Előkerült a lezuhant kínai gép második fekete doboza is
2022. március 27. 16:52
A mentőcsapatok vasárnap megtalálták a repülési adatrögzítőt is. A pilótafülke hangrögzítője szerdán lett meg, mindkét eszközt Pekingbe küldték vizsgálatra és elemzésre.
A mentőcsapatok vasárnap megtalálták a China Eastern Airlines hétfőn lezuhant Boeing 737-800-as repülőgépének második fekete dobozát is, jelentette a Reuters.
Az MU5735-ös számú belföldi járat hétfőn zuhant le, a fedélzeten tartózkodó 123 utas és 9 fős személyzet közül senki sem élte túl a szerencsétlenséget.
A második fekete dobozt vasárnap délelőtt ásták ki az utóbbi napok esőzéseitől felázott, sáros hegyoldalból. A készüléket 1,5 méter mélyen betemetve, 40 méterre a becsapódás helyétől találták meg, közölte a kínai polgári légiközlekedési hatóság repülésbiztonsági vezetője, aki szerint az adatrögzítő egyes részei súlyosan megsérültek, de a tárolóegység külseje jó állapotban van.
A most megtalált fekete doboz a gép repülési adatrögzítője. Ha épségben maradt a benne lévő adattároló, akkor a vizsgálata fényt deríthet a baleset okára. A szerkezetet Pekingbe küldték szakértői vizsgálatra és elemzésre, csakúgy, mint a szerdán elsőként megtalált másik fekete dobozt – a pilótafülke hangrögzítőjét. Mivel mindkét fekete doboz megsérült a becsapódáskor, tartani lehet attól, hogy bizonyos adatok részben vagy egészben elveszhettek.
A repülőgépeken használt adatrögzítők, az úgynevezett fekete dobozok (amik se nem feketék, se nem dobozok, hanem általában élénk narancssárga acélgömbök vagy hengerek), kulcsfontosságú szerepet töltenek be az esetleges légi incidensek, balesetek, katasztrófák kivizsgálásában. Általában kettő van belőlük egy repülőgépen: az egyik a repülési adatokat rögzíti, a másik a pilótafülkében elhangzottak hangfelvételeit tartalmazza. Ezeket úgy tervezik meg, hogy lehetőség szerint épségben megmaradjanak még akkor is, ha egy repülőgép lezuhan és darabjaira esik. A mostani szerencsétlenség súlyosságát, a becsapódás erejét jól jelzi, hogy mindkét fekete doboz károsodott.
A katasztrófa sokkolta Kínát, a közösségi médiában rengeteg spekuláció jelent meg a lehetséges okokról. A kínai kibertér-felügyelet emiatt utasította az internetes platformokat és weboldalakat, hogy szorítsák vissza a pletykákat, az összeesküvés-elméleteket és a katasztrófával kapcsolatos bármilyen gúnyolódást, írja a Reuters. A baleset óta a hatóságok több mint 167 000 pletykát tiltottak le, amelyek egy vállalat hét igazgatójának halálától kezdve a március végi repülőgép-szerencsétlenségről szóló jóslatokig terjedtek.
A baleset kivizsgálásában az Egyesült Államok is részt vesz, mivel a Boeing 737-800-as gépet ott tervezték és gyártották.
Rejtélyes katasztrófa
Mint arról az rtl.hu is beszámolt, a China Eastern Airlines belföldi járata hétfőn kora délután zuhant le. A Boeing 737-800-as repülőgép a délnyugat-kínai Kunming városából tartott Kantonba. A kevesebb mint kétórás útidejű járaton közlekedő gép 13:11-kor szállt fel, és 15:05-kor kellett volna leszállnia, de helyi idő szerint 14 óra 22 perckor hirtelen eltűnt a radarokról.
Az 5735-ös számú járat teljesen normális időjárási, jó látási viszonyok között, 8 869 méteres utazómagasságon repült 846 km/órás utazósebességgel, amikor a dél-kínai hegyek fölött rendkívül gyorsan zuhanni kezdett. Két perc és 15 másodperc alatt 6700 métert veszített repülési magasságából, húsz másodperccel később az utolsó rögzített magassága kevesebb mint ezer méter volt. Az utasszállító pillanatokkal később Wuzsu város közelében a hegyoldalba csapódott.
A kínai médiában megjelent egy rövid videó, amin az látszik, hogy a repülőgép nagy sebességgel, szinte függőlegesen zuhan és csapódik a fák közé. A repülőgép-balesetek közt a legritkábbak azok, amik repülés közben, nagy magasságban történnek, a katasztrófák zöme fel- vagy leszállás közben következik be. Utazómagasságon többnyire robotpilóta vezeti a gépet, ilyenkor szinte sosincs szükség a pilóták beavatkozására. Hogy mi történhetett, azt jelenleg is csak találgatni lehet, a baleset okainak megállapításához ezért lenne létfontosságú a fekete dobozok megtalálása.
A China Eastern Boeing repülőgépén a kilencfős személyzeten kívül 123 ember utazott, a magyar idő szerint reggel fél nyolc előtt nem sokkal bekövetkezett katasztrófát senki nem élte túl. Szakértők szerint ilyen meredek zuhanás közben akkora gyorsulási terhelés éri általában az emberi szervezetet, hogy feltételezhető, a fedélzeten mindenki elvesztette az eszméletét, mire a gép a hegyoldalba csapódott.
Nyitókép, cikkben 2. kép: a március 23-án megtalált fekete doboz – Fotó: VCG/VCG via Getty Images