Több ezer forintot spórolhat, aki megszabadul ettől a sokszor fölösleges banki szolgáltatástól
2023. április 6. 7:26
Évente 6-7 ezer forintot fizet ki egy átlagos banki ügyfél sms-ekre, sokan közülük már teljesen fölöslegesen. Több banknál ugyanis kiválthatók ezek az üzenetek push értesítésekre, amelyek ingyenesek. Csak egy okostelefon és a bank mobilapplikációja kell a szolgáltatáshoz. A spórolás mellett azért is érdemes beállítani ezeket az értesítéseket, hogy azonnal láthassuk, ha gyanús banki tranzakció történik.
Hasznos, de drága, ráadásul egyre többe kerül – így foglalható össze az sms-szolgáltatás a bankoknál. A magyarok szeretik, ha a tranzakcióikról folyamatosan tájékoztatja őket a pénzintézetük, hiszen így pontosan nyomon tudják követni, mikor, mennyi pénz érkezett a számlájukra, és mikor, mekkora levonás történt. A bankok és a kiberbiztonsági szakemberek is arra biztatják őket, hogy állítsák be az értesítéseket, így ugyanis azonnal tudják, ha valaki jogtalanul használta a bankszámlájukat, bankkártyájukat, és gyorsan intézkedhetnek.
A probléma mindezzel csupán az, hogy az sms-szolgáltatás a legtöbb esetben pénzbe kerül, csak az olyan biztonsági üzenetek ingyenesek, amelyek az elektronikus tranzakciók jóváhagyásához vagy az internetbanki belépéshez elengedhetetlenek. A tranzakciókat figyelő üzenetek viszont pénzbe kerülnek, a jellemző díj 15-50 forint között van, ráadásul az ára minden évben emelkedhet az infláció mértékével együtt, vagyis az idén a tavalyi átlagos áremelkedési ütemhez igazodva 14,5 százalékkal.
Évente átlagosan 6400 forintba kerül a banki sms
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss tanulmánya szerint komoly költséget jelent ez a tétel a bankszámla-tulajdonosoknak. A bankszámlákhoz kapcsolódó összes költség közül a negyedik legtöbbet, azaz a díjak 14,4 százalékát az sms-ekért fizeti a lakosság. Ez alig marad el az átutalásokért fizetett díjaktól, és megelőzi a bankkártyák éves díjait.
Egy átlagos bankszámlás ügyfél 2021-ben 6390 forintot fizetett ki sms-ekre, de voltak, akik annyi sms-t kaptak, hogy a végén 20 ezer forintnál is többe került a számukra ez a szolgáltatás.
Ráadásul mostanra sokuk fölöslegesen költi erre a pénzét, több banknál ugyanis kiváltható az sms push üzenettel is. A push értesítés egy mobil alkalmazás által, a telefon kezdőképernyőjére küldött üzenet, amely bármikor megérkezhet, nem szükséges hozzá, hogy a számlatulajdonos éppen be legyen lépve a mobilbankba. Ez a push üzenet ugyanúgy tartalmazhatja a bankszámlával kapcsolatos tranzakciók adatait, mint az sms, viszont ingyenes.
A számlatulajdonosok tehát sokat tudnának spórolni azzal, ha a drága sms helyett ezt használnák, de a megszokás nagy úr. Feltehetően azonban nemcsak kényelmességből nem állítják át erre az üzeneteiket az ügyfelek, hanem azért sem, mert nem tudnak a lehetőségről. Az is problémát jelent az átállásban, hogy egyelőre csupán a hazai bankok egy részénél válthatók ki az sms-ek ilyen üzenetre. A Bank360.hu összesítése szerint az OTP-nél, az Ersténél és a Gránit Banknál például van ilyen megoldás, a Magyar Bankholdingon belül az MKB-nál szintén elérhető ez, de a Takarékbanknál már nem, és hiányzik ez a szolgáltatás egyebek között a K&H és a Raiffeisen palettájáról is.
Érdemes lecserélni az sms-t
Aki olyan banknál ügyfél, amelyik biztosítja a push üzenetek fogadását, annak érdemes lemondani az sms-értesítéseket, és beállítani helyette a push-t. Ehhez általában elég egy okostelefon, amelyre fel van telepítve a bank mobil applikációja. Az alkalmazásokban általában be lehet állítani a push üzenetek engedélyezését, elképzelhető, hogy ehhez el kell fogadni bizonyos digitális szerződési feltételeket.
A bankok beszámolói szerint a push üzeneteket egyre többen választják, de sokan használják még az sms-t is, nem kevesen együtt a két szolgáltatást, így kétszer is kapnak értesítést ugyanarról a tranzakcióról.
A bankok nem beszélik le az ügyfeleket a fizetős sms-ekről, így érdemes odafigyelni ilyen esetben, mert minden üzenet pénzbe kerül.
Előfordulhat persze az is, hogy az sms hasznos, ha például nincs internetkapcsolat a mobiltelefonon, például egy külföldi utazás során direkt lekapcsolja az ügyfél, hogy ne kelljen magas roaming díjat fizetnie az adatforgalomért (ez az EU-n belül már nem probléma). Ilyenkor a push üzenetek nem érkeznek meg, viszont sms-ben tájékozódhat a bankszámla tulajdonosa arról, ha valamilyen gyanús tranzakció történt a számláján, miközben éppen egy egzotikus országban nyaral.
A szerző a Bank360 munkatársa.
Nyitókép: Mikhail Nilov / Pexels