A tanárok értékelésébe az is beleszámít majd, hogy hány diák hiányzik az iskolából
2023. március 1. 17:26
Helyettesítés, kreatív óraadás, tanulmányi versenyeken elért eredmények – egyebek mellett ezeket pontozzák majd a tanárokra vonatkozó teljesítményértékelésen. Az rtl.hu-hoz is eljutott belügyminisztériumi dokumentum szerint a legrosszabbul teljesítő 25 százalék kereshet majd rosszabbul, mint a kollégái.
A Belügyminisztérium szerdán küldte ki a pedagógusoknak azt a legújabb tervezetet, amelyben leírják, hogy pontosan hogyan folyik majd a tanárok teljesítményértékelése. Az eljárásnak igen nagy a tétje, 2024 szeptemberétől ugyanis várhatóan a fizetéseket is ennek alapján határozzák majd meg:
lesz, aki többet keres majd ugyanabban a beosztásban, mint a kollégája.
A dokumentum az rtl.hu szerkesztőségébe is eljutott, ebben az áll, hogy az értékelési rendszer bevezetésével alapvetően „a minőségi munkavégzésre” akarják ösztönözni a tanárokat. A folyamat röviden összefoglalva úgy néz majd ki, hogy év elején meghatározzák a tanárok, valamint a vezetők céljait, ezeket rögzítik írásban is, majd év végén megnézik, hogy melyeket sikerült teljesíteni.
Az értékelési tervezetben több példát is említenek, hogyan nézhet ki egy lehetséges cél.
- „A következő tanítási évben legalább X fő tanulóját indítsa el országos szervezésű tanulmányi versenyben, és legalább Y fő tanuló érje el a regionális fordulót. Fordítson legalább Z db tanórát a tanévben a versenyzők felkészítésére.”
- „A tanulók szövegértési eredményeinek javítása érdekében egy általa tanított csoportra dolgozzon ki fejlesztési tervet a bemeneti mérés eredményei alapján.”
- „Szervezzen a nevelési-tanítási év során legalább X db külső programot az osztályá-nak/csoportjának, amelyek között egyaránt legyen szellemi, testi fejlődést szolgáló program. A programokon az általa tanított tanulók közül átlagosan a tanulók legalább XX %-a vegyen részt.”
- „A csoportjában szervezzen a nevelési év folyamán legalább X db, a kulturális hagyo-mányokhoz kapcsolódó eseményt (betlehemezés, májusfaállítás, stb.) a tanulók aktív részvételével.”
Maga az értékelés pedig két részből áll majd:
- személyre szabott szakmai követelmények (éves fejlesztési célok vagy teljesítménycélok) meghatározása és értékelése,
- munkavégzés meghatározott (mennyiségi és minőségi szempontokra egyaránt kiterjedő) értékelési szempontjai alapján történő értékelés.
A pedagógusok legfeljebb 100 pontot érhetnek el: 3 teljesítménycél megvalósulása (3x10 pont) esetén összesen legfeljebb 30 pontot, valamint 10 értékelt kompetenciaterület esetén összesen legfeljebb 70 pontot.
Ennek alapján három kategória jönne létre:
- átlag feletti teljesítmény (legjobb 25 százalék),
- átlagos teljesítmény (középső 50 százalék),
- átlag alatti teljesítmény (alsó 25 százalék).
Ezután határozzák meg az úgynevezett „béreltérítést”, azaz kiszámolják, hogy kinek lesz kevesebb és kinek több a fizetése.
- átlag feletti teljesítményt nyújtók esetén többletjuttatást adnak,
- átlagos teljesítményt nyújtók esetén egyedi indoklás alapján van lehetőség többletjuttatásra, ha egyébként az érintett pedagógus elérte a megszerezhető pontszám 70 százalékát;
- átlag alatti teljesítményt nyújtók esetén többletjuttatást nem adható, a fejlesztés eszközeit az értékelőnek az értékelttel közösen meg kell fogalmaznia és rögzítenie (pl. továbbképzésen való részvétel, óralátogatások).
A dokumentum készítői azt írták, az értékelésnek nem célja, hogy összehasonlítsa az intézményeket, az eredmények ugyanis nem is feltétlenül összevethetők. Éppen ezért a pedagógusok esetében alkalmazandó értékelési kategóriákat az intézményi mediánhoz igazítva határozzák meg és nem országosan.
