Osztrák munkásasszonyok irigykedtek a magyar gyermekvasútra, amiért Gerő Ernőnek hálálkodtak az úttörők
2023. április 11. 11:57
Ma 75 éve „a népi demokrácia kedves ajándékaként” kezdték építeni a Széchenyi-hegyi úttörővasutat, szovjet mintára. A gyerekek számára élmény volt – és máig is az –, hogy egy igazi vasúton teljesíthetnek szolgálatot, a politikának pedig kiváló lehetőség az önfényezésre. Azt viszont a magyar úttörőknek sem volt szabad elfelejteniük, hogy a legfejlettebb úttörővasutak a Szovjetunióban vannak.
A Szovjetunió nagyszerűségét hirdető propagandában kiemelt helyük volt a gyermekvasutaknak: a magyar sajtó is rendre beszámolt az egyre-másra épülő, jó tanuló gyerekek által működtetett, igazi vasúti pályán, igazi szerelvényekkel közlekedő kisvasutakról. Még nagyobb volt a propagandisztikus lelkesedés, amikor éppen 75 évvel ezelőtt, 1948. április 11-én a budai hegyekben is hozzáláttak a magyar gyermekvasút felépítéséhez.
A Népszava már 1935 novemberében beszámolt a „tifliszi iskolásgyermekek vasútjáról”, amire akkor az egész világon egyedülállóként tekintettek. A grúz fővárosról, Tbilisziről van szó, ahol a rövid híradás szerint iskolásgyermekek építettek 400 méter hosszú vasutat két állomással, melyen gyerekek látják el a szolgálatot,
de csak azokat az iskolásfiúkat engedik oda, akik jól tanulnak.
A következő év júliusában a Pécsi Napló már arról írt, hogy a Szovjetunió 26 városában építenek iskolás gyerekek keskenyvágányú vasutakat pályaudvarokkal, hidakkal, alagutakkal – Moszkvában mindjárt kettőt is. A lendületet a második világháború törte meg, amelynek befejeztével, 1945 júniusában számolt be a Szabadság arról, hogy a kharkovi (Harkiv, Ukrajna) Gorkij-parkban három kilométeres gyermekvasút pöfögött korábban, de a németek lerombolták, anyagát pedig elvitték. A város viszont elszánta magát az újjáépítésre és az augusztusi újra nyitásra. Júliusban Moszkvában is újraindult a gyermekvasút, a Szabad Nép tudósítása szerint a „Tökéletes tanuló” pályaudvarra futott be az első vonat.
A Pajtás 1947 februárjában írt riportot a szovjet gyermekvasutakról. Ebből az derült ki, hogy a Moszkva melletti Mala Rjazanszka gyermekvasúton tíz év alatt mintegy 300 gyereket képeztek ki, és közülük hetvenen a középiskolák befejezése után is felső vasúti iskolába mentek.
Nincs még egy ország a világon, ahol az állam részéről a gyermekekkel szemben annyi szeretet és gondoskodás nyilvánulna meg, mint a Szovjetunióban
– örvendezett a kárpátaljai Vörös Zászló című lap 1947 júliusában, amikor az Uzshorodon (Ungvár) épülő gyermekvasútról adott hírt.
Belgrádban is épült gyermekvasút, amiről a Magyar Nap tudósított 1947 decemberében.
Amikor felavatták a vonatot, a gyermekvasút gyermekigazgatósága táviratot küldött Titonak, és megígérte, hogy az új vasút soha nem fog még öt percet sem késni. A vasutasgyerekek betartották ígéretüket
– írták.
1948 januárjában számolt be a Szabad Nép arról, hogy Úttörő Köztársaság épül a tervek szerint Gödöllőn, a volt királyi parkban külön postával, vasúttal, nyomdával és kertészettel. Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter karolta fel a gyermekvasút építését, a Szabad Nép februárban már
Gerő elvtárs vasutat épít az Úttörők kis köztársaságának
címmel írt az építkezésről, amelynek helyszíne Gödöllőről Csillebércre tevődött át időközben.
Már öntik a síneit, már készítik a tervrajzait a gyermekvasútnak, mely Gerő Ernő elvtárs szeretetteljes gondoskodása jóvoltából a gyermekköztársaságot a legközelebbi felnőtt vasúti állomással köti össze
– írták.
A Magyar Nap márciusban arról számolt be, hogy a gyermekvasúton motoros vontatású szerelvényeket közlekedtetnek majd, mert a gőzmozdonyból kipattanó szikrák veszélyeztetnék a főváros legszebb erdejét.
Mindenki titkolódzik, de ebben a titkolódzásban olyasféle kedvesség lappang, mint karácsony tájékán, amikor a szülők a szenteste gyerekörömeinek előkészítésére esküsznek össze
– írta a Kis Ujság 1948. április 11-i számában, melyben az építkezés előkészületeiről számolt be.
Ezt az új vasutat, amely nem amolyan játékszer, hanem egész komoly közlekedési vállalat lesz, a demokratikus kormányzat legkedvesebb alkotásaként már ebben az évben, mégpedig augusztus elsején átadják a forgalomnak
– közölték. Az április 12-i lapokból az is kiderült, hogy egyelőre háromkilométernyi útvonal megépítéséhez láttak hozzá, a fogaskerekű végállomásától az Anna-kápolnáig, a vasutasok pedig gyerekek lesznek, akik komoly vasúti kiképzést kapnak.
Amikor Gerő Ernő miniszter — akinek a sok hídépítés mellett most már a gyermekvasút is szívügye lesz — bejelentette, hogy az építkezés munkájában természetesen a fiatalok is részt vehetnek, hangos éljenzés volt a válasz. Az ünnepségen résztvevő úttörők még a hétfőt sem akarták megvárni. Lázas izgalommal azonnal munkához akartak látni, hogy augusztus 1-én vidám fütyüléssel megindulhasson az első magyar gyermekvasút
– számolt be a Pajtás.
3700 egyetemi hallgató vonult ki, hogy segítse az építkezést:
Új ifjúság ez, amely nem pártvillongásban, nem turulsapkás hetykeségben versenyez, hanem építőmunkában
– írta a Szabad Szó.
Tudjátok, kitől kapjuk mindezt ajándékba? Dolgozó szüleinktől, a magyar hazától s annak vezetőitől, akik nem feledkeznek meg rólunk sem. A mi dolgunk a tanulás. Csupa egyes kerüljön a füzetbe, meg a bizonyítványba. Rá kell szolgálnunk mindnyájunk szemefényére, népünk ajándékára, az úttörővasútra
– állt a Pajtás május elsejei számában. A Népszava pedig arról számolt be, hogy harmincnégy magyar üzem meghívására százöt osztrák munkás jött Budapestre:
Az itteni parkokra, játszóterekre, az épülő gyermekvasútra úgy néznek az osztrák asszonyok, mint a megelevenedett csodára. Ők ilyesmire még csak gondolni sem mernek, e percben az a gondjuk, hogy az elmúlt hónapban a gyermekjegyekre gríz helyett ecetet kaptak, amiből igazán nagyon nehéz gyermekeledelt készíteni.
Május végén a gyermekvasút úttörő személyzetének tanfolyama is megkezdődött, a vonatok is készültek.
Soha ilyen kedves munkánk nem volt még
– mondták a Magyar Napnak a munkások, akik elárulták, hogy olyan százlóerős motor húzza a szerelvényeket, amilyen a budapesti autóbuszokban van, a kocsikban pedig az ülések is olyanok lesznek, mint a buszokon.
A népi demokrácia gondol az ifjúságra is. Szórakoztatja, neveli őket és már fiatal korukban beléjük oltja a maradéktalan kötelességteljesítést, a munka megbecsülését és a mértéktartást
– állt a Közlekedés című lap július 15-i számában, melynek fejlécén
A közlekedés dolgozói üdvözlik Gerő Ernő elvtársat 50. születésnapja alkalmából
felirat díszelgett. A lapból az is kiderült, hogy az úttörővasutasok képzésével a nagyvasút személyzeti utánpótlása is megoldást nyer.
Mező pajtás, mi lesz az indulási jelzéssel? – kiabálnak a szomszéd kocsiba az Úttörőállomáson. Mező pajtás kétségbeesett arccal áll az ablaknál és magyarázza, hogy az ajtóból szabályszerűen nem tudta leadni az indulási jelet, mert a benyíló miatt nem ért ki a karja látótávolságra. Kivételesen megengedik neki, hogy az ablakból intse az indulást. Mire megnő és karja az ajtóból is látható lesz, boldog és gazdag ország állampolgára lesz Mező pajtás
– tudósított a Szabad Nép az úttörővasút próbaútjáról.
És megérte?
– tette fel a kérdést a Hirlap, hogy mindjárt meg is válaszolja:
Megérte! Hiszen ötmillióért (ennyibe került a gyermekvasút) vettünk valamit, amit nem lehet felszítani, ha nincs, ami sehol sem eladó és ami, ha gyerekkorban elmarad, nem pótolható többé semmivel, soha. S hogy mi ez? Az öröm, olvasó. A gyermekkacagás.
Bár sok lapban a legmodernebbnek, legszebbnek írták le a magyar gyermekvasutat, a Pajtás augusztus elsejei számában gyorsan helyretette a dolgokat:
Legyünk büszkék Széchenyi-hegyi vasútunkra, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a legfejlettebb pionír vasutak a Szovjet Unióban vannak.
Nyitókép: Fortepan / Gyöngyi