Elon Musk legdurvább húzásai: lángszórók, kriptók és elégetett milliárdok
2022. február 13. 16:38
A 2021 végén az év emberének kikiáltott dél-afrikai származású milliárdos karrierjét, vagy inkább annak megítélését, meggondolatlan beszólások, vad tweetek és gyakran kiszámíthatatlan megnyilvánulások árnyékolják be.
A fél világ felkapta a fejét, amikor 2021 végén a Time magazin hagyományos választásán a lap szerkesztői Elon Muskot szavazták meg az év emberének. Mert lehet, hogy Elon Musk a SpaceX és a Tesla tulajdonos-vezérigazgatójaként a világ leggazdagabb embere*, lehet, hogy sokan egy vizionárius, fél lábbal a jövőben élő zseninek tartják, de az is biztos, hogy az évek során azért is bőven megdolgozott, hogy felháborodás, megvetés vagy nevetség tárgya legyen.
Olyannyira, hogy egy cikkbe nem is fértek bele a legdurvább húzásai: korábbi írásunkat itt olvashatják.
Kétrészes cikkünkben összegyűjtöttük a világ egyik legbefolyásosabb, egyben legfurcsábban is viselkedő emberének húsz legbizarrabb húzását. Az első etapban inkább megmosolyogtató mozzanatokról volt szó, most következzenek a húzósabb, konkrét következményekkel járó megnyilvánulások.
*Cikkünk megjelenésekor a Forbes élő listájának első helyezettje.
Adjunk lángszórót a népnek, mi baj lehet belőle?
2018 januárjában szinte felrobbant az újévi kajakómában szenvedő internet, amikor Musk közölte, hogy a Kaliforniában földalatti autóalagutak fúrásával foglalkozó cége, a Boring Company, lángszórót dob piacra, mert miért ne. A médiahekknek is beillő marketingakció végül valóban eredményezett egy húszezer példányban elkelt 500 dolláros eszközt, ami igazából nem katonai lángszórónak, hanem némileg ártalmatlanabb gázperzselőnek bizonyult. Az inkább partikelléknek, vagy háztartási gazégetőnek beillő eszköz így is komoly aggodalmat keltett természetvédelmi szakemberek körében, akik nem igazán örültek annak, hogy a legrosszabb kaliforniai erdőtüzek időszakában egy ilyen tűzveszélyes játékszert kapnak kezükbe felelőtlen Musk-rajongók. A környezetvédőket az sem nyugtatta meg, hogy Musk később bejelentette: minden Boring Nem-Lángszóró mellé Boring tűzoltókészüléket is adnak a vásárlóknak. Mint később kiderült: pénzért.
A jövő autója, amit mintha egy óvodás tervezett volna
Musk évek óta küzd azért, hogy végre zökkenőmentes legyen a Teslák tömeggyártása. Addig is, egymás után gyártja a bizarrabbnál bizarrabb vízióit cége számára. Az egyik ilyen volt a jövő autójának tartott Cybertruck, amit a milliárdos 2019 novemberében mutatott be. Az autó első ránézésre olyan, mint aminek zsírkrétával rajzolták a terveit: mintha kockákból és háromszögekből tákolták volna össze a futurisztikusnak szánt, de csak simán gagyinak tűnő járművet. Ráadásul nemcsak a kinézetével voltak gondok: miután nyilvánossá vált több részlet is az autóról, a szaksajtó arról kezdett cikkezni, hogy a dizájn komoly biztonsági kérdéseket vet fel. Az aggályokat erősítette az is, hogy Musk csúnyán befürdött az autó bemutatóján. Úgy akarta demonstrálni az ablak törhetetlenségét, hogy egy asszisztense teljes erőből hozzávágott egy fémgolyót. Az ablak viszont annak rendje, s módja szerint betört, magyarázkodásra kényszerítve az üzletembert. Az már csak hab a tortán, hogy a Cybertruck még a közelében sincs a sorozatgyártásnak, hiába az elképesztő, 1,25 milliós előrendelési szám.
Hamis hyperloop
Musknak régi vesszőparipája az, hogy úgynevezett hyperloopot, azaz megasebességű tömegközlekedést építsen ki az USA városaiba. 2017 júliusában izgalmas hírrel szolgált követőinek: a szövetségi kormánytól és több amerikai város önkormányzatától is szóbeli engedélyt kapott arra, hogy nekikezdjen a munkálatoknak. Azonban ez egész egyszerűen nem volt igaz. A szövetségi kormány és az önkormányzatok is értetlenül álltak a bejelentés előtt, és állították, hogy ők aztán semmiféle engedélyt nem adtak Musknak erre a projektre. „Számos bonyodalom áll előttünk, míg a hyperloop igazolatlan technológiája a valóságban is működőképessé válhat” – reagált az erőben keletkezett zavarra Mike Dunn, a philadelphiai önkormányzat helyettes kommunikációs vezetője.
A mini tengeralattjárót elutasító állítólagos pedofil és a szebbik félbe süllyesztett vízalatti közlekedési eszköz balladája
2018 júliusában egy csapat thaiföldi gyerekre figyelt a világ, akik egy kirándulás alatt bennragadtak a Tham Luang barlangrendszer egy elárasztott kamrájában. A gyerekek mentésén hetekig dolgozott egy nemzetközi mentőcsapat. Egy ponton komoly ötletelés ment arról, hogy milyen módszerrel próbálják kihozni őket a napvilágra. Musk ekkor dobta be saját elképzelését: mentsék ki a gyerekeket egy mini tengeralattjáróval, ami az elárasztott barlangrészeken átnavigálva vihetné ki őket. Az ötletet visszautasította a csapat, aminek tagja, Vern Unsworth brit barlangász szimpla reklámfogásnak nevezte a milliárdos ajánlatát. Musk ezt nem viselte igazán jól. Azzal vágott vissza, hogy minden alap nélkül pedofilnak nevezte Unsworth-öt. „Bocsánat, pedó srác, de tényleg te akartad” – írta neki. A barlangász erre keményebb hangnemre váltott: a sajtónak magyarázta el, hogy miért lett volna értelmetlen Musk tengeralattjárójának használata, és felidézte azt az esetet is, amikor a milliárdos meglátogatta a mentés helyszínét, ahonnan „rövidesen eltessékelték.” Szavait így zárta, hogy „dugja oda a tengeralattjáróját, ahol fáj neki.” Unsworth később be is perelte Muskot rágalmazásért a tweet miatt, azonban a bíróság felmentette a milliárdost.
A király és a korona
Musk mentségére legyen mondva: nem ő volt az egyetlen ember, aki a kezdetekben masszívan alábecsülte a koronavírus-járvány súlyosságát. Tavaly március közepén még azt jósolta: „a jelenlegi trendekből kiindulva április végére már közel leszünk a zéró új esethez az USA-ban”. Viszont ehhez hozzátartozik, hogy ebben az időszakban segített terjeszteni az egyik legnépszerűbb álhírt a vírussal kapcsolatban: hogy a hidroxiklorokin nevű maláriagyógyszer hatásos lehet ellene (ez volt az a pirula, amit a később megfertőződő akkori elnök, Donald Trump állítása szerint nagy kedvvel szedett). Később pedig az antigén tesztekkel szemben keltett bizalmatlanságot, miután a saját magán elvégzett, többször ismételt gyorsvizsgálatok nem mutattak konzisztens eredményt (ami a gyorstesztek egyik lehetséges velejárója).
Musknak a járvány miatti lezárások se tetszettek. Tavaly májusban egy óriási fagylaltkelyhet posztolva hencegett azzal, hogy megszegte a kijárási tilalmat, és később azt írta: „ha bárkit letartóztatnak emiatt, csak azt kérem, hogy én legyek az.” Azonban hamarosan kiderült, hogy óriásit kamuzott: a szabályszegésre bizonyítékként használt képet ugyanis egy ételkülönlegességekkel foglalkozó Instagram-oldal korábbi posztjából emelte el.
A világjárványt Musk azóta is jószerével félvállról veszi, önfeledten poénkodva oszt meg olyan mémeket mint tavaly december 30-én ezt a vakcinák hatásosságát relativizáló, a koronavírus elleni védőoltások társadalmi hasznosságáról folyó vitát kigúnyoló rajzot. Jót mulatott azon, hogy Finnország 36 éves miniszterelnöke, Sanna Marin kissé felelőtlenül részt vett egy olyan buliban, amiről később kiderült, hogy kovidos partizók is voltak ott. Musk szerint Sanna Marin menő, mire a finn kormányfő azt válazolta, hogy országa is az.