A pedagógust és az intézményvezető-helyettest az intézményvezető, az intézményvezetőt a fenntartó értékeli (utóbbi szintén 100 pontot érhet el).
Maga az értékelés egyebek mellett a következő szempontok alapján történne:
- a tanulói kompetenciamérési eredmények alakulása,
- a pedagógus által tanított tanulók érdemjegyeinek alakulása az előző évhez és az intézményi átlaghoz viszonyítva (a tanulók szociális és családi hátterének, esetleges fejlesztési sajátosságainak figyelembevételével),
- a pedagógus által tanított tanulók év végi elégtelen osztályzatainak száma az előző évhez, illetve az azonos évfolyamra járó osztályokhoz képest,
- az érettségi eredmények, illetve a továbbtanulási eredményesség alakulása az intézmény egészéhez viszonyítva,
- az értékelt személy feladatkörében elvárt speciális kimeneti mu-tatók megfelelősége (pl. osztályfőnök esetében a beilleszkedés problémái miatt távozó tanulók aránya az iskola egészéhez viszonyítva, munkaközösség vezető esetében a munkaközösség összetételének állandósága).
- megtartott tanítási órák száma, illetve a tanórai felkészüléssel töltött idő figyelembevétele a tanórai adminisztrációban (pl. óravázlat, saját összeállítású digitális tananyagtartalmak, dolgozatok javítása) rögzítettek alapján,
- túlórák, helyettesítések száma,
- összességében nevelési-oktatási feladatokkal eltöltött idő intézményi programokon,
- nevelési-tanítási időn kívül vállalt feladatok (pl. osztályfőnöki munka, gyermekvédelmi felelős, diákönkormányzat, közösségi munka irányítása, támogatása, rendezvények és programok szervezése),
- mesterpedagógusok, kutatótanárok esetében az általuk végzett intézményi fejlesztő feladatok vagy tudományos munka,
- intézményen kívüli iskolai, intézményi programok szervezése (pl. táborok), azokon való aktív részvétel,
- nem kötelező programokon való aktív részvétel aránya,
- tanulói, szülői visszajelzések a programokról,
- vezető által adott feladatok végrehajtásának minősége,
- korszerű tudományos ismeretek és gyakorlati tapasztalatok beépítése az egyéni, vagy csoportos tevékenységbe, korszerű módszertani megoldások, eljárások alkalmazása a pedagógiai (fejlesztő) tevékenység során,
- élményalapú, interaktív ismeretátadási, tanulási megoldások alkalmazása,
- digitális pedagógiai megoldások, digitális eszközök, a tanulók tanítását szolgáló eredményes tanórai alkalmazása,
- a helyi szabályzatnak megfelelő, elegendő számú szóbeli és írásbeli értékelés, osztályzat,
- pontos munkakezdés és befejezés, tanítási órák, foglalkozások pontos megkezdése és befejezése,
- szakmai eseményeken, belső megbeszéléseken, rendezvényeken való elvárt részvétel teljesítése,
- kommunikációs stílus, viselkedés,
- BTMN, SNI tanulókkal való külön foglalkozás,
- gyengén teljesítő, lemaradó tanulók számára szervezett korrepetálások, felzárkóztató foglalkozások száma,
- részvétel a kiemelten tehetséges tanulók azonosításában, támogatásában, versenyeztetésében,
- tanulói hiányzások, késések mennyiségének alakulása,
- kommunikáció rendszeressége a szülőkkel (pl. nyílt napok, szülői értekezletek, fogadóórák, családlátogatások),
- fejlesztő-támogató, problémamegoldó kommunikáció a szülőkkel,
- kulturált, a közszolgálati feladatellátásnak megfelelő viselkedés a szülőkkel
- munka és teljesítmény motiváltság, elkötelezettség az intézmény céljai érdekében,
- az intézmény jó hírének erősítése a személyes, írásos, online kommunikációban, viselkedésben,
- szakmai együttműködései, problémafelvetései, javaslatai, kezdeményező szerepvállalása.
Nyitókép: Illusztráció – Komka Péter/MTI