Belföld

Egymilliárdos munkát adott Balásy Gyula cégeinek a HUMDA Zrt., ami tavaly kétmilliárdos veszteségre volt képes

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2023. október 26. 7:08

Rengeteg közpénzzel gazdálkodik a kiszervezett, korábban állami tulajdonban lévő cég. Hogy mit szeretnének kommunikálni, milyen rendezvényekért fizetnének a nyíltan fideszes Balásy Gyula cégeinek, nem világos. Ahogyan az sem, hogy mi lesz a Hajdúnánásra ígért MotoGP-pályával, aminek csak az előkészítésére milliárdokat költöttek el. 

Nettó 1 milliárd 89,8 millió, bruttó 1 milliárd 395 millió forintos keretszerződést kötött augusztus elején a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. az állami kommunikációs költéseket tízmilliárdos tételben elnyerő Balásy Gyula két cégével, a Lounge Design Kft.-vel és a New Land Media Kft.-vel rendezvényszervezési és kommunikációs feladatokra. A szerződés a keretösszeg kimerüléséig, de legkésőbb 2024. július 31-ig érvényes. A keretösszeg 30 százaléka opciós rész, a fennmaradó 70 százalékot viszont biztosan le kell hívnia a HUMDA Zrt.-nek.

Hogy milyen rendezvényt, rendezvényeket szeretnének ennyiért kommunikálni, az a közbeszerzési dokumentációból nem derült, még az aláírt szerződéshez sem mellékelték a műszaki leírást. Kérdéseinket elküldtük a cégnek, ha válaszuk megérkezik, frissítjük cikkünket. A költés annak fényében különösen érdekes, hogy az Átlátszó cikke szerint tavaly a magyar autó- és motorsportért felelős cég igen szerény bizonyítványt tudott felmutatni: 

kétmilliárdos veszteséget termeltek.

A korábban állami tulajdonban lévő HUMDA Zrt.-t a korábban Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította, a céget a kormány szervezte ki a Széchenyi István Egyetemért Alapítványnak, amelynek elnöke éppen Palkovics László. A kuratóriumban egészen idén februárig tag volt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, aki ekkor – a többi, más kuratóriumokban széket nyert miniszterekkel együtt – lemondott tagságáról

A céget az Innovációs és Technológiai Minisztérium azzal a céllal alapította, hogy az autó- és motorsportban erősítse Magyarország pozícióját, majd az elektromos autók vásárlását ösztönző pályázatok lebonyolításában is részt vett, már az elektromos buszok területén is aktív. 

4 milliárd elment, de minek?

Szeptember végén az MTI számolt be róla, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárásban a június közepére tervezett Kazah Nagydíj tartalékhelyszíneként a balatonfőkajári Balaton Park Circuit is szerepel. 2025-ben pedig a Hungaroringen térhet vissza a MotoGP Magyarországra.

Ez azért meglepő, mert a kormány eredetileg Hajdúnánáson akart pályát építeni, az állam meg is vett 500 hektárnyi szántóföldet, a terveket 2020-ban mutatták be. A G7 összegzése szerint ekkor az új pálya költségeként 65 milliárd forinttal számoltak, a kiegészítő létesítményekkel, szállodával, konferenciaközponttal és tréningközponttal együtt. A pálya üzemeltetéséért eleinte a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. (KMVP) felelt, amely felett az akkor mg állami HUMDA Zrt. rendelkezett. 2021 végén a KMVP Kft. beolvadt a Zrt.-be.

Az első MotoGP futamot 2022-ben akarták megrendezni, de a pálya nem épült meg. A pálya sorsa kétséges, idén év elején a kormány azt közölte az RTL Híradóval, hogy a MotoGP-pálya építése tavaly felkerült a felfüggesztett kormányzati beruházások listájára. Ekkor már elköltöttek 4 milliárd forintot a projektre:


A Debreciner írta meg a térség országgyűlési képviselője, Tiba István Hajdúnánási Televíziónak adott nyilatkozata alapján, hogy a magyar fél halasztást kért, szerinte akár a 2026-os céldátum is álom maradhat.

Nyitókép: Weingartner Balázs József, a Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) elnök-vezérigazgatója beszél a Zöld Busz Program támogatásával beszerzett 13 darab BYD K9UD típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbusz átadásán Győrben 2023. június 20-án. – Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

#Belföld#humda#Balásy Gyula#közbeszerzés#humda zrt.#palkovics lászló#ma