Iskola mobiltelefon nélkül: a diákoknak rémálom, a tanároknak könnyebbség
2024. augusztus 16. 9:03
Szeptembertől Magyarországon is korlátozzák az iskolai mobiltelefon-használatot, a felmérések és a nemzetközi tapasztalatok szerint ugyanis ezek az eszközök igen rossz hatással vannak a diákok teljesítményére. Egy kutatás ráadásul azt mutatja, hogy az oktatási célból használt tablet vagy laptop is zavaró lehet, azaz a modern eszközöket egyelőre nem sikerült teljesen beilleszteni a tantervekbe. A mobilok korlátozásával a legtöbb szülő egyetért, de a teljes tiltással nem: sokan szeretnék napközben is elérni a gyereküket.
Az Egyesült Államokban a középiskolai tanárok több mint 70 százaléka óriási problémának tartja a mobiltelefonok figyelemelterelő hatását – derült ki a Pew Research felméréséből, amelyet a New York Times cikkében idéztek.
Ezért – Magyarországhoz és a közép-kelet-európai régióhoz hasonlóan – ott is megpróbálják visszaszorítani a készülékek iskolai használatát: eddig legalább nyolc állam fogadott el valamilyen jogszabályt annak érdekében, hogy korlátozzák a mobilozást oktatási időben.
A probléma nem csak az, hogy egyes gyerekek és tinédzserek kényszeresen instagramoznak vagy tiktokoznak, és ezzel elterelik a maguk és társaik figyelmét. Sok iskolában arra is használták a telefont a diákok, hogy zaklassák társaikat, szexuálisan kihasználják őket, vagy hogy megosszák a verekedésekről szóló videókat. A diákok iskolai Google- és Microsoft-fiókjait ellenőrizve például kiderült, hogy 2019 óta több mint 8,5 millió iskolai internetes zaklatásnak minősülő esetet találtak a Google Dokumentumokban, és több mint félmillió esetet a Microsoft Teamsben.
Tanulmányok ráadásul kimutatták, hogy a mobiltelefonok, a szöveges üzenetek és még a nomofóbia is – félelem attól, hogy valaki nem fér hozzá a telefonjához – elvonhatja a tanulók figyelmét, és ronthatja a tanulási eredményeket. A korlátozásokat nem csak állami iskolákban vezették be, néhány magánintézmény is hasonló döntést hozott.
Ahol már bevezettek korlátozó intézkedéseket, pozitívak a tapasztalatok:
- a tanárok szerint a diákok jobban tudnak koncentrálni az órákra,
- jobban teljesítenek csoportmunkákban,
- kevesebb lett a telefonnal kapcsolatos zaklatás és a tanulói verekedés.
A telefontilalom hatása ugyanakkor korlátozott, mert a sokan már tabletet vagy laptopot használnak a tanórák alatt is, így pedig egy kattintással elérhetik az alkalmazásokat. A tanulmányok szerint a laptopok osztálytermi használata zavaró és negatív hatással lehet a tanulásra – írta a New York Times.
A tiltó rendelkezések államonként változnak:
- Floridában például az okostelefonok mellett az összes vezeték nélküli eszközt betiltották a tanítási idő alatt, azaz ott például fülhallgatót, okosórát sem lehet használni.
- Van, ahol szünetekben sem lehet használni a készülékeket.
- Több iskolában blokkolják a hozzáférést a közösségi oldalakhoz WiFi-n.
- Pennsylvania több millió dollárt adományozott iskoláknak, hogy zárható táskákat vásároljanak a tanulók telefonjainak tárolására, míg Delaware nemrég 250 ezer dollárt különített el ugyanerre a célra.
- A legtöbb helyen szeptemberben lépnek életbe a szabályok.
Az is kérdés persze, hogy a szülők hogyan viselik majd, hogy a jövőben nem érhetik el akármikor a gyereküket. A felmérések szerint, noha a szülők 70 százaléka egyetért azzal, hogy a diákok körében be kell tiltani a mobiltelefon-használatot az óra alatt, több mint fele úgy gondolja, hogy a diákoknak meg kell engedni, hogy „néha” használhassák telefonjukat, például ebédidőben vagy szünetben.
Többen azt is kifogásolják, hogy a mobiltelefon-használati tilalom aránytalanul károsíthatja a felnőtt kötelezettségekkel rendelkező diákokat. Nehezebben tudják ellátni például az iskola utáni munkájukat, vagy a beteg hozzátartozók gondozását.
A mobiltelefon hatását az iskolákban tavaly az UNESCO 14 országban vizsgálta, és arra jutott, hogy amikor a diákok telefonjai elérhető távolságra voltak a tanulóktól, negatívan befolyásolta a tanulásukat. A kutatás szerint már az is megzavarhatja a diákokat, ha nem a saját, hanem az osztálytársuk telefonjára érkezik értesítés. Ilyenkor akár húsz percig is kizökkenhetnek a tanulásból.
Magyarországon a néhány napja kiadott rendeletszerint ugyan be lehet majd vinni az iskolákba a telekommunikációs eszközöket (mobiltelefon, okoseszköz, fényképezőgép, kamera, internetelérésre képes készülék), de használatukat korlátozzák. A szeptembertől érvényes szabályozás szerint a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt (vagy kollégiumban a foglalkozás megkezdése előtt) le kell adniuk készülékeket, a diákok pedig csak a nap végén kapják vissza azokat. Az eszközöket elzárt helyen kell tárolni.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a kormány nem éri el a célját azzal, hogy gyakorlatilag kitiltaná az iskolákból a mobiltelefonokat, mert a gyermekvédelem ennél sokkal komplexebb téma. A PDSZ szerint nincs szükség a rendeletre, mert a tiltott tárgyakra már van szabályozás, a mobilhasználat engedélyezését pedig rábíznák az intézményekre. Az érdekképviselet ezt azzal indokolta, hogy minden iskolának más kapacitásai vannak, van ahol 800 telefont kellene tárolni.
A tiltás ugyanakkor egyre elterjedtebb: Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia mellett nemrég Romániában is hasonló intézkedéseket vezettek be. Az utóbbi országban hozott rendelet szerint a diákok bevihetik ugyan mobiltelefonjaikat az iskolába, de a készülékeket minden osztályteremben egy erre a célra kialakított biztonságos tárolóban kell elhelyezniük, amelyhez csak az osztályfőnöknek, az igazgatónak vagy távollétükben az ügyeletes tanárnak van hozzáférése. Amennyiben a diák megszegi a tilalmat, a pedagógus „átveheti” a telefont, amelyet még aznap, a tanórák után – kötelező módon – nem a diáknak, hanem a szülőknek vagy a hivatalos gyámnak szolgáltat vissza.
Nyitókép: Pixabay