Tömegsírt idéző kifutó, síri csend, életfa és újrahasznosított ejtőernyő – így reagált a divatvilág Ukrajna megtámadására
2022. november 21. 11:01
A legnagyobb márkák, például a Chanel, a Dior vagy a Louis Vuitton felfüggesztették oroszországi működésüket, azonban a divat nemcsak az üzletvezetéssel, hanem saját nyelvezetével is erős üzeneteket küld az Ukrajna elleni agresszióról. Míg a francia Dior divatház aprólékos, az ukrán folklórból táplálkozó kézműves munkákkal, addig a Balenciaga mélyütésszerű bemutatókkal és a háború mocskának feldolgozásával foglal állást Ukrajna, illetve az ukrán kultúra mellett. Az ukrán divat pedig akkor is él, amikor bombák záporoznak.
A divatipar lassan reagált, de végül csatlakozott az Oroszország elleni szankciókhoz. Olyan divatmárkák zárták be oroszországi üzleteiket és szüneteltetik online kereskedelmüket, mint a Louis Vuitton, a Dior, a Hermès, a Chanel, a Prada, a Gucci, a Saint Laurent, a Cartier és a Burberry. Ahogyan a fast-fashion óriások, az 502 oroszországi üzletet működtető Zara és a H&M is.
A szankció nem a divatházak alkalmazottaira, hanem a célközönségre, a legtehetősebb orosz körökre irányul elsősorban. A többek között a Dior és a Louis Vuitton márkákat is magában foglaló LVMH nevű luxuskonglomerátumnak 124 üzlete és 3500 alkalmazottja van Oroszországban, utóbbiakat a bezárások ellenére is fizetik. Ugyanígy tett az országban 17 önálló üzlettel és több kisebb áruházi egységgel rendelkező Chanel is 371 oroszországi alkalmazottjával. A divatipar azonban nem pusztán ezzel reagált az Ukrajna elleni orosz agresszióra.
2022. február 24-én Oroszország hadműveletet indított Ukrajna ellen. 28-án kezdődött el a nemzetközi divatvilág egyik legrangosabb és legfontosabb eseménye, az őszi-téli Párizsi Divathét. A divatházak, tervezők nyilvánvalóan érezték, hogy valahogyan reagálniuk kellene az eseményekre, de amíg a legtöbben megelégedtek azzal, hogy sárga-kék szalagot tűztek a hajukba, vagy szép szavakat posztoltak a közösségi médiába, egy tervező az asztalra csapott.
Demna Gvasalia – aki alkotóként Demnaként hivatkozik magára – a Balenciaga kreatív igazgatója ukrán verset szavalt, miközben a modellek hóvihart idéző környezetben, lehajtott fejjel, szinte botladozva mutatták be a ház 2022-es téli kollekcióját a divathéten:
A bemutatót a jelképek és a konkrétumok szintjén is összekötötték Ukrajna lerohanásával: a megidézett cudar időjáráshoz képest a modelleken viszonylag kevés ruha volt, holmijukat zsákokban cipelték. A show-t első sorból figyelte a tervező egyik múzsája, Kim Kardashian. Az ő, valamint a többi 524 vendég székén elhelyeztek egy-egy ukrán zászlót és Demna üzenetét, amelyben arról írt, hogy „a divathét valamiféle abszurditásnak tűnik”, de a bemutató lemondása azt jelentette volna, hogy „megadom magam annak a gonosznak, amely már közel 30 éve annyira bánt engem”.
A bemutató hetében egymillió embernek kellett elhagynia Ukrajnát az orosz invázió miatt. A Guardian akkoriban arról írt, hogy a bemutató
kellemetlen látvány volt, és veszélyesen közel került ahhoz, hogy a humanitárius válságot esztétikaként használja fel. Ugyanakkor a közönség nagy része számára az empátia humánus és erőteljes megnyilvánulása volt, egy olyan érzelemé, amelyet nem gyakran látunk a kifutón.
A hozzáértők által gyakran látnokként emlegetett Demna nem véletlenül nyúlt ilyen erős képekhez. A grúz származású tervező 12 éves volt, amikor szüleivel el kellett menekülnie hazájából, át a Kaukázus hegyein. Az abház szeparatisták 250 ezer grúzt űztek el otthonaikból az orosz-grúz polgárháború idején, Demnáék házát bombatalálat pusztította el.
Erről a dizájner Instagram-oldalán azt írta:
Az ukrajnai háború egy olyan múltbéli trauma fájdalmát váltotta ki belőlem, amelyet 1993 óta hordozok magamban, amikor ugyanez történt a hazámban.
