Belföld

A tanárok értékelésébe az is beleszámít majd, hogy hány diák hiányzik az iskolából

rtl.hurtl.hu

2023. március 1. 17:26

Helyettesítés, kreatív óraadás, tanulmányi versenyeken elért eredmények – egyebek mellett ezeket pontozzák majd a tanárokra vonatkozó teljesítményértékelésen. Az rtl.hu-hoz is eljutott belügyminisztériumi dokumentum szerint a legrosszabbul teljesítő 25 százalék kereshet majd rosszabbul, mint a kollégái.

A Belügyminisztérium szerdán küldte ki a pedagógusoknak azt a legújabb tervezetet, amelyben leírják, hogy pontosan hogyan folyik majd a tanárok teljesítményértékelése. Az eljárásnak igen nagy a tétje, 2024 szeptemberétől ugyanis várhatóan a fizetéseket is ennek alapján határozzák majd meg: 

lesz, aki többet keres majd ugyanabban a beosztásban, mint a kollégája.

A dokumentum az rtl.hu szerkesztőségébe is eljutott, ebben az áll, hogy az értékelési rendszer bevezetésével alapvetően „a minőségi munkavégzésre” akarják ösztönözni a tanárokat. A folyamat röviden összefoglalva úgy néz majd ki, hogy év elején meghatározzák a tanárok, valamint a vezetők céljait, ezeket rögzítik írásban is, majd év végén megnézik, hogy melyeket sikerült teljesíteni.

Az értékelési tervezetben több példát is említenek, hogyan nézhet ki egy lehetséges cél. 

  • „A következő tanítási évben legalább X fő tanulóját indítsa el országos szervezésű tanulmányi versenyben, és legalább Y fő tanuló érje el a regionális fordulót. Fordítson legalább Z db tanórát a tanévben a versenyzők felkészítésére.”
  • „A tanulók szövegértési eredményeinek javítása érdekében egy általa tanított csoportra dolgozzon ki fejlesztési tervet a bemeneti mérés eredményei alapján.”
  • „Szervezzen a nevelési-tanítási év során legalább X db külső programot az osztályá-nak/csoportjának, amelyek között egyaránt legyen szellemi, testi fejlődést szolgáló program. A programokon az általa tanított tanulók közül átlagosan a tanulók legalább XX %-a vegyen részt.”
  • „A csoportjában szervezzen a nevelési év folyamán legalább X db, a kulturális hagyo-mányokhoz kapcsolódó eseményt (betlehemezés, májusfaállítás, stb.) a tanulók aktív részvételével.”

Maga az értékelés pedig két részből áll majd:

  • személyre szabott szakmai követelmények (éves fejlesztési célok vagy teljesítménycélok) meghatározása és értékelése,
  • munkavégzés meghatározott (mennyiségi és minőségi szempontokra egyaránt kiterjedő) értékelési szempontjai alapján történő értékelés.

A pedagógusok legfeljebb 100 pontot érhetnek el: 3 teljesítménycél megvalósulása (3x10 pont) esetén összesen legfeljebb 30 pontot, valamint 10 értékelt kompetenciaterület esetén összesen legfeljebb 70 pontot.

Ennek alapján három kategória jönne létre:

  • átlag feletti teljesítmény (legjobb 25 százalék),
  • átlagos teljesítmény (középső 50 százalék),
  • átlag alatti teljesítmény (alsó 25 százalék).

Ezután határozzák meg az úgynevezett „béreltérítést”, azaz kiszámolják, hogy kinek lesz kevesebb és kinek több a fizetése.

  • átlag feletti teljesítményt nyújtók esetén többletjuttatást adnak,  
  • átlagos teljesítményt nyújtók esetén egyedi indoklás alapján van lehetőség többletjuttatásra, ha egyébként az érintett pedagógus elérte a megszerezhető pontszám 70 százalékát;
  • átlag alatti teljesítményt nyújtók esetén többletjuttatást nem adható, a fejlesztés eszközeit az értékelőnek az értékelttel közösen meg kell fogalmaznia és rögzítenie (pl. továbbképzésen való részvétel, óralátogatások).

A dokumentum készítői azt írták, az értékelésnek nem célja, hogy összehasonlítsa az intézményeket, az eredmények ugyanis nem is feltétlenül összevethetők. Éppen ezért a pedagógusok esetében alkalmazandó értékelési kategóriákat az intézményi mediánhoz igazítva határozzák meg és nem országosan. 

A pedagógust és az intézményvezető-helyettest az intézményvezető, az intézményvezetőt a fenntartó értékeli (utóbbi szintén 100 pontot érhet el).

Maga az értékelés egyebek mellett a következő szempontok alapján történne:

  • a tanulói kompetenciamérési eredmények alakulása, 
  • a pedagógus által tanított tanulók érdemjegyeinek alakulása az előző évhez és az intézményi átlaghoz viszonyítva (a tanulók szociális és családi hátterének, esetleges fejlesztési sajátosságainak figyelembevételével),
  • a pedagógus által tanított tanulók év végi elégtelen osztályzatainak száma az előző évhez, illetve az azonos évfolyamra járó osztályokhoz képest,
  • az érettségi eredmények, illetve a továbbtanulási eredményesség alakulása az intézmény egészéhez viszonyítva,
  • az értékelt személy feladatkörében elvárt speciális kimeneti mu-tatók megfelelősége (pl. osztályfőnök esetében a beilleszkedés problémái miatt távozó tanulók aránya az iskola egészéhez viszonyítva, munkaközösség vezető esetében a munkaközösség összetételének állandósága).
  • megtartott tanítási órák száma, illetve a tanórai felkészüléssel töltött idő figyelembevétele a tanórai adminisztrációban (pl. óravázlat, saját összeállítású digitális tananyagtartalmak, dolgozatok javítása) rögzítettek alapján,
  • túlórák, helyettesítések száma,
  • összességében nevelési-oktatási feladatokkal eltöltött idő intézményi programokon,
  • nevelési-tanítási időn kívül vállalt feladatok (pl. osztályfőnöki munka, gyermekvédelmi felelős, diákönkormányzat, közösségi munka irányítása, támogatása, rendezvények és programok szervezése),
  • mesterpedagógusok, kutatótanárok esetében az általuk végzett intézményi fejlesztő feladatok vagy tudományos munka,
  • intézményen kívüli iskolai, intézményi programok szervezése (pl. táborok), azokon való aktív részvétel,
  • nem kötelező programokon való aktív részvétel aránya,
  • tanulói, szülői visszajelzések a programokról,
  • vezető által adott feladatok végrehajtásának minősége,
  • korszerű tudományos ismeretek és gyakorlati tapasztalatok beépítése az egyéni, vagy csoportos tevékenységbe, korszerű módszertani megoldások, eljárások alkalmazása a pedagógiai (fejlesztő) tevékenység során,
  • élményalapú, interaktív ismeretátadási, tanulási megoldások alkalmazása,
  • digitális pedagógiai megoldások, digitális eszközök, a tanulók tanítását szolgáló eredményes tanórai alkalmazása,
  • a helyi szabályzatnak megfelelő, elegendő számú szóbeli és írásbeli értékelés, osztályzat,
  • pontos munkakezdés és befejezés, tanítási órák, foglalkozások pontos megkezdése és befejezése,
  • szakmai eseményeken, belső megbeszéléseken, rendezvényeken való elvárt részvétel teljesítése,
  • kommunikációs stílus, viselkedés,
  • BTMN, SNI tanulókkal való külön foglalkozás,
  • gyengén teljesítő, lemaradó tanulók számára szervezett korrepetálások, felzárkóztató foglalkozások száma,
  • részvétel a kiemelten tehetséges tanulók azonosításában, támogatásában, versenyeztetésében,
  • tanulói hiányzások, késések mennyiségének alakulása,
  • kommunikáció rendszeressége a szülőkkel (pl. nyílt napok, szülői értekezletek, fogadóórák, családlátogatások),
  • fejlesztő-támogató, problémamegoldó kommunikáció a szülőkkel,
  • kulturált, a közszolgálati feladatellátásnak megfelelő viselkedés a szülőkkel
  • munka és teljesítmény motiváltság, elkötelezettség az intézmény céljai érdekében,
  • az intézmény jó hírének erősítése a személyes, írásos, online kommunikációban, viselkedésben,
  • szakmai együttműködései, problémafelvetései, javaslatai, kezdeményező szerepvállalása.

Nyitókép: Illusztráció – Komka Péter/MTI

#Belföld#oktatás#belügyminisztérium#értékelés#teljesítményértékelés