Dunai hajósok: Budapestnek nem kevesebb, hanem több kikötőre lenne szüksége
2024. április 9. 15:14
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége elutasítja a budapesti kikötő-megszüntetések tervét, és hajós demonstrációra készülnek a Dunán.
Az rtl.hu tavaly nyáron riportban számolt be arról, hogy az újlipótvárosiaknak elegük van a Carl Lutz rakparton található kikötőből és azok hozadékából: az esténként és éjjelente üvöltöző, tökrészeg turistákból, a városnéző buszok kipufogóiból ömlő füstből, a Szent István parknál a bokrok közé vizelő külföldiekből.
Mint arról most az RTL Híradója is hírt adott, a városvezetés meghallotta az elégedetlen hangokat: a fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról. A rendelettervezet szerint harmadára csökkentenék a Margit és Árpád híd között kikötő és állomásozó hajók száma, ami az önkormányzat szerint azért szükséges, mert hetente 10-15 ezer turista lepi el a környéket és a környezeti és zajszennyezést már nem bírja el a kerület.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége kedden sajtótájékoztató tartott a témában, amin határozottan elutasították a Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosítását. Közleményük szerint a kikötők számának tervezett drasztikus csökkentése jelentős károkat okozna nem csak a fővárosi turizmusban, hanem nemzetgazdasági szinten is: veszélybe kerülne a magyar személyhajózásban érintett mintegy 10 ezer ember megélhetése. Ezért azt kérik, hogy a fővárosi önkormányzatot, folytasson valódi, érdemi egyeztetést az érintettekkel.
A hajósszervezetek szerint amennyiben a fővárosi hajókikötők átrendezése a tervezet szerint valósul meg, az jelentős forgalomnövekedéssel járhat, sérülhet a közlekedésbiztonság a Duna budapesti szakaszán, és radikálisan megnőhet a zaj- és levegőszennyezés.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a 32 kilométer hosszúságú fővárosi Duna-szakaszon a hajóforgalom jelenleg 68 rendezvény- és szállodahajó kikötőn keresztül bonyolódik, és a DÉSZ-ben szereplő, több mint 900 kikötő a valóságban nem létezik.
A hajósszervezetek szerint tavaly a fővárosba érkezett több mint 5 millió turista több mint 80 százaléka, tehát 4 millió utas részt vett valamilyen típusú hajós városnéző programon. A hajósszervezetek szerint szállodahajóval évente mintegy félmillió turista érkezik, Bécs után Budapesten regisztrálják a legtöbb kikötést a Dunán.
Egyeztetést szeretnének
Mint írják, a tervezet teljesen kitiltaná a belvárosból a hajókat, az újlipótvárosi partszakaszon pedig a tartós várakozásra is alkalmasak 24 kikötő helyett mindössze 9 olyan maradna, amelyeket csak ki- illetve beszállításra lehetne használni. Az utas nélküli hajóknak külvárosi, a többi között III., IV., XI., XXII. kerületi, de konkrétan meg nem nevezett kikötőkben kellene várakozniuk, de ezek a helyszínek egyáltalán nem, vagy csak részben rendelkeznek a hajók fogadásához megfelelő infrastruktúrával: nincs megfelelő áram és ivóvízellátás, sem pedig az utasok buszos utaztatásához szükséges parkolók, közutak. A módosítás a szállodahajókat is érintené.
A belvárosból kitiltott járműveknek szintén a még nem létező külvárosi, illetve a jelenleg személyhajóknak otthont adó XIII. kerületi kikötőkben biztosítanának helyet. Itt kizárólag a saját aggregátoraikkal tudnák biztosítani az áramellátásukat, amely jelentős zaj- és légszennyezést jelentene a XIII. kerületieknek. „A kikötők megszüntetését a Főpolgármesteri Hivatal úgy akarja végrehajtani, hogy nincs a Duna folyó budapesti szakaszán olyan kikötő, amely ki tudná váltani a jelenleg használtakat” – fogalmaz a közlemény.
Demonstrációra készülnek
„Budapestnek nem kevesebb, hanem több kikötőre lenne szüksége. Ha a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a DÉSZ módosítását, ez az összes budapesti hajós vállalkozást el fogja lehetetleníteni, csakúgy, mint a Budapestre érkező szállodahajók kikötését” – jelentette ki Tóth Mihály, a MAHOSZ szóvivője.
A DÉSZ-tervezet hajósközlekedésre gyakorolt hatásával kapcsolatban Horváth Imre hajóskapitány arról beszélt, hogy a hajók külső partszakaszra szorulása miatt jelentősen megnőne a forgalom a Dunán, ami nagyobb környezetterhelést jelent, és komoly közlekedésbiztonsági aggályokat is felvet.
A szakmai szervezetek ezért arra kérik a Fővárosi Közgyűlést, ne szavazzák meg április 24-i ülésükön a tervezetet, kezdjenek érdemi párbeszédet a szakmai szervezetekkel, az álláspontok megvitatása érdekében pedig meghívják a Főpolgármesteri Hivatal illetékeseit és a Fővárosi Közgyűlés tagjait egyeztetésre. A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége bejelentette azt is, hogy április 20-ára minden eddiginél nagyobb szabású, demonstrációval egybekötött kirajzásra készülnek a hajósok a Dunán.
Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu