak akkor kell lépéseket tennie az utasok kényelme érdekében, ha a gép:
- 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén legalább két órát;
- az összes Közösségen belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén legalább három órát,
- a fenti két pont alá nem tartozó repülőutak esetén legalább négy órát késik.
Ilyen esetben a légitársaság elsődleges feladata az utasok megfelelő ellátása.
Milyen ellátáshoz van jogunk, ha késik a gépünk?
A légitársaság az ellátás körében felajánl az utasainak a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, mely három óránként legalább egy 15 eurós levásárolható kupont jelent, melyet általában a repülőtér éttermeiben lehet felhasználni. (Természetesen a légitársaság döntése szerint pénzben is kompenzálhatja az utasait, a lényeg, hogy biztosítsa valamilyen módon az ellátást.) Ezt a légitársaságnak magától kell felajánlania az utasainak, azonban ha ez nem történik meg, a számlák megőrzésével utólag igényelhető az ellátás megtérítése. Ezen kívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.
Amennyiben a késés előreláthatóan olyan mértékű, hogy a gép csak egy másik nap tud majd felszállni, az utasok jogosultak szállodai elhelyezésre, valamint a szállodába történő transzferre.
Ha a gép eléri az ötórás késést, akkor a légitársaságnak kötelező felajánlania a jegy árának a vételár szerinti visszatérítését 7 napon belül, az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt.
Ezt az utolsó fordulatot úgy kell értelmezni, hogy ha például a labdarúgó-Európa-bajnokság egy csütörtök esti meccsére repülnénk ki, azonban az átszállás során a gép annyit késik, hogy már lemaradnánk az eseményről, akkor légitársaságnak nemcsak a fennmaradó útszakasz jegyét kellene megtéríteni, hanem az átszállásig megtett út jegyárát is. Erre lenne jogosult akár Geszti Péter is, aki a magyar-skót Eb-meccset késte le legnagyobb bánatára, bár inkább az utasok viselkedése háborította fel.
Három óra késés után akár 600 euró is járhat az utasnak
Ha a gép több mint három órát késik, nemcsak a fent leírt ellátásra leszünk jogosultak, hanem kártalanításra is – emelte ki dr. Sáfrány Írisz, a Jog365 szakértője. A kártalanítás összegét szintén annak függvényében állapítják meg, hogy milyen messzire utazunk, az alábbiak szerint:
- 250 euró minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
- 400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;
- 600 eurót minden olyan útra, mely az előbbi két pontba nem sorolható
A kártalanítás kifizetése készpénzben, elektronikus banki átutalással, banki átutalással vagy bankcsekkel, illetve – az utas írásos beleegyezése esetén – utazási utalvánnyal és/vagy más szolgáltatásokkal történik.
Arra mindenki figyeljen, hogy a kártérítést a légitársaságok nem fogják maguktól megfizetni, sok esetben hosszas viták árán lehet csak rákényszeríteni a cégeket a kompenzáció megfizetésére.
Fontos kiemelni továbbá, hogy amennyiben a késést valamilyen rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, akkor a légitársaság nem köteles kompenzációt fizetni (jellemzően ilyenek azok az esetek, amikor az időjárási viszonyok miatt nem szállhatnak fel a gépek). A rendkívüli körülmény bizonyítása a légitársaságot terheli.
Ez a szabály azonban csak a kompenzációra terjed ki, az utasok ellátása a késés okától függetlenül kötelező.
Nyitókép: A Budapest-Antalya járat csüggedt utasai – Fotó: Utazómajom / Facebook