Hova menjünk a múzeumok éjszakáján? A mi tippünk: egy olyan múzeumba, ami jelenleg nem is létezik. A Közlekedési Múzeum 2017 óta raktárakban veszteglő gazdag gyűjteményének néhány ikonikus vasúttörténeti és gumikerekes darabját lehet megcsodálni az Északi Járműjavítóban szeptember végéig – és szombat éjjel is, színes programok kíséretében.
Idén huszadjára rendezik meg országszerte a Múzeumok éjszakáját. Június 25-én, szombaton koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív családi programokkal várják 431 hazai intézményben a látogatókat.
A vasárnap hajnalba nyúló Múzeumok éjszakájának több mint 2500 programja közül igazán nehéz választani, hosszasan sorolhatnánk a neves és a kevésbé ismert, de attól még kiváló fővárosi és vidéki múzeumokat, ahova érdemes a hangulatos éjszakai események valamelyikére beugrani. Éppen ezért egy huszárvágással úgy döntöttünk, hogy olyan intézmény kiállításához és programjaihoz csinálunk itt kedvet, ami igazából jelenleg nincs is.
A Közlekedési Múzeum gyakorlatilag 2017 óta nem létezik (ekkor dózerolták le a városligeti épületét) és jó esetben is csak 2026-ban nyílik meg újra tervezett új helyén, a MÁV Északi Járműjavító bontásra és átépítésre váró épületegyüttesében. A múzeum
több mint 120 éve gyarapodó gyűjteménye jelenleg raktárakban pihen, egy egészen kicsiny, de annál jelentősebb vasúttörténeti és közúti kollekció kivételével,
amiből az Északi Járműjavító dízelcsarnokában rendeztek be időszaki kiállítást, mintegy ízