Annyit költöttek a pártok a mostani kampányban, amennyit csak akartak
2024. június 7. 15:21
Szinte semmilyen szabálynak nem kellett megfelelni az EP- és önkormányzati választások kampányköltéseit illetően Magyarországon – közölte a Transparency International Magyarország jogi igazgatója. De azt vizsgálni fogják, hogy a pártok a bevételeiket törvényesen szerezték-e.
Az EP- és önkormányzati választások kampányköltéseire vonatkozó szabályozás Magyarországon meglehetősen laza, gyakorlatilag nincsenek konkrét korlátok vagy szigorú előírások, amelyek betartását a pártoknak biztosítaniuk kellene. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint a kampányfinanszírozási törvény csak az országgyűlési választásokra vonatkozik, és az EP- és önkormányzati választások esetében nincs hasonlóan szigorú szabályozás. Ennek eredményeképpen a pártok annyit költenek, amennyit csak tudnak és akarnak, írja a Népszava.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ugyan vizsgálja a pártok bevételeinek törvényességét, de külön szabályozás hiányában nem ellenőrzi kifejezetten az EP- és önkormányzati választások kampányköltéseit. Ez azt jelenti, hogy a pártoknak nincs meghatározott költési plafonja ezekre a választásokra, és nem kapnak célzott állami támogatást sem. Az egyetlen korlátozás az, hogy a pártok honnan fogadhatnak el adományokat, és hogy az 500 ezer forintnál nagyobb adományokat csak névvel és arccal vállalva lehet nyújtani.
A választási eljárásról szóló törvény általános előírásokat tartalmaz a kampányeszközökre vonatkozóan, de ezek nem tartalmaznak konkrét költési szabályokat az EP- és önkormányzati választások esetében. Például míg az országgyűlési választásokon egy jelölt legfeljebb 6 millió forintot költhet, addig az EP- és önkormányzati választásokon ilyen korlátozás nincs. A kampánytevékenységek, mint a választói gyűlések, közterületi hirdetések, háztól házig kampányolás és médiahirdetések, nincsenek pénzügyi korlátokhoz kötve.
A gyakorlatban ez azt eredményezi, hogy a nagyobb pártok, különösen a Fidesz, jelentős összegeket költenek kampányaikra, gyakran kihasználva a közösségi médiát – teszi hozzá a lap. A témával az RTL Híradója is foglalkozott:
A 2019-es önkormányzati választások során például a Fidesz jelentős hátrányban volt a közösségi médiában, de azóta sikerült felzárkóznia, sőt, olyan struktúrákat hoztak létre, amelyek lehetővé teszik a kampányolás kiszervezését más szervezetekre, mint például a Megafon és a Civil Összefogás Fórum (CÖF).
Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu