Koronavírussal kísérleteztek a kínai tudósok: egy mutációval száz százalékos kínhalált értek el

2024. január 17. 15:59

A GX_P2V megfertőzte az elpusztult humanizált kísérleti egerek tüdejét, csontjait, szemét, légcsövét és agyát. Szemük teljesen kifehéredett a haláluk előtti napon.

Kínai tudósok egy olyan mutáns COVID-19-törzzsel kísérleteznek, amely 100 százalékban halálos a humanizált egerekben – számolt be a New York Post

A GX_P2V néven említett vírus megtámadta az egerek az emberekhez hasonló genetikai felépítésűre módosított agyát, mindez múlt héten közölt, pekingi tanulmányból derült ki.

Ez aláhúzza a GX_P2V emberekre való átterjedésének kockázatát, és egyedülálló modellt biztosít a SARS-CoV-2 rokon vírusok patogén mechanizmusainak megértéséhez

– írták a szerzők.

A halálos vírus a GX/2017 koronavírus altípus mutáns változata, amelyet állítólag 2017-ben –  három évvel a világjárvány kitörése előtt – fedeztek fel malajziai tobzoskákban. Ezek a pikkelyes emlősök a koronavírusok ismert hordozói, és erősen feltételezték, hogy ők voltak a köztes gazdatest, amelyek a koronavírust a denevérekről az emberre továbbították.

A kutatók klónozták a GX/2017 a vírust, és több példányt tároltak a pekingi laboratóriumban, ahol az tovább fejlődött. Nem világos, hogy a most felbukkant tanulmányt mikor végezték, de a kutatók szerint lehetséges, hogy a vírus a tárolás során virulenciát fokozó mutáción ment keresztül, ami halálosabbá tette.

A kutatáshoz nyolc egeret fertőztek meg a vírussal, nyolcat inaktivált vírussal, nyolcat pedig kontrollcsoportként használtak, írja a DailyMail.

A vírussal megfertőzött egerek mindegyike mindössze nyolc napon belül elpusztult, ami a kutatók szerint meglepően gyors halálozás. A GX_P2V megfertőzte az elpusztult egerek tüdejét, csontjait, szemét, légcsövét és agyát, utóbbi elég súlyos volt ahhoz, hogy végül az állatok pusztulását okozza. A halálukat megelőző napokban az egerek hirtelen lefogytak, görnyedt testtartást vettek fel, és rendkívül lomhán mozogtak, szemük teljesen kifehéredett a haláluk előtti napon.

A kutatók szerint a tanulmány az első a maga nemében, amely 100 százalékos halálozási arányról számolt be a COVID-19-hez kapcsolódó vírussal fertőzött egereknél. Fontos, hogy a tanulmány eredményei nem mutatják, hogy a vírus hogyan hatna az emberekre.

Francois Balloux, a University College London Genetikai Intézetének epidemiológiai szakértője az X-en arról írt, hogy a kutatás tudományos szempontból teljesen értelmetlen.

„Megnéztem a preprintet (nem lektorált kézirat – a szerk.). Ez egy szörnyű tanulmány, tudományosan teljesen értelmetlen. Nem látok semmi olyan homályos érdekességet, amit meg lehetne tanulni abból, hogy egy furcsa, humanizált egérfajtát erőszakkal megfertőznek egy véletlenszerű vírussal. Ellenben azt látom, hogy az ilyen dolgok hogyan fordulhatnak rosszra” – fogalmazott. Arra is kitért, az információk hiánya felveti annak aggasztó lehetőségét, hogy a kutatás egy részét vagy egészét – akárcsak a 2016-2019-es wuhani kutatást, amely szerinte valószínűleg a Covid-19 világjárványt okozta – gondatlanul, a potenciális világjárvány kórokozóival végzett kutatáshoz elengedhetetlen minimális biológiai biztonsági elszigetelés és gyakorlatok nélkül végezték.

Richard H. Ebright, a Rutgers Egyetem kémia és kémiai biológia professzora egy szóval reagált: egyetértek. Dr. Gennadi Glinsky, a Stanford nyugalmazott orvosprofesszora azt írta:

Ezt az őrületet meg kell állítani, amíg nem késő.

Richard Ebright professzor a DailyMailnek megerősítette, hogy teljes mértékben egyetért Balloux professzor értékelésével. Hozzátette, hogy az említett előzetes kutatási anyag nem határozta meg a kutatás során alkalmazott biológiai biztonsági szintet és biológiai biztonsági óvintézkedéseket.

A New York Post szerint úgy tűnik, hogy a 2024-es tanulmánynak nincs köze a wuhani Virológiai Intézethez, amely a COVID-19 világjárvány esetleges kiindulási pontját övező elméletek középpontjában állt. A koronavírus eredete máig tisztázatlan.

Nyitókép: Getty Images