Belföld

Sok iskolában szinte lehetetlen betartatni a telefonozást korlátozó rendeletet, ami miatt máris kirúgták a Madách igazgatóját

Nagy MartinNagy Martin

2024. augusztus 29. 9:35

Szeptembertől a kormány egy rendelettel korlátozza az iskolai mobiltelefon-használatot. A diákoknak a tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk okoseszközeiket, és csak a nap végén kapják vissza azokat. Az iskolai mobilozás visszaszorítását alapvetően támogatják a szülők és a pedagógusok is, hiszen könnyen elvonhatja a diákok figyelmét, azonban a nagyobb intézményekben szinte lehetetlen lenne betartatni. A rendelet életszerűtlenségéről írt a szülőknek és a diákoknak a budapesti Madách Imre Gimnázium nevelőtestülete is, amire súlyos retorzió volt a válasz: szerdán azonnali hatállyal menesztették az intézményt 24 éve vezető Mészáros Csabát. A PDSZ szerint a rendelet nemcsak átgondolatlan, hanem káros is és sokkal jobb lenne, ha az iskolák maguk dönthetnének a mobilhasználatról. Az általunk megkérdezett intézmények között van, ahol biztosan nem fogják reggel begyűjteni az összes telefont, de akad olyan iskola is, ahonnan már jóformán kitiltották a kütyüket. A Belügyminisztérium megkeresésünkre közölte: oktatási célokra továbbra is használhatók a készülékek.

Egy nemrég kiadott rendelettel korlátozza a telekommunikációs eszközök iskolai használatát a kormány szeptembertől. E szerint a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk a diákoknak a mobiljaikat, és csak a nap végén kaphatják vissza azokat.

A mobileszközök visszaszorítását alapvetően támogatják a szülők és a pedagógusok is, hiszen könnyen elvonhatja a diákok figyelmét, kizökkentve őket a tanulásból. A rendelet betartatása azonban számos intézményben több szempontból sem életszerű, arról nem is beszélve, hogy többletmunkát jelent a már így is leterhelt pedagógusoknak. 

Ennek ellenére még el sem kezdődött a tanév, de a Belügyminisztérium máris határozottan jelezte, hogy nem tűri az ellentmondást. Szerdán azonnali hatállyal kirúgták a budapesti a Madách Imre Gimnázium igazgatóját, Mészáros Csabát, miután a nevelőtestület néhány napja a következőképpen tájékoztatta az iskola diákjait és szüleiket:

Sok iskolában szinte lehetetlen betartatni a telefonozást korlátozó rendeletet , ami miatt máris kirúgták a Madách igazgatóját

„Egy jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt. A Belügyminisztérium 2024. augusztus 28-án azonnali hatállyal felmentette a Madách Imre Gimnázium igazgatóját” – indokolta szűkszavúan lépését a minisztérium.

Összeszedtük, mit érdemes tudni az iskolai mobilozást kvázi betiltó, máris nagy vihart kavaró rendeletről.

Tiltott és korlátozottan használható tárgyak

Mint arról beszámoltunk, augusztus elején jelent meg a Magyar Közlönyben az a rendelet, amely leírja, milyen tárgyakat nem szabad bevinni az iskolába az elsőtől egészen a tizenharmadik évfolyamig, már az új tanévben. A szabályozás kétféle kategóriát határoz meg: a tiltott és a korlátozottan használható tárgyakat.

A tiltott tárgyak körébe tartozó eszközöket egyáltalán nem lehet majd bevinni az iskolába – akinél ilyet találnak, felszólíthatják, hogy azt adja át. Akár a rendőrséget is értesíthetik, ritka esetekben viszont engedéllyel bevihetők ilyen tárgyak is az intézménybe. Tiltott tárgynak minősül minden olyan eszköz vagy termék, amelynek birtoklását a szabálysértési törvény vagy a Büntető Törvénykönyv tiltja (8 centiméternél hosszabb pengéjű kés, kábítószerek, lőfegyver, pirotechnikai eszközök stb.). Szintén nem vihetnek be az iskolába a diákok 18 éven aluliak számára nem értékesíthető terméket, például cigarettát vagy alkoholt. 

A korlátozottan használható tárgyakat, elsősorban 

a telefonokat, internetelérésre alkalmas okoseszközöket ugyan be lehet vinni, de azokat a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt (vagy kollégiumban a foglalkozás megkezdéskor) le kell adni. 

Ezeket az iskolának meg kell őriznie egy elzárt helyen, majd a tanítás végén vissza kell adnia a diákoknak. A kormány indoklása szerint a rendelet célja „a köznevelési intézményekben az egyes erőszakos cselekmények megelőzése, tanulók testi, lelki egészségének megóvása”.

Mi szól a tiltás mellett?

A felmérések és a nemzetközi tapasztalatok szerint az mobiltelefonok igen rossz hatással vannak a diákok teljesítményére, erről nemrég részletesen írtunk. Hatásukat az iskolákban tavaly az UNESCO 14 országban vizsgálta, és arra jutott, hogy amikor a diákok telefonjai elérhető távolságra voltak a tanulóktól, az negatívan befolyásolta a tanulásukat. A kutatás szerint már az is megzavarhatja a diákokat, ha nem a saját, hanem az osztálytársuk telefonjára érkezik értesítés, hiszen ilyenkor is könnyen kizökkenhetnek a tanulásból.

A tiltás egyébként egyre elterjedtebb: Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia mellett nemrég Romániában is hasonló intézkedéseket vezettek be. Utóbbi országban a diákok bevihetik ugyan mobiltelefonjaikat az iskolába, de a készülékeket minden osztályteremben egy erre a célra kialakított biztonságos tárolóban kell elhelyezniük, amelyhez csak az osztályfőnöknek, az igazgatónak vagy távollétükben az ügyeletes tanárnak van hozzáférése. Az UNESCO becslése szerint 

már minden negyedik ország betiltotta az okostelefonok használatát az iskolában.

PDSZ: felesleges, káros és átgondolatlan

„Ez a rendelet teljesen fölösleges, káros és totálisan átgondolatlan” – mondta az rtl.hu érdeklődésére Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője, akivel – miként többi interjúalanyunkkal is – még a Madách igazgatójának elbocsátása előtt beszéltünk. 

A PDSZ szerint egyáltalán nincs szükség a rendeletre, mert a tiltott tárgyakra már van szabályozás, mégpedig az iskolai házirendek. Erre hivatkozott a Madách gimnázium nevelőtestülete is.

„Ebben tudják eldönteni, hogy mit és hogyan kellene tiltani vagy nem tiltani, milyen lehetőségei vannak az intézménynek.

Most viszont felülről előírják rendeletileg, hogy ezeket az eszközöket be kell gyűjteni úgy, hogy nagyon sok helyen erre egyáltalán nincs lehetőség. A körülményeik sem olyanok, hogy tudnának ezekre a nagyértékű eszközökre vigyázni

– fejtette ki Nagy.

Az érdekképviselet ezt azzal indokolja, hogy minden iskolának más kapacitásai vannak, néhol közel ezer telefont kellene minden reggel beszedni és tárolni. Hozzátette, ennek a megszervezése csak többletmunkát jelentene a pedagógusoknak, ami a jelenlegieken túl újabb terhet róna rájuk, noha éppen az ő érdekük lenne, hogy a gyerekek a tanórán ne használjanak mobiltelefont, amikor az nem szükséges.

Nagy Erzsébet szerint összességében így többe kerülhet majd a rendelkezés végrehajtása, mint amennyi jó származna belőle. Azt is hangsúlyozta, hogy a kormány nem éri el a célját a rendelettel, és sokkal jobb lenne, ha a mobilhasználat engedélyezéséhez hasonló szabályokról az intézmények saját hatáskörben dönthetnének. „Miért gondolják azt, hogy a pedagógusok számára ezeket a tiltó rendelkezéseket külön elő kellene írni? Miért nem szerepelhet továbbra is előírásként a házirendben, hogy amikor a tanár kifejezetten nem kéri a mobilhasználatot, akkor az kikapcsolt vagy lehalkított állapotban legyen a táskában?” – teszi fel a kérdést Nagy.

A gyerekek, hogyha akarják használni ezeket az eszközöket, majd visznek kettő vagy három mobiltelefont, valahogyan úgyis ki fogják cselezni a rendszert

– tette hozzá.

Az is kérdés jelenleg, hogy egyes helyeken megengedik-e a tanároknak és az iskolaőröknek, hogy átvizsgálják a diákok zsebeit, táskáját vagy szekrényét mobilok után kutatva. A PDSZ szerint nem valószínű, hogy a pedagógusok szeretnék majd motozni a diákokat, ráadásul ez ugyancsak a tanításból venné el az időt.

Az általunk megkérdezett szülők többsége – a nemzetközi felmérésekkel összhangban – egyetért a mobilok iskolai korlátozásával, de a teljes tiltással nem: sokan szeretnék napközben is elérni a gyereküket. A szülők ezért megengednék a diákoknak, hogy néha használhassák telefonjukat, például ebédidőben vagy szünetben.

Lehetnek olyan élethelyzetek, amikor nagyon fontos, hogy a szülő elérje a gyermekét. Ha orvoshoz kell vinni, vagy bármilyen probléma van a családban, például haldoklik valamelyik hozzátartozó 

– magyarázta Nagy. 

Megjegyezte, a tanárok többsége fog találni humánus megoldást, de a rendelet attól még körülményessé teszi az eljárást. Az érdekképviselet ügyvivője arra is felhívta a figyelmet, hogy sok olyan tantárgy van – például az idegen nyelv –, ahol igenis szükség van a mobiltelefonra ahhoz, hogy korszerű és a gyerekek számára is érdekes órákat tudjanak tartani. Különösen annak fényében, hogy általában nincs elegendő eszköz, például számítógép az iskolákban.

A pedagógusok értékelésének is egyre hangsúlyosabb eleme digitális eszközök bevonása, a változatosabb tanári eszköztár kialakítása. Ha a pedagógus olyan intézményben vagy olyan teremben tanít, ahol ilyen eszközök nincsenek, vagy nem jutna mindenkinek, akkor volna szerepe a saját okostelefonnak, amiket most korlátozás alá vonnak.

A rendelet egyébként tartalmaz egy kitételt, miszerint lehetséges „a tanuló részére a birtoklás és használat igazgató, valamint pedagógus általi engedélyezése”. Ilyenkor az igazgató vagy a pedagógus a tanulmányi rendszerben rögzíti a birtoklás és a használat célját, az engedély érvényességének időtartamát (tanóra, foglalkozás, tanítási év), továbbá a birtokolható tárgyat is – olvasható a jogszabályban. 

Ez további adminisztrációs teherrel járhat, aminek az intézményvezetők sem örülnek majd.

Ráadásul feszültségforrás lehet a diákok között, ha valakinek különleges esetben engedélyezik a telefonhasználatot, míg a többiektől elkobozzák az eszközöket. Az sem egyértelmű, hogy milyen megítélés alá esik például az okosóra, ami az idő mutatása mellett számos más dologra is alkalmas. Nagy Erzsébet arra számít, hogy a diákok többsége kiakad majd, ha le kell adnia a telefonját, illetve azok a pedagógusok is inkább lemondanak az okoseszközök órai használatáról, akik eddig aktívan használták ezeket.

„Nem életszerű, nem is tudnánk megoldani”

A rendeletről diákokat és iskolaigazgatókat is megkérdeztünk, valamennyiük nevük elhallgatását kérve nyilatkozott. Kiderült, hogy nagyobb létszámú intézményekben valóban gondot okoz annak betartatása. „A házirend módosításán épp most dolgozik a tantestület. Próbálunk egy működőképes rendszert kialakítani, de mivel rengeteg diákunk van, biztosan nem fogjuk reggel begyűjteni az összes mobilt. Ez nem életszerű, nem is tudnánk megoldani” – árulta el nekünk egy középiskolai igazgató. Hozzátette, a megvalósíthatóság határain belül próbálnak megfelelni a jogszabályoknak.

Az intézményvezető felhívta a figyelmet, hogy a diákok manapság nem csak az Instagramra és játékra használják a mobiljaikat: 

sokan ezeken tárolják az utazáshoz használt jegyeiket, bérleteiket, menzajegyüket, ezzel fizetnek a boltban vagy az iskolai büfében, míg mások azt nézik rajta, hogy éppen melyik tanteremben lesz órájuk. 

Ezeket a szempontokat felhozták az általunk megkérdezett diákok is, és ugyancsak megjelentek a Madách nevelőtestületének üzenetében, amire a kormány az iskolában 1993 óta tanító igazgató kirúgásával reagált. 

Mint arra az általunk megkérdezett másik igazgató is kitért, náluk is egyre több pedagógus igyekszik bevonni az oktatásba a digitális eszközöket, ami tovább bonyolítja a dolgot. Az eszközökön elérhetőek azok a segédanyagok, amelyeket tanáraik korábban megosztottak velük, valamint helyettesíthetik a számológépet vagy a függvénytáblázatot is, ha valaki például otthon hagyta ezeket.

Ő szintén arra számít, hogy amelyik intézményben elzárják egész napra a mobilokat, ott biztosan kiakadnak majd a diákok. Ugyanakkor egyetért azzal, hogy az okostelefonok nagyon sok gyereknél függőséget okoznak, ezért azok iskolai használatát igenis keretek közé kell szorítani. Ugyanakkor szerinte az eszközök beszedését nagyon kevés helyen fogják tudni megoldani, jobbára csak a kis létszámú intézményekben. Azt tartaná jó megoldásnak, ha a diákoknál ott lehetne a mobil, de csak tanári engedéllyel kapcsolhatnák be meghatározott időre és célra.

A rendeletet korábban amiatt is kritizálták, hogy jóformán csendőrt csinálna a pedagógusokból. Egy csomó tanárnak nem fér bele, hogy a folyosón elvegye a gyerektől a mobilját, és ezt az általunk megkérdezett középiskolában sem szeretnék elvárni tőlük. Ez különösen a tiltott tárgyak, például a dohánytermékek esetében kerül elő, amelyeket egyáltalán nem lehet bevinni az iskolába. Hiába van meg rá a jogszabályi felhatalmazás, kevés tanár fogja vállalni, hogy átkutassa bármelyik gyerek táskáját – aki pedig mégis megteszi, vélhetően rendkívül népszerűtlen lesz a diákok körében.

Van olyan iskola idehaza, ahol már korlátozták a mobilhasználatot

Már eddig akadt olyan iskola, ahol a házirend korlátozza a mobilhasználatot saját hatáskörben, és alapvetően pozitívak a tapasztalatok. Egy általunk megkérdezett, kis létszámú vidéki általános iskolában például már a tavaly év végén bevezették, hogy a gyerekeknek le kell adniuk a mobiljaikat a tanítási idő kezdete előtt. Az eszközöket osztályonként gyűjtik dobozokba, majd a nap végén visszaosztják a tanulóknak.

A rendszert tapasztalataik szerint a diákok és a szülők is elfogadták, és az alacsony osztálylétszámok miatt az eszközök begyűjtése sem okozott technikai nehézségeket. Ha pedig valamelyik gyerek fel akarta hívni a szüleit, arra az időre odaadták neki a mobilját. 

Indokoltak éreztük, mert elvonta a gyerekek figyelmét 

– mondta el nekünk az igazgató, aki bár alapvetően egyetért az iskolai mobilozás korlátozásával, azt ő is elismerte, hogy ezt a nagyobb intézményekben nehéz megvalósítani. „Mi egy kis családias iskola vagyunk, ez lényegesen egyszerűsíti a helyzetet” – fogalmazott.

Belügyminisztérium: Oktatási célokra továbbra is használhatóak a telefonok

A rendeletről kérdéseket küldtünk a Belügyminisztériumnak, ugyancsak még a Madách-ügy előtt. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az intézmények miért nem saját hatáskörben dönthetnek a mobilhasználatról; a kormány szerint nem ró-e újabb terhet a készülékek begyűjtésével és kiosztásával járó többletmunka a pedagógusokra; illetve a telefonok kitiltása hogyan áll összhangban a tanárok teljesítményértékelésével, amely egyre nagyobb hangsúlyt fektet az okoseszközök tanórai bevonására. 

A tárca megkeresésünkre azt közölte, hogy „a mobiltelefonok használatát az iskola házirendjében kell meghatározni, az intézmény honlapján kell nyilvánosságra hozni”. 

Megjegyezték, a tankerülethez tartozó iskolák 96 százalékában eddig is érvényben volt valamely szintű szabályozás, ezt most iskolánként a rendelet szerint kell kidolgozni.

Oktatási célokra továbbra is használhatóak a készülékek, hiszen kiemelten fontos cél a digitális kompetenciafejlesztés és a tudatos eszközhasználat elsajátítása, alkalmazása

– írták. 

Az iskolai mobilozás megtiltásának kérdésével korábban az RTL Híradó is foglalkozott:

Nyitókép (illusztráció): Getty Images

 

#Belföld#mobiltelefon#telefon#betiltás#iskola#középiskola#általános iskola#oktatás#házirend#közoktatás#kormány#rendelet#tiltás#okostelefon#okoseszköz#pdsz#pedagógusok#pedagógusok demokratikus szakszervezete#ma#madách imre gimnázium