Belföld

A fővárosi pártlisták vezetőinek fele az ATV-n vitázott

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. június 3. 8:54

Fővárosi pártlisták vezetői közül öten ismertették önkormányzati programjaikat és ütköztették elképzeléseiket az ATV vasárnap esti élő műsorában.

A tíz fővárosi pártlista közül öt vezetőjének részvételével rendeztek vitaműsort az ATV vasárnap este. A vitára hét fővárosi listavezetőt hívtak, de Szentkirályi Alexandra (Fidesz-KDNP) és Magyar Péter (Tisza Párt) nem fogadta el a meghívást, írja az állami hírügynökség.

A vitán részt vett:

  • Baranyi Krisztina IX. kerületi polgármester, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) listavezetője,
  • Grundtner András, a Mi Hazánk Mozgalom listavezetője,
  • Karácsony Gergely főpolgármester, a Párbeszéd-Zöldek - DK - MSZP listavezetője,
  • Soproni Tamás VI. kerületi polgármester, aki a Momentum listáján a második,
  • Vitézy Dávid, a Vitézy Dáviddal Budapestért és az LMP-Zöldek listavezetője.

A bevezető felszólalások után a megjelent politikusok három kijelölt – a közlekedésfejlesztés, az élhető Budapest, a kormány és a főváros viszonya –,  valamint általuk szabadon választott egy-egy témakörben fejtették ki véleményüket és vitatkoztak.

Bevezető

Baranyi Krisztina: A helyi ügyekben közösséget építő emberekre van szükség az önkormányzatok élén. A magyar politikát mindenki unja, az MKKP azt szeretné, ha a listájára azok szavaznának, akik unják ezt a politikát.

Grundtner András: Budapest nélkül nincs Magyarország és Magyarország nélkül nincs Budapest, de ez egyre kevésbé igaz, a főváros városállamként elkezdett kiszakadni a nemzet testéből. Az emberek vidékre vagy külföldre menekülnek, a bevándorlás, az idegenek betelepedése pedig folyamatos, és pártja megakadályozná az élhetetlen gettók kialakulását.

Vitézy Dávid: Mind a két nagy politikai oldal a fővárosban a saját táborának játszik, és lájkokat gyűjt, ezen akar változtatni, nem akar pártpolitikus lenni. Budapest számára nem ugródeszka, a főváros Budapest fejlesztésén akar dolgozni. A mostani választást követően állhat először az elő, hogy a Fidesznek és a DK még együtt sem lesz többsége a Fővárosi Közgyűlésben.

Karácsony Gergely: Azok, akik nem jelentek meg a vitán, világosan megüzenték, hogy nincsen mondanivalójuk a budapestiek számára. Még zöldebb és szolidárisabb Budapestet szeretne, és az elmúlt öt év valószínűleg a legnehezebb évek voltak Budapest számára az elmúlt fél évszázadban: a koronavírus-járványnál és az energiaválságnál csak a kormány Budapest-ellenes politikája okozott több kárt a városnak.

Soproni Tamás: A Momentum progresszív, liberális értékek mentén az átláthatóságért küzdve dolgozott szerte Budapesten, úgy, hogy a korrupció árnya sem vetült ránk, ami nem mondható el minden ellenzéki pártról.

Közlekedésfejlesztés

Grundtner András: Ma a fővárost harmadik világot idéző utak, torlódások, no-go járatok és adóztató célú parkolási rendszer jellemzi. A Mi Hazánk tíz éven belül felújítja az utakat, megszünteti a népnevelő szándékú forgalmi akadályokat, mindenütt megszünteti azokat a kerékpársávokat, amelyek célja csupán az autóforgalom akadályozása, ingyenessé teszi a teljes metró- és HÉV-hálózatot, a parkolási rendszert pedig felülvizsgálja.

Vitézy Dávid: Javítani kell a közösségi közlekedési lehetőségeket a külső kerületekből és agglomerációból, ki kell harcolni a kormánynál a HÉV-ek felújítását és a vasúti fejlesztéseket, a külső kerületek nagy csomópontjait rendbe kell tenni, fejleszteni kell a villamoshálózatot, az útfelújítások ütemében sebességet kell váltani, továbbá el kell érni, hogy a fővárosnál központosítsák a parkolási rendszert.

Karácsony Gergely: A budapestiek életminőségének javításából kell levezetni azt, hogy hogyan kell zöldíteni a budapesti közlekedést. Befejezték a 3-as metró felújítását, akadálymentesítették azt, járműfejlesztési programot indítottak el, így például már teljes mértékben alacsonypadlós a buszflotta, olcsóbbá vált a közösségi közlekedés, ötven forgalmas csomópontban alakítottak ki zebrákat, valamint bővítették a kerékpáros hálózatot. Történelmi lépés volt a tarifaközösség létrehozása.

Soproni Tamás: Hamis dilemma autó-kerékpáros-gyalogos ellentét víziónálása, mi, budapestiek egyszerűen közlekedők vagyunk, de az autóforgalmat vissza kell szorítani. Szeretnék kiharcolni az éjszakai metróközlekedés bevezetését. Át kell világítani a BKV működését.

Baranyi Krisztina: A Greenpace szerint az iskoláknál rákkeltő anyagokból két-háromszoros túllépés van a levegőben, ezért az autómentesítés, az autóforgalom visszaszorítása egészségügyi érdek. A parkolás digitalizálásával, a parkolóórák megszüntetésével egyetért, de a parkolási rendszer központosításával nem, mert azt a korrupció melegágyának tartja.

Élhető Budapest

Vitézy Dávid: A BKK-rendészet létrehozása fontos, hogy biztonságosabb és tisztább legyen a közösségi közlekedés. Ez utasbarát javaslat, nem hajléktalanellenes. Köztisztasági fejlesztések szükségesek, a rozsdaövezetekben tízezer lakás megépítésére van szükség a magántőke bevonásával, továbbá folytatni kell az akadálymentesítést.

Karácsony Gergely: Jobb levegőre, megfizethető bérlakásokra van szükség. Az elmúlt években 35 ezer fát ültettek, új városi parkot hoztak létre Pünkösdfürdőn, megkezdték nagy parkok felújítását, zöldítettek a belvárosban is. A következő ciklusban európai uniós forrásból 56 milliárdot fordítanak majd a város zöldítésére.

Soproni Tamás: A lakhatási válság az egyik legsúlyosabb probléma Budapesten, ezért a bérlakás-hálózat fejlesztésére van szükség. A VI. és a VIII. kerületben például 300 bérlakást újítottak fel az elmúlt években, és ezekben a kerületekben az ország legszélesebb és legsűrűbb szövésű szociális hálóját hozták létre.

Baranyi Krisztina: Súlyos a lakhatási válság. Kevés a bérlakás a fővárosban, de nincs is pénz bérlakás-építésre, ezért betarthatatlan ígéret a tízezer bérlakás építése. A Diákváros építését ki kellene kényszeríteni a kormánytól, a fiatalokat pedig, illetve akiket a hajléktalanság fenyeget, lakbér-támogatással kell segíteni.

Grundtner András: Az albérletárakat a keresleti és kínálati piac alakítja, akkor lehet beavatkozni, ha valamilyen torzító tényező van. Három ilyen nagy torzító tényező az Airbnb-szolgáltatások, a hallgatók lakásigénye, és a befektetési célú lakópark építés. Mivel a turizmusfejlesztéshez hozzájárul az Airbnb, ezt nem akarják ellehetetleníteni, de a hosszú távú albérletkiadás adóit eltörölnék, a hallgatók létszámát pedig csak akkor növelhetnék az intézmények, ha megfelelő számú kollégiumi férőhelyet teremtenek. 

A kormány és a főváros viszonya

Karácsony Gergely: Budapest szabad, szolidáris, sokszínű, európai város, és a kormány ennek az ellenkezőjét képviseli, így nem könnyű az együttműködés. Ugyanakkor Budapest érdekében bárkivel együttműködik, de az elveiket nem fogják feladni.

Soproni Tamás: A kormány elvont 358 milliárdot fővárostól, a kerületektől pedig jogköröket, továbbá az állami szervek bírságolják a kerületeket. Ők kinyújtott kézzel érkeznek a kormány felé, a választáson erőt fognak mutatni, és a Fővárosi Közgyűlésben mindig kiállnak a budapestiek érdekekiért. Pártja bevezetné a dugódíjat.

Baranyi Krisztina: Budapest a legerősebb ellenzéki bástya, szabad, és annak is kell maradnia.

Grundtner András: A mindenkori városvezetésnek jó viszonyra kell törekedni a mindenkori kormánnyal, lobbiznia kell, hogy támogatásokat tudjon elnyerni. Politikai luxus, ha egy polgármester hadat üzen a kormánynak, ezzel csak ő járhat jól, politikailag, a lakosság viszont rosszul jár.

Vitézy Dávid: Főpolgármesterként a budapestiek érdekeiért mindig ki fog állni, a folyamatos akadékoskodás a főváros vezetése részéről nem vezet eredményre, úgy nem lehet tárgyalni, ahogy Karácsony Gergely ezt teszi. Az nincs rendben, hogy Budapest főpolgármestere nem az esküje szerint védi a budapestiek érdekeit, hanem országos pártpolitizál.

Záró gondolatok

Soproni Tamás: Nagyon büszke arra, hogy a momentumos önkormányzatok jelesre vizsgáztak az átláthatóságban és a korrupcióellenes harcban.

Baranyi Krisztina: Fontos, hogy a sérülékeny társadalmi csoportokra, például a családon belüli erőszak áldozataira több figyelmet fordítsanak. A hajléktalanellátó rendszert humanizálni kell.

Grundtner András: Szívügye egy hivatásos állományú, önkormányzati fenntartású rendvédelmi szerv, városi rendőrség létrehozását, amely köztéren, járőri jelenléttel venne részt a bűnmegelőzésben. Fontosnak tartja emellett az állatkínzók elleni szigorú fellépést is.

Vitézy Dávid: Budapestet fel kell készíteni a klímaváltozásra, bővíteni kell a fővárosi parkokat, az állatvédelemi intézményrendszert fejleszteni kell. Ha főpolgármesternek választják, vállalja, hogy nem lesz a közösségi közlekedésben járatritkítás.

Karácsony Gergely: A hosszabb, teljesebb, egészséges élet érdekében kell cselekedni, ugyanis a várható élettartam Budapesten átlagosan öt évvel kevesebb, mint az európai nagyvárosokban. Az elmúlt években a főváros legnagyobb járóbeteg fejlesztését valósították meg, ezt a politikát szeretnék folytatni, és nagyon fontos, hogy ezek az intézmények a kerületeknél maradjanak.

Az ATV-s vita itt visszanézhető:

#Belföld#önkormányzati választás 2024#budapest#atv#vita#pártlista#listavezetők