„Vadnyugat van, hülyének néznek minket” – hiába dohognak a lakók az elzárt víz miatt, csak az illem szabja meg, mit tehet meg a szomszédjuk
2023. július 27. 6:59
Kellemetlen, pedig elkerülhető lenne: mit tehet egy lakóközösség, ha egyik tagjuk kész helyzet elé állítja őket, és egy forró nyári napon egyszerűen elzáratja a vizet a házban? Gyakorlatilag semmit. Személyiség és illem kérdése, hogy a vizet elzárató lakótárs a közösség tudjára adja-e, mire készül. A lakóknak pedig joguk van várni, zsörtölődni, egymásnak panaszkodni, máshoz viszont nem nagyon.
„Nincs víz” – hangzott el férjem szájából nagyjából két hete egy fülledt nyári nap délelőttjén. A szomszédok a lépcsőházban és az udvaron kezdtek gyülekezni: „Nálatok sincs?” Vad telefonálgatásba kezdtek sokan, megnéztük a közös helyiségekben, a bejáratnál, a lépcsőfordulókban, de még a kukáknál is, sehol semmilyen információ nem volt arról, hogy vízhiányra kell számítani. Pedig ha a Vízművek ilyesmire készül, jó előre, nagy plakátokkal jelzik.
A férjem három építőipari munkásra lett figyelmes, ők árulták el, hogy egy lakás felújítása miatt zárták el a csapot – hozzátéve, hogy a cégük mindenkit értesített. A cég nevének ismeretében gyorsan fel is hívtam őket: várhatóan meddig nem lesz víz, és milyen formában szóltak a több mint 40 lakás közösségének, hogy ebben az időszakban ne mossanak, és néhány pohárba töltsenek ki egy kis vizet.
Választ nem kaptam, ellenben egy rosszízű beszélgetést igen.
- Ha nem szóltunk önöknek, akkor honnan tudja a cég nevét?
- A munkásaik elmondták.
Hallgatás a vonal másik oldalán.
Röviden: a műszaki vezetőként említett férfi szerint előre értesítették a lakókat, de hogy milyen formában, azt valamiért nem árulta el. Beszéltem közvetlen szomszéddal, felsőbb szinten élő szomszéddal, fiatallal és időssel, de senki sem tudott a vízelzárásról, ami nyilván nem lett volna ilyen kellemetlen, ha előre tudunk róla, és ha nincs éppen perzselő forróság. Hiszen nem egy vis maior helyzetről van szó, a lakásfelújítás nem csőtörés. A telefonbeszélgetés után nagyjából negyed órával a víz visszatért a csövekbe, így valóban csak egy apró kellemetlenségről beszélhetünk, amit egy kis jó modorral könnyen el lehetett volna kerülni.
Csak cikkem írásakor tudtam meg, hogy nem is a cégnek kellett volna lépnie.
A házunkban nem ez volt az első ilyen eset. Előfordult, hogy a felettünk lévő lakás felújítása miatt nálunk, illetve még néhány lakásban nem volt víz, de ez nem érintette az egész tömböt. Akkor meg kellett várnunk, hogy a szakik végezzenek, ugyanis nem beszéltek sem magyarul, sem angolul. (Mint később kiderült, Türkmenisztánból érkeztek Magyarországra rövidebb időre, a vendégmunkás-helyzetről ebben a cikkben olvashat.) Szomszédom még idézhető jellemzése szerint „vadnyugat van, hülyének néznek minket”.
Kutakodásaim alapján arra jutottam: mindenki forró krumpliként dobja el az ilyen eseteket. Az Országos Rendőr-főkapitányságtól például azt kérdeztem, hogy kértek-e már a rendőrségtől ilyen esetben segítséget? Kérdéseim megválaszolása azonban „nem tartozik a rendőrség hatáskörébe”. Ahogyan a Fővárosi Vízművek is közszolgálati felelősségén túli, „az ingatlanon és lakóközösségen belüli nézeteltérésként” jellemezte, hogy egy teljes házban elzárják a vizet egy forró nyári napon, előzetes értesítés nélkül.
Egyáltalán szólni kell olyan esetben, ha a vízhiány néhány órán át fennáll, vagy legalábbis addig, amíg a szükséges munkálatokat elvégzik?
Kellene, ha a ház SZMSZ-ében, házirendjében rögzítve van – mondta el kérdésünkre Kaplonyi György, a Magyar Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének elnöke. Ilyen esetben a lakás tulajdonosának – tehát nem a kivitelezőnek – kellene egy-két nappal korábban a faliújságon jeleznie, hogy vízkiesés várható. Ez azonban a körülbelül 300 társasház napi életére rálátó szakember szerint illem és személyiség kérdése is: vannak, akik fontosnak tartják, hogy szomszédaikat ne érje váratlanul a kellemetlenség, mások inkább a sunnyogás mellett döntenek. Következményekkel az esetleges szúrós pillantásokon kívül nem kell számolni.
Erre vonatkozóan nincsen semmilyen előírás, a közösség belső ügye
– fogalmazott Kaplonyi György, aki szerint érdemes ilyenkor szólni a közös képviselőnek, hogy legalább ő képben legyen azzal, hogy mi történik a házban, azonban ezt is „gyakran elfelejtik”.
Az említett 300 társasházban ez egyébként ritkább probléma, évente egy-két ilyen panasz fut be hozzá. Jelentősebb problémának látja a felújítások irreális elhúzódását, illetve azt, hogy a „vad piaci körülmények miatt” a felújítást végző vállalkozások gyakran nem tartják a határidőket. „Van, hogy kedd délelőtt helyett péntek délután vonulnak fel dolgozni” – hozott példát a a szakember.
Az RTL Híradó által megkérdezett közös képviselők szerint idén akár 30 százalékkal is drágulhat a társasházi közös költség. Úgy számolnak, négyzetméterenként 30-70 forintos emelésre van szükség a működés fenntartásához. A vállalkozók drágábban dolgoznak, a biztosítások többe kerülnek. Sok liftes házban pedig olyan magas az áramfogyasztás, hogy túllépik a rezsicsökkentett kvótát. Minderről többet is megtudhat az alábbi videóban:
Nyitókép: Getty Images