Használj Signalt!
Elon Musknak több mint 60 millió (egészen pontosan 63,3 millió) követője van Twitteren. Ha ő kiír valamit felszólító módban, akkor mérget vehetünk rá, hogy több millió ember parancsként követi a szavát. 2021. január 7-én (nem mellesleg egy nappal a Capitolium ostroma után) egyik posztjában csak két szót tett közzé: Use Signal, mire két dolog történt. A Signal Advance nevű tőzsdei cég részvényei szárnyalni kezdtek, pár nap alatt 60 centről csaknem negyven dollárra drágultak. A befektetők vették, mint a cukrot a jelentéktelen texasi alkatrészgyártó cég papírjait. Másfelől a Signal nevű titkosított kommunikációban utazó üzenetküldő appot is megrohanták a felhasználók, egekbe szökött a letöltések és telepítések száma, rövid időre megfektetve ezzel a platformot magát is. A kontextus nélkül, csak úgy a semmiből a twitterre dobott két szó (“Használj Signalt”) tehát két cégre is rendkívüli hatással volt. A történtek hátterében az a hír állt, hogy nem sokkal korábban a WhatsApp üzenetküldő app megváltoztatta a felhasználási feltételeit, úgy, hogy onnantól a szolgáltatás megoszthatja anyacégével, a Facebookkal és akár harmadik felekkel is a felhasználók adatait – aki pedig nem fogadja el az új feltételeket, nem használhatja az alkalmazást. Musk erre reagálva ajánlotta követői figyelmébe a Signal üzenetküldőt, de mivel semmi támpontot nem adott posztjában arra nézve, hogy mire gondol, a gazdasági, befektetői érdeklődésű követői totál félreértették, és ezért rohamozták meg a texasi Signal cég papírjaiért a tőzsdét.
Kriptovaluták atyja és hóhéra
Ha Elon Musk ténykedését bírálja az ember, jobb, ha nem felejti, hogy ő a világ egyik leggazdagabb embere, akinek nevéhez többek között a népszerű fizetősalkalmazás, a PayPal sikerre vitele is fűződik. Ebből adódóan az átlagembernél jóval többet ért a pénzügyekhez, befektetésekhez, a tőzsdéhez, és úgy általában a pénzvilághoz, horribile dictu, a pénzügyi manipulációkhoz. Mindebből következik, hogy Musk befolyása ezen a területen egészen biztosan jelentősebb, mint azt képzelni lehet, és ez megmutatkozik az utóbbi 1-2 évben közölt kriptovalutás posztjaiban is. Sokáig – látszólag – egyáltalán nem foglalkozott a kriptopénzekkel, majd szinte egyik napról a másikra megszaporodtak a témába vágó szösszenetei. Ez odáig vezetett, hogy idén közölte, a Tesla 1,5 milliárd dollár értékben vásárolt Bitcoint, majd márciusban jött a hír: Bitcoinért is lehet Teslát vásárolni. Nem sokáig tartott a Bitcoinban utazó befektetők öröme, Musk még májusban visszavonta a döntést, majd az eredendően paródiának szánt „mémkriptopénzt”, a Dogecoint kezdte favorizálni twitteres posztjaiban, nemrég pedig bejelentette, hogy teslás ajándéktárgyakat lehet hamarosan vásárolni a kutyás kriptopénzen. A két kriptovaluta árfolyamára gyakorolt hatásáról valószínűleg közgázos diplomamunkák sora születik majd a közeljövőben.
Demokratikus tőzsdézés
Novemberben Elon Musk gondolt egyet, és úgy döntött, picit átvariálja tőzsdei portfólióját – ha a követői se bánják. A milliárdos azt fontolgatta, hogy eladja Tesla-részvényeinek tíz százalékát. Viszont ahelyett, hogy befektetési tanácsadókkal, vagy más szakemberekkel konzultált volna erről, egész egyszerűen egy nyilvános szavazást indított Twitteren a témában. A felhasználók 57,9 százaléka voksolt arra, hogy adjon túl Musk a részvényein, aki pedig így is tett. A vállalat befektetői viszonylag morcosan reagáltak az akcióra: a cég piaci értéke 60 milliárd dollárral csökkent. Azt, hogy ezzel a húzással Musk megsértett-e valamilyen törvényt, még mindig vizsgálják.
Betépett tőzsdézés
Nem a mostani volt az első alkalom, hogy a Tesla Elon Musk meggondolatlansága miatt vesztett piaci értékéből. Emlékezetes a milliárdos látogatása a világ egyik legnépszerűbb podcastjában, a Joe Rogan Experience-ben. A műsorban szó esett a vállalatvezetésről, és a mesterséges intelligencia veszélyeiről is, de az igazán érdekes rész akkor kezdődött, amikor a műsorvezető Rogan felajánlott vendégének egy füves cigit. „Ez ugye legális?” – kérdezte Musk, amire igen volt a válasz, ugyanis Kaliforniában, ahol felvették az adást, nem ütközik törvénybe a marihuána rekreációs használata. Azonban ez a Tesla befektetőit kevéssé érdekelte. Miután megjelent és rögtön mémesedett is a videofelvétel a grimaszba facsart arccal füvező Muskról, gyorsan és sokat, összesen 9 százalékot esett a Tesla részvényárfolyama. Ezen az sem segített, hogy az incidens után Musk azt tweetelte, hogy amit szívott a show-ban, az igazából nem is fű volt.
„Szerintem a Tesla részvényei túl vannak árazva”
2020. május 1-jén (mikor máskor, mint a munka ünnepén) Elon Musk annyit írt ki Twitterre, hogy „asszem a Tesla részvényárfolyama túl magas”. Ami ezután következett, az már történelem: a Tesla történetének egyik legnagyobb tőzsdei zuhanását produkálta, a tweet közzététele után pár órával már 8 százalékos mínuszban voltak az elektromos autókat gyártó cég papírjai. Nehéz pontosan rekonstruálni, hogy mi történhetett aznap Musk környezetében – és fejében. Annyi biztos, hogy nem ez volt akkortájt az egyetlen furcsa twitterposztja: nem sokkal korábban közölte, hogy eladja minden ingóságát, aztán hogy nem lesz soha saját háza, majd idézett pár sort az amerikai himnuszból, és bevallotta, hogy akkori felesége, Grimes (kanadai alt-pop énekesnő) valamiért haragszik rá. A Tesla-részvények bezuhanásának hírére pedig annyit kommentált: „és most adjátok vissza az embereknek a SZABADSÁGUKAT”, talán a koronavírus miatti korlátozásokra utalva. Így már minden világos, ugye?
Színtiszta felelőtlenség
A következő évek, évtizedek autóipari kutatás-fejlesztéseinek egyik fő kérdése, hogy sikerül-e megalkotni a valódi önvezető autót, ami megbízhatóbban és balesetmentesebben közlekedik majd, mint az ember által vezetett elődei. Musk elektromos autókat gyártó cége, a Tesla évek óta vezető helyet foglal el ebben a piaci szegmensben, a Tesláknak már ma is része a „robotpilóta” üzemmód, ami bizonyos feltételek mellett bekapcsolható és teljesen rá lehet bízni mondjuk egy fárasztóan hosszú és álmosító autópályaszakaszon az autó irányítását.
Csakhogy a Tesla robotpilótája nem tökéletes, és sajnos a Teslák tulajdonosai sem azok, ebből következően pedig már több baleset, köztük halálos is történt automata üzemmódban közlekedő Teslákkal. Közlekedésbiztonsági szakértők sorra emelik fel szavukat a még kiforratlan autopilot-algoritmusok veszélyessége miatt, erre az aggodalomra fittyet hányva mit tweetel Musk? „Úgy tűnik sokkal többféleképp lehet a robotpilótát használni, mint azt képzeltük” – írja 2019. május 9-i posztjában. Látszólag persze nincs ezzel a kijelentéssel semmi baj, ha kontextusából kiragadva olvassuk. Csakhogy a tweet apropója egy akkortájt neten keringő amatőr szexvideó volt, ami egy robotpilótára kapcsolt Teslában készült. Könnyű belátni, hogy Musk kommentárja bátorítólag hathatott az efféle balesetveszélyes viselkedésekre, így nem lehet messze az idő, amikor befut az első hír a szexelés közben halálos balesetet szenvedő Tesla utasokról.
Nyitókép: Joe Rogan Experience/YouTube