Ez én voltam
– mondta a tervező a színfalak mögött, amikor a show véget ért. „Magamat láttam 30 évvel ezelőtt, gyermekként egy óvóhelyen, nem tudva, hogy a tető a fejemre zuhan-e.” A Guardian meg is jegyezte, hogy a divathét és a háború közötti disszonanciában való navigálás olyan ingoványos terület, ahova a legtöbb tervező nem merészkedik, de Demnát személyes története felbátorította.
Már csak azért is, mert nem csak a menekülés traumája köti az orosz-ukrán háborúhoz: szüleivel menekültként élt Ukrajnában és Moszkvában is, mielőtt Düsseldorfban telepedtek le.
A divat most nem számít. Az üzenetnek a szeretetnek és a békének kell lennie, és a divatnak erős pozíciót kell elfoglalnia ebben a válságban
– mondta Demna.
A Balenciaga az LVMH részeként jelenleg szünetelteti az oroszországi tevékenységét, és támogatja a Világélelmezési Program a háború elől menekülő emberek megsegítésére irányuló kezdeményezését. Azonban néhányan felhúzták a szemöldöküket a háborús tematikán, mivel amikor a bemutatót hat hónappal korábban megtervezték, a hóvihart a klímavészhelyzetre adott kommentárnak szánták, a drámai környezet azt pedzegette volna, hogy mit jelenthet a hó a jövőben. „A jövő alatt pedig a mostani állapotot értem, amikor már vannak olyan síterepek, ahol nincs hó" – mondta Demna, aki szerint a havazás később egészen más értelmet nyert az ukrán válság miatt.
Július végén jelentették be, hogy Demna lesz a Volodimir Zelenszkij ukrán elnök által létrehozott United24 adománygyűjtő platform egyik nagykövete.
Nagyon fontos, hogy a világ figyelmét továbbra is Ukrajnára irányítsuk, hogy segítsük országunk újjáépítését
– mondta Zelenszkij, köszönetet mondva a tervezőnek. Az együttműködés keretében egy hatalmas QR-kóddal díszített felsőt jelentetett meg a divatház, a kódot beolvasva a telefonok az Ukrajna infrastrukturális újjáépítésére gyűjtő honlapra ugranak. És ahogyan a Dazed hozzáteszi: bár a legtöbb cég a hasonló jótékonysági kezdeményezéseknél a bevétel néhány százalékát adja tovább, a Balenciaga a felsők nettó eladási árának 100 százalékát a United 24 számára ajánlotta fel.
Októberben ismét a divathéten dörgölte a világ orra alá, amiről az szeret inkább nem tudomást venni. A Vogue cikke szerint a bemutató előtt minden székre Demna üzenetét helyezték el:
Ez a show az igazság keresésének és a földhözragadtságnak a metaforája.
A bemutatót Demna közeli barátja, az utóbbi időben gyakran botrányokba keveredő Kanye West nyitotta meg, a modellek a vastag sárban, mocskos ruhákban, hordozókban magukra kötött játékbabákkal vonultatták fel a luxusdivatház legújabb darabjait. Kanye West szögletes, túlméretezett, többzsebes harci dzsekiben és bőr motoros nadrágban taposta a sarat:
A Vogue kritikusa szerint mielőtt a vendégek leültek a helyükre, lábujjhegyen körbe kellett járniuk az elsötétített teret úgy, hogy bele ne essenek a bemutatótér közepén kiásott hatalmas sárgödörbe. A bemutatón elhangzott Demna állásfoglalása arról, hogy mennyire rossznak tartja, ahogyan a divat címkézi az embereket.
A tavalyi szezon bemutatója után nehéz is lett volna nem folytatni az asszociációt, jegyezte meg a Vogue szerzője. Alig két héttel a bemutató előtt az ukrán hadsereg a visszafoglalt Izjum város közelében tömegsírokat talált. A betemetett gödrökben 440 holttest volt, köztük olyan embereké, akiket megkötözött kézzel temettek el, és testükön kínzás nyomai voltak láthatóak. Két gyermek földi maradványait is megtalálták a tömegsírokban, amelyekről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.
Idegesítően kezdődött a Balenciaga bemutatója, amely ismét kipukkasztotta a divathét eszkalációs buborékját. És hála istennek ezért
– írta a kritikus, aki szerint a show azt tükrözte, hogy milyen új valóságnak vagyunk tanúi nyolc hónappal a háború után.
A Dior és az élet fája
A klasszikus, nagy divatházak – ha nem is olyan eszközökkel, mint a Balenciaga – a maguk nyelvén kifejtették véleményüket az Ukrajna elleni támadásról. Putyin inváziójának megindítása után, február végén Giorgio Armani teljes csendben mutatta be új kollekcióját a Milánói Divathéten:
A Reuters beszámolója szerint a modellek hátborzongató csendben, a közönség tapsaitól megszakítva vonultak végig a kifutón, pasztellszínű rövid kabátokat és csillogó, flitteres fekete, illetve ezüst ruhákat bemutatva.
A döntésem, hogy nem használok zenét, az Ukrajnában kibontakozó tragédiában érintett emberek iránti tiszteletem jeleként született
– állt a divattervező Twitter-bejegyzésében.
A Balmain vezetője, Olivier Rousteing a show-hoz készült jegyzetében úgy fogalmazott, teljesen egyértelműen az ukrajnai konfliktusra utalva:
A szolidaritásban egyesülve a remény és az igazság erejére támaszkodhatunk, hogy visszavágjunk a gyűlöletnek, a hazugságnak és az agressziónak.
A Balmain kollekciójának sziluettjei a biztonság és a védelem érzetét hivatottak közvetíteni, ezeket a darabokat ugyancsak a február végi Párizsi Divathéten mutatták be:
Júliusban, a Párizsi Divathét 2022-es, őszi-téli etapjában mutatták be a francia Dior divatház haute couture (szó szerint magas szabászat, a divatházak exkluzív, csúcsminőséget képviselő ruhái) kollekcióját, amelyet az ukrán kultúra, illetve Olesia Trofymenko ukrán kortárs művész munkássága ihletett. Az ArtNet szerint Maria Grazia Chiurira, a Dior kreatív igazgatójára egy 2022 elején látott kiállítás tett mély benyomást. A 21. századi képzőművészetet bemutató olasz nemzeti múzeumban, a MAXXI-ban nézte meg a Rövid történetek: Kortárs művészek Ukrajnából című tárlatot, amelyen 140 fiatal, feltörekvő ukrán művész munkáit állították ki, egyikük, Olesia Trofymenko alkotásai pedig telesen magukkal ragadták.
Trofymenko 1982-ben született az ukrajnai Vilcsában, a Nemzeti Képzőművészeti és Építészeti Akadémián tanult, jelenleg Kijevben él és dolgozik. Munkái az ukrán hagyományra jellemző virágmintákról ismertek, alkotásain azonban olyan népi motívumok is megjelennek, amelyek nemcsak Ukrajnában, hanem a Balkán és Európa számos kultúrájában jelen vannak. Ilyen motívum az ukrán folklór egyik fontos eleme, az életfa, amely a későbbi Dior-kollekcióban is lényeges szerepet kapott, nemcsak az ukrán kultúrát, hanem a szebb jövőt is szimbolizálva. Trofymenko azonban nem pusztán egy népi motívumokat alkalmazó képzőművész. A 40 éves nő az ukrán kulturális ellenállás egyik fontos alakja, egyike azoknak az alkotóknak, akik az ukrán kultúra megőrzését tűzték ki célul. A művészt a Financial Times arról kérdezte, miért döntött úgy, hogy Kijevben marad, Trofymenko pedig erre úgy reagált: „Ukrajna az otthonom”.
A háború kitörése után elkezdtem nagyobb felelősséget érezni a műveimért és a szavakért, amelyeket művészként mondok
– fogalmazott.
Chiuri a nagy hatású római kiállítás után felkérte Trofymenkót több nagyméretű falikép elkészítésére.
Ahogyan a fenti videón is látszik, a kifutó egyik oldalán, illetve a bemutató terében számos, az ukrán művész alkotásairól készült fotót helyeztek el, az ArtNet szerint azért, hogy a közönség átérezhesse a képzőművészet és a divat összefonódását.
Ez tényleg egy olyan projekt, amely magában hordozza azt az elképzelést, hogy a művészet és a kézművesség egy szinten vannak
– mondta Chiuri a bemutató után a Reutersnek.
A lágy, semleges színű darabok a Dior ikonikus színvilágát és alapanyag-választásait jelenítették meg, emellett nemcsak az ukrán kultúráról, hanem a divatház múltjáról is meséltek a Trofymenko munkái által inspirált hímzésekkel, amelyek mindegyike kézzel készült.
Az életfa-motívum megjelenítése a Dior egyik kreációján:
A divatház posztja szerint az életfa a világ minden táján mély jelentéssel bír, Maria Grazia Chuirit pedig az újjászületés és megújulás inspirálta, hogy azt különböző dekoratív értelmezésekben alkalmazza. További transzkulturális jelképek a Dior haute couture darabjain, a kép oldalán lévő nyíllal lapozhat:
Az ukrán divat él
Irina Kokhana ukrán tervező a BBC-nek úgy fogalmazott a divat jelentőségéről:
A divat a világgal való kommunikáció – megmutatja, hogy erősek vagyunk, és képesek vagyunk továbblépni.
Kokhana a Chereshnivska márka alapítója és vezérigazgatója, amelynek székhelye a lengyel határhoz közeli Lvivben található. Az október eleji (2023 tavaszi-nyári) Párizsi Divathéten a tervezőnő és több ukrán kollégája is bemutatta munkáit.
Az 1980-as évekből származó ejtőernyőből készült az alábbi Chereshnivska-ruha. A márka elsőként nyúlt alapanyagként a régi ejtőernyőkhöz. A szimbolika egyértelmű:
Amikor februárban Oroszország megtámadta Ukrajnát, Irina Kokhana épp a New York-i Divathéten mutatkozott be. Családja és munkatársai Ukrajnában voltak, nekik külföldről próbált segíteni, leginkább pénz küldésével, mivel a támadás utáni első héten minden pénz elfogyott az ATM-ekből. Lvivi műhelye néhány hónapra bezárt, és úgy döntött, hogy nem tér haza, Londonban marad.
Azonban több munkatársa visszament Ukrajnába. „Néhányan úgy döntöttek, hogy nem tudnak tovább külföldön maradni, és elkezdtek hazamenni” – mondta. Szerinte mindenki helyzete más, de sokan nem tudtak megbirkózni azzal, hogy egy másik országban kell élniük, miután távozni kényszerültek Ukrajnából. Az üzlet így újraindult, a tervezőnő az Egyesült Királyságból irányítja a céget és a márkát, webshopjában pedig fontra cserélte az ukrán valutát.
A márka fő célkitűzése, hogy 2024-re termékeik 50 százalékát újrahasznosított anyagokból állítsák elő. A fenti képen a modelleken lévő ingek is újrahasznosított anyagokból készültek. Kokhana szerint munkáikkal történeteket akarnak elmesélni. Az Instagramon egyik ruhasorozatukat úgy jellemzik: a sebezhetőségtől és a szorongástól az elfogadásig és a küzdelemig jutnak el.
Csak azt akartuk megmutatni, hogyan érezték magukat az ukránok, amikor a háború elkezdődött – pánikot és erős érzéseket, félelmet. Ezt élénk színekben mutatjuk meg, az emberek nem tudták eldönteni, hogy mi legyen a következő lépés.
Padlizsánszínű, újrahasznosított ejtőernyőből készült ruha:
„Ezután az emberek elkezdték a szokásos dolgaikat csinálni, még a háború alatt is. Kávézni, barátokkal találkozni. Ijesztő, hogy mindennap bombáznak az oroszok, de úgy döntöttünk, hogy ezt a füst és a robbanás lenyomatain keresztül mutatjuk be, a sötét és fekete tónusokkal” – magyarázta a tervező.
Az ő és más ukrán tervezők munkáit Jen Sidary amerikai divatstratéga népszerűsíti, aki korábban a Vivienne Westwood America értékesítési vezetője volt. Sidary a BBC-nek arról beszélt, hogy bár 30 éve van a divatiparban, nem tudta, hogy Ukrajna ekkora tehetségeket rejt. A háború kitörése után pedig küldetésének tekintette, hogy segítse az ukrán divatot, tervezőket, honlapján ma a 35 legjobb minőséget kínáló ukrán divatház és tervező munkái találhatók meg, hetvenen pedig várólistán vannak a későbbi együttműködés reményében. Szerinte az ukrán tervezők hihetetlenek: jóval korábban karolták fel a fenntarthatóság kérdését, mint mások, a részletekre való odafigyelésük pedig példátlan. Kiemelte, hogy két hónap vagy akár rövidebb idő alatt is képesek legyártani, leszállítani kollekciójukat, míg a szakma más szereplőinél ez általában hat hónapot vesz igénybe. Szavai szerint az ukránok keményen dolgoznak, ezt láthatjuk akkor is, amikor bekapcsoljuk a tévénket.
Nyitókép: Balenciaga / YouTube