Belföld

Magyar Narancs: Közvélemény-kutatásnak álcázták a befolyásoló kampányt Somogyban

Mohos MátéMohos Máté

2022. február 6. 14:00

Egy billegő körzetben szondázta a véleményeket egy kérdezőbiztos, a beszélgetésről hangfelvétel készült.

Befolyásoló, úgynevezett „push-poll” módszereket alkalmazott a Real-PR 93 Kft. közvélemény-kutató cég egyik kérdezőbiztosa január 25-én, állítja a Magyar Narancs egy hangfelvételre hivatkozva. A lapnak egy olvasója jelezte a szakmaiatlanságot, a cég pedig megerősítette, hogy az adott időpontban tényleg ők kutattak.

„Szerintem ez nem felmérés, hanem felmérésbe burkolt véleményformálás. Ez már egy kampánytevékenység” – mondta a megkérdezett, miután erősen irányított kérdéseket tettek fel neki a helyi fideszes képviselő, Witzmann Mihály munkájáról, illetve az ellenzéki jelölt, Potocskáné Kőrösi Anita „botránypolitizálásáról”. A válasz a lap szerint ez volt: „De én ezt mondanám, úgy fogalmaznám, hogy a befolyásolás művészete című fejezet.”

A lap szerint a kérdezőbiztos azt is elismerte, hogy a „kutatással” a bizonytalan szavazókat próbálják befolyásolni. A Somogy megyei 4-es választókörzet egyike a billegő körzeteknek, az elemzők nagyon szoros eredményre számítanak ott az áprilisi választásokon.

Ezután a biztos érdekes okfejtésbe kezdett Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelöltről:

Van egy érzésem Márki-Zayval kapcsolatban… Ha megnézzük az arcát, van benne valami Habsburg. Ha megnézzük a száját… a Habsburgok szája abszolút jellegzetes dolog, mégpedig azért, mert ott ilyen genetikai összeférhetetlenségek voltak a családban. Egymás között házasodtak, és ha megnézi Márki Zaynak az arcát, és mellé teszi a fiatalabb Habsburg herceg  arcát, aki még él, mert Ottó már nem él… szóval van valami hasonlatosság, valami Habsburg családbeli genetikai vonás…

A lap olvasója szerint a biztos nyíltan cigányozott is, és „a Jobbik régi, radikálisabb vonalát próbálta ráhúzni a mostanira”.

Márki-Zayról és a vidéki emberek információellátottságáról a következőket mondta a kérdezőbiztos:

Még valami, az emberek nem szeretik Márkit, mert ugye azt mondta, hogy a vidéki embereket trágyával etetik. (…) Márki-Zay ezt nem csinálja túl jól. De azt, hogy a vidéki embert hülyeséggel etetik, és itt az információra gondolt, akkor igaza van. Az információval való ellátottságra érti, hogy a valósággal etetik-e, vagy valami nagy rakás szarral.

A ház biztonsági rendszere által felvett beszélgetésben a Narancs szerint a push-poll módszerét alkalmazták. Ennek lényege, hogy a közvéleménykutatók nemcsak megkérdezik az alanyok véleményét, hanem aktívan formálni is akarják azt. Az Amerikai Közvéleménykutatók Társasága kifejezetten elítéli a módszert.

Nyitókép: andibreit / Pixabay

#Belföld#közvélemény-kutatás#fidesz#márki-zay péter#ellenzék#választás#képviselő

Címlapról ajánljuk