Belföld

Saját nyugalmát védi Orbán Viktor a titkos kampánykörúttal

Kovács IstvánKovács István

2024. április 26. 16:33

Bár Deutsch Tamás szerint a titkos kampány olyan, mint az alkoholmentes sör, attól még Orbán Viktor ezzel a módszerrel próbál támogatókat szerezni. A Political Capital szakértője, László Róbert az rtl.hu-nak azt mondta, Orbán Viktor folytatja a régi jó hagyományt: a nép gyermekeként lép fel, és elitellenes kijelentéseket tesz.

Óriási szerencse kell – vagy egy Fidesz-pártkönyv – ahhoz, hogy valaki elkapja Orbán Viktort a 2024-es európai parlamenti, illetve önkormányzati választás kampánykörútján. Olyannyira titkos, hol bukkan fel a miniszterelnök, hogy a kormányinfón is téma volt, hogy nem lehet tudósítani a kormányfő körútjáról. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csak annyit válaszolt erre, hogy a miniszterelnöknek vannak nyilvános szereplései (ilyet eddig még nem láttunk a kampányban), továbbá nem nyilvánosak. Még 7 hét van, így szerinte lesz még mindkettőre példa.

Ez egyébként tudatos lépés Orbántól – László Róbert, a Political Capital elemzője az rt.hu-nak azt mondta, fontos, hogy meglepetést tudjon okozni, de már nagyon régen jellemző, hogy a programjainak csak egy elenyésző része ismert a széles közvélemény számára. Ezzel részben a saját mindennapi nyugalmát védi, a kampányidőszakban pedig az is egy fontos szempont, hogy nehezebb legyen ellentüntetéseket szervezni ellene.

Ám nem csak ez számít nála: szeret meglepetést okozni a helyi híveinek, és az sem mindegy, milyen kérdéseket kap ilyenkor. Az már kapásból behatárolja a tudósításokat, hogy csak a kormányoldali médiában jelenik meg erről hír, vagy éppen a miniszterelnök Facebook-oldalán. Ezzel pedig tematizálni lehet a közbeszédet, nincsenek kellemetlen közbevetések, csak abból lehet dolgoznia a független sajtónak, amit így elé tesznek.

Hétfőn Orbán Viktor Nemesgörzsönyben indította a kampányt egy magtárban, az eseményt nyilvánosan nem hirdették meg, azt sem lehet tudni, a résztvevők hogyan értesültek róla. Utána már Győrben járt, de még a város fideszes polgármesterének is csak röviddel az érkezése előtt szóltak.

Deutsch Tamás, a Fidesz EP-listavezetője ezzel szemben azt mondta, hogy a kormánypárt csak nyilvános kampányeseményeket tart. Úgy fogalmazott, 

a nem nyilvános kampányesemény rosszabb, mint az alkoholmentes sör, értelmetlen. Hiszen a kampánynak az a lényege, hogy eljussunk azokhoz, akiket szeretnénk meggyőzni.


Orbán a Szakma Sztár Fesztiválon is beszélt, bár az nem kampányesemény volt. ott azt mondta, „mi, idősebbek tudjuk, mindig a tehetséges fiatalok írják Magyarország jövőjét. 15-20 éve még azt gondolták Magyarországon is, hogy a jövőt inkább a diplomás, szellemi foglalkozású emberek határozzák meg, de az elmúlt 15 évben felépítettük a munkaalapú gazdaságot, és mindenki tudja: munka és szakmunka, szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő”. Majd utána arra tért rá, hogy az évtized elején még az a hír járta, hogy az új technológiák hamarosan kiváltják a kétkezi munkát, aztán kiderült, hogy számítógéppel a kétkezi munkát nem lehet kiváltani. Ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta: „reszkethetnek az irodisták, a jogászok, a fogalmazók és a programozók”.

Bár elsőre a mondatai akár megütközést kelthetnek, de László Róbert szerint alapvetően csak abban a hangnemben beszélt, ami a nép gyermeke képet erősíti. A politológus úgy fogalmazott, hogy legkésőbb a 2002-es választási vereség óta Orbán Viktornak ez az imázsa, a 2010-es évek második fele óta globálisan is terjedő elitellenesség pedig tovább erősítette ezt a vonalat.

Szerdán Budapesten is felbukkant, Szentkirályi Alexandra fideszes főpolgármester-jelölt mellett kampányolt, illetve aláírta az ajánlóívét. Az első falusi miniszterelnök – ahogy jellemezte magát Nemesgörzsönyben – itt is a kocsmai diskurzusokra jellemző stílust ütött meg: „Karácsonynak már kampó”, neki „bukovári”.

László Róbert ugyanakkor azt is hozzátette, ha mégis van bármi újdonság, az Magyar Péter felbukkanása, akit – sok egyéb mellett – azzal írnak le kormánypárti oldalon, hogy csak elszigetelt bel-pesti mozgolódás zajlik körülötte. Ezzel szemben – a vidéki felbukkanásokkal – még erőteljesebben felmutatható a miniszterelnök országos beágyazottsága. Mindeközben Magyar is vidéki körúton van, tehát zajlik a versenyfutás, kérdéses, mi lesz ennek június 9-én a végeredménye. Jelenleg az Iránytű Intézet szerint a teljes népesség körében 13 százalékon áll a Tisza párt, míg a Fidesz 27 százalékon.

Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

#Belföld#orbán viktor#magyar péter#kampány#lászló róbert#deutsch tamás#ma#önkormányzati választás 2024#ep-választás#Európa

Címlapról ajánljuk