Tartósság helyett már okosfunkciókkal próbálnak hódítani a háztartási gépek gyártói
2024. július 2. 18:39
A nyugati gyártók arra panaszkodnak, hogy Kínával kell versenyezniük, így az alapanyagon is spórolnak.
A manapság kapható háztartási gépek – hűtőszekrények, tűzhelyek, mosogatógépek – mindenféle hasznos és haszontalan új funkcióval kecsegtetnek: például az interneten távolról ellenőrizhetjük, hogy mi van a hűtőnkben, és a nyaralási fotóinkat is nézegethetjük a készülék ajtaján. Az is tény, hogy az emberek jövedelméhez viszonyítva ma olcsóbbak és energiatakarékosabbak berendezések, az élettartamuk viszont rövidebb, mint elődeiknek.
A Washington Postnak nyilatkozott erről egy floridai szerviz tulajdonosa, akinek az otthonában van egy 1935-ben gyártott hűtőszekrény, ami tökéletesen működik, egy mai készülék viszont jó, ha 10-15 évig bírja. Egy évtizede még akár húszéves élettartamra is lehetett számítani.
Az egyik fő gond, hogy a mechanikus vezérlés helyett jóval bonyolultabb elektronikus rendszerekre tértek át. Lehet, hogy régen elég volt egy kapcsolót elfordítani, hogy azzal a készülékben lévő motort közvetlenül működésbe hozzuk, ma viszont már érintőkijelzőn irányítjuk a berendezéseket, amelyekben bonyolult vezérlőpanelek találhatók. Ha ezek meghibásodnak, a cseréjük sokszor annyiba kerül, hogy jobban megéri új készüléket venni.
Ha valaki még így is ragaszkodna a javításhoz, akkor sem biztos, hogy megteheti: a fejlődés olyan gyors, hogy az is előfordulhat, hogy egy cég már nem gyárt alkatrészt a két évvel korábban kiadott készülékeihez.
A Marylandi Egyetem gépészmérnöki karának professzora, Michael Pecht elmondta, hogy több nagy amerikai és európai gyártó vezetői panaszkodtak arra, hogy a kínai gyártókkal való verseny miatt csökkenteni kell áraikat, és azon tudnak spórolni, hogy nem a legjobb minőségű anyagokat használják.
A műanyag alkatrészeknek előnyei is lehetnek a fémmel szemben: például könnyebb bonyolult alkatrészeket előállítani, a kisebb súly miatt pedig könnyebb a szállítás. A fém sem tökéletes alapanyag, például rozsdásodhat, és a spórolás miatt a fémalkatrészek minősége is gyengébb lehet, mint 20-30 éve.
Eközben a gyártók mindenféle új okosfunkcióval igyekeznek felhívni magukra a vásárlók figyelmét. Nem biztos, hogy az internetre kapcsolódás lehetősége több meghibásodáshoz vezet, akár még segítséget is adhat a távjavításhoz, de a vásárlók többsége nem is használja ki a készülékek ezen képességét, lehet, hogy nem is tudnak róluk.
Egy washingtoni szerviz tulajdonosa arra a kérdésre, hogy mit kell szem előtt tartani a vásárláskor, azt mondta: az okosfunkciók legjobb esetben is csak elterelik a figyelmet a lényegről, a legrosszabb esetben pedig a meghibásodás lehetőségét rejtik magukban. „A legjobb készülékek nem vesztegetik az időt ilyen baromságokra” – jelentette ki.
Nyitókép: iStock / Getty Images Plus