A téli utak kegyetlenek – a legtöbb sofőr itt hibázik óriásit
2025. november 27. 14:00
Ahogy beköszönt a tél, minden vezetési helyzet nehezebbé válik: hosszabb fékút, gyengébb tapadás, kiszámíthatatlan forgalom. A cikkben végig vesszük, milyen tipikus hibák miatt csúsznak meg a sofőrök, mit kell másképp csinálni ilyenkor, és miért nem érdemes volán mögé ülni, ha belül szorongsz.
Miért más minden télen az utakon?
Télen nem elég ugyanúgy vezetni, mint nyáron. A hidegben megdermed az aszfalt, a gumik veszítenek a tapadásból, a fékút pedig akár duplájára nőhet. Sokan ilyenkor kapkodnak, későn fékeznek vagy rosszul mérik fel a helyzetet, ami bőven elég egy kisebb-nagyobb csúszáshoz. A jó hír? Egy kis tudatossággal elkerülhető a baj.
Fékezz hamarabb, mint gondolnád
A jeges úton a késői fékezés egyenlő a kontroll elvesztésével. A trükk egyszerű: kezdj lassítani előbb, mint logikusnak érzed. Ez nem gyávaság, hanem profizmus. A hosszabb fékút természetes télen – ne várd meg, amíg az autó helyetted dönt.
A kormányt ne rángasd – finoman dolgozz vele
A téli vezetés egyik alapszabálya, hogy minden mozdulat legyen visszafogott. Ha hirtelen rántasz a kormányon, az autó úgy dönthet, hogy a fizika törvénye adja a prioritást. Lassan, határozottan, higgadtan mozogj – a kocsid meghálálja.
Molnár Martin útja a Forma-1-be – A 2025-ös szezon a brit F4-ben címmel indult magazinműsor az RTL+-on. Az epizódokban megismerkedhetsz a 16 éves versenyzővel, akinek nagy jövőt jósolnak a brit F4-es mezőnyben. Kövesd Molnár Martin karrierjét az RTL+ magazinműsorában!
Kerüld a hirtelen gyorsítást és a nagy gázadásokat
A hó és a jég alattomos. Ha nagy gázt adsz, a kerekek csak felpörögnek, és máris oldalra csúszol. A kulcs: finom gyorsítás, alacsonyabb fordulat, türelem. Téli körülmények között a visszafogottság gyorsabb eredményt hoz, mint a sietség.
A téligumi nem luxus – életvédő
Hiába óvatos egy sofőr, ha a gumi nem tart. A téligumi nem marketingfogás, hanem valóság: a hidegben puhább marad, jobban tapad, és kritikus helyzetben centikben mérhető előnyt ad. Ez pont az a néhány centi, ami különbséget tehet egy megállt és egy beléd csúszó autó között.
Tanuld meg kezelni a csúszást – pánik nélkül
Ha az autó megcsúszik, a legtöbben reflexből rosszul reagálnak. A jó hír: tanulható, mit kell tenni, és ha fejből tudod a lépéseket, sokkal nyugodtabban reagálsz majd.
- Ne pánikolj! – A legfontosabb: maradj nyugodt, a pánik gyorsan ront a helyzeten.
- Ne taposd a féket! – Kerüld a hirtelen fékezést, mert könnyen tovább csúszhat az autó.
- Finoman engedd vissza a gázt – Lassan vedd le a lábad a gázról, így csökkented a sebességet anélkül, hogy elveszítenéd az irányítást.
- Kormányozz ellen – Ha az autó hátulja elfordul, finoman kormányozz a csúszás irányába. Ne rángasd a kormányt, csak óvatosan vezesd vissza az autót.
- Ne nyomd be a kuplungot – A motorfék segít lassítani az autót: ha engeded, hogy a motor dolgozzon, és megmarad a motor és a kerekek közötti kapcsolat, az autó stabilabb marad.
Látni és látszani: a tél egyik nagy leckéje
A párás, havas, ködös időben a látási viszonyok sokszor drámaiak. Tartsd tisztán a lámpákat, kapcsold be a ködlámpát csak akkor, amikor tényleg kell, és ne spórolj az ablaktisztítóval. Ha te jól látsz, a többiek is nagyobb eséllyel vesznek észre.
Miért ne ülj autóba, ha félsz?
A félelem rossz tanácsadó, pláne télen. Ha eleve szorongva ülsz a volán mögé, lassabban reagálsz, rosszabbul méred fel a helyzetet, és sokszor túlkompenzálsz – ez pedig csúszáshoz vezethet. A vezetés fókuszt igényel: ha az elméd mással küzd, a tested nem tudja követni. Ilyenkor nem gyávaság pihenőt tartani, hanem bölcs döntés. Aki fél, az nem uralja a helyzetet – a tél pedig nem bocsátja meg a bizonytalanságot.