Mégis hogyan tud ennyit igazolni a Liverpool? – Szoboszlaiék klubja brutálisan gazdagodik

rtl.hurtl.hu

2025. július 30. 16:00

Miközben sorra jelentik be a drága igazolásokat, egyre több szurkolóban merül fel ugyanaz a kérdés: mégis honnan van minderre pénze a Liverpoolnak? Szoboszlaiék klubja nemcsak a pályán, hanem üzletileg is történelmi szintre jutott – most megmutatjuk, milyen rejtett gépezet hajtja az átigazolási lavinát.

Sosem látott kereskedelmi bevételek és brutális interakció-számok a közösségi médiában

A Liverpool nemcsak a pályán, hanem azon kívül is hatalmas sikereket ér el. A klub kereskedelmi növekedése az elmúlt évtizedben robbanásszerű volt: a 2023–24-es pénzügyi évben először fordult elő, hogy a kereskedelmi bevételek (308 millió font) meghaladták az összbevétel felét (614 millió font). Ezzel a Liverpool a Premier League korszakában először előzte meg a kereskedelmi bevételek terén a Manchester Unitedet.

A közösségi médiában is dominálnak: a Blinkfire Analytics adatai szerint 1,7 milliárd interakcióval zárták az idényt – ez több, mint az NFL vagy NBA tíz legnépszerűbb csapatának összesített mutatója. 

Kiemelkedő nap volt például, amikor Arne Slot csapata megnyerte a Premier League-et: azon a napon önmagában 60 millió interakciót generáltak.

1,7 milliárd kattintás: így épít globális birodalmat a Liverpool
Richard Hughes (j), a Liverpool sportigazgatója és Billy Hogan vezérigazgató (kép: Mike Egerton/PA Images via Getty Images)

 

Ben Latty, a klub kereskedelmi igazgatója szerint ez még csak a kezdet. Szerinte a kulcs azokra a bevételi forrásokra koncentrálni, amelyeket a klub közvetlenül befolyásolni tud – mint a meccsnapi jegyeladások vagy a szponzori együttműködések. A médiabevételek ugyan jelentősek, de a pályán nyújtott teljesítményhez kötődnek, ezért kiszámíthatatlanabbak.

Az ázsiai piac kiemelt szerepe

A klub világszerte bővíti jelenlétét: állandó munkatársaik dolgoznak többek között Hongkongban, Tokióban, Szingapúrban, Bostonban, New Yorkban, Londonban és természetesen Liverpoolban is. Ennek eredményeként több nagy horderejű partneri megállapodást kötöttek, például a Google Pixel, a Peloton, az UPS és az Orion Innovation cégekkel.

Az ázsiai piac továbbra is kiemelten fontos a Liverpool számára. 

A klub becslése szerint közel 250 millió szurkolójuk él a kontinensen, és innen származik a legnagyobb kiskereskedelmi bevételük is. 

Világszerte működő 20 hivatalos üzletükből kilenc Ázsiában található – a legújabb Hongkongban nyílt meg –, valamint 48 hivatalos szurkolói klub is működik a térségben. Ezért is fontos számukra a régióban való jelenlét, mind kereskedelmi, mind márkaépítési szempontból.

1,7 milliárd kattintás: így épít globális birodalmat a Liverpool
Billy Hogan és a klub kereskedelmi igazgatója, Ben Latty (kép: John Powell/Liverpool FC via Getty Images)

 

A jelenlegi nyári felkészülési turnéjuk is ezt a célt szolgálja: Hongkongban és Japánban játszanak pénzügyileg jövedelmező barátságos mérkőzéseket. Latty hangsúlyozza, hogy a futballoldal – edzők, orvosi stáb – is részese a döntéshozatalnak, és bár a sportteljesítmény az első, mindenki tisztában van a túrák üzleti értékével. Céljuk, hogy közelebb hozzák a klubot azokhoz a szurkolókhoz is, akik nem tudnak az Anfieldre látogatni.

Korábban Ázsia és az Egyesült Államok között váltogatták a felkészülési turnékat. Ausztrália jelenleg nem szerepel a prioritások között, bár a klub ezt sosem zárja ki teljesen. A jövő évi túra tervezése már zajlik, figyelembe véve a sport és az üzleti szempontokat egyaránt.

Augusztustól Adidasra cserélik a Nike-t, ez is bombaüzlet

2025 nyarától a Liverpool újra együttműködésbe kezd az Adidas-szal, miután a Nike-kal kötött szerződésük lejárt. 

A német sportszergyártóval kötött új, többéves megállapodás várhatóan az egyik legértékesebb mezszponzori szerződés lesz az európai futballban. 

Az Adidas nemcsak a csapat hivatalos mérkőzés- és edzőfelszerelését biztosítja majd, hanem aktívan részt vesz a klub globális márkastratégiájában is. A megállapodás különösen fontos az ázsiai és amerikai piacokon, ahol az Adidas jelenléte és piaci ereje tovább növelheti a Liverpool globális elérését és bevételeit.

1,7 milliárd kattintás: így épít globális birodalmat a Liverpool
A Liverpool öltözője belülről (kép: Liverpool FC via Getty Images)

 

A jelenlegi két legfontosabb mezszponzorral, a Standard Chartereddel és az Expediával kötött szerződések 2027-ig érvényesek, de már megkezdődtek a hosszabbításról szóló tárgyalások. 

A szponzorok természetesen szívesen működnek együtt a klubbal, amit Latty így indokol: „Most nem hiszem, hogy létezik nagyobb futballklub a világon, mint a Liverpool.”

A „The Athletic” cikke nyomán.

Nyitókép: Liverpooli szurkolók Jokohamában, a Yokohama F Marinos elleni mérkőzésen, 2025. július 30-án (fotó: Andrew Powell/Liverpool FC via Getty Images)

Melegíts be az új szezonra! Streameld az UEFA Szuperkupa döntőt augusztus 13-án 20:15-kor az RTL+ Premiumon!