Baleset-bűnügy

10 milliárd forintot csaltak ki a magyaroktól a netes bűnözők

rtl.hurtl.hu

2024. január 31. 7:21

Olykor egészen kifinomult módszerekkel rabolják ki a magyarokat az internetes bűnözők. A kicsalt összeg nagysága évről évre nő.

10 milliárd forint. Ennyi pénzt loptak el a magyaroktól az internetes bűnözők 2023-ban az ESET nevű kiberbiztonsági cég szerint. Erről az állami hírügynökség számolt be. a bűnözők tavaly főként nemlétező csomagok vagy rendőrségi adategyeztetés miatt küldtek banki adatokat kérő smseket, vagy az online piactéren árult holminkat szerették volna megvenni, amihez szintén bankkártyaadatokat kértek. A legkifinomultabb módszer a úgynevezett call centeres csalás volt, amikor a bűnözők banki ügyintézőnek adták ki magukat és azt ígérték, hogy „biztonságba helyezik” a számlán lévő pénzt. Éber kollégánk is majdnem így járt.

Ajánló: Nem sokon múlt – így nyúlták le csalók majdnem minden megtakarításom

A Fókuszban tavaly mutattuk be azt, hogyan történik egy ilyen beszélgetés a csalókkal, mivel egy ilyet a műsor nézőjének sikerült rögzíteni. Őt 3 x 20 ezer forintos nemlétező utalás miatt hívták fel csalók azzal, hogy segíteni akarnak. A bank nevében egy alkalmazást akartak letöltetni áldozatukkal, ezzel már mindenhez hozzáfértek volna.


A szakértők várakozása szerint az idén újabb módszerekkel bővül a csalások tárháza, és egyre hihetőbbé válnak a csalások. De hogyan lehet ezek ellen védekezni? Íme néhány hasznos jótanács:

  • Fontos, hogy erős, egyedi, 15-20 karakteres jelszavakat, vagyis inkább mondatokat használjunk, és mindenhol mást. Ez azért fontos, mert, ha mindenhol ugyanaz a jelszó, akkor ha egy helyen behatolnak csalók, az összes fiókba bejutnak, oda is, ahol esetleg a bankkártya adatokat is tárolják.
  • Védjük a wi-fi hálózatunkat is erős, nem alapbeállítású jelszóval, és kerüljük a nyílt, ingyenes hálózatokat.
  • Használjunk többfaktoros hitelesítést.
  • Rendszeresen frissítsük az eszközeinket.
  • Soha ne mentsük a személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban, böngészőkben. Bár körülményesebb minden egyes alkalommal például jelszószéfből előhívni az adatokat, ez sokkal biztonságosabb eljárás.
  • Online vásárláskor érdemes virtuális kártyát használni fizetésekor, amire mindig csak a vásárlás előtt érdemes pénzt tenni annyit, amennyi éppen kell.
  • Mivel a telefonos csalások is nagyon elterjedtek, ha valakit a bankja nevében hívnak fel és adatokat kérnek tőle, tegye le a telefont és ő maga hívja vissza az ügyfélszolgálatot: a pénzintézeti adatok szerint 3 éve még a bankkártya csalási károk többségét a hitelintézetek viselték, az ügyfelek kára 2019-ben még csak 8 százalék volt, ám 2023 első negyedévében már 83 százalék volt az olyan incidens, ahol egyértelműen az ügyfél hibázott, és emiatt a bank nem térítette meg a kárt.
  • Érdemes mindig végiggondolni, hogy mire kérnek minket, ezért ne engedjük sürgetni magunkat. Például a blokkolt csomagra hivatkozó sms esetén tegyük fel a kérdést magunknak, hogy várunk-e bárkitől csomagot külföldről. Minden kattintás előtt mérlegeljük, hogy van-e bármi gyanús az üzenetben, legyen az a feladó, a link furcsasága vagy a szokatlan nyelvi fordulatok.
  • Alapvető biztonsági előírás az is, hogy senki ne nyisson meg mellékletet ismeretlen feladótól, főleg tömörített állományokat, kettős kiterjesztésű fájlokat, illetve a közösségi média felületeken vagy csevegőkben is gondolkodjanak el, mielőtt bármilyen hivatkozást megnyitnának.

Nyitókép (illusztráció): Unsplash

#Baleset-bűnügy#internet#csalás#bűnöző#kiberbűnöző#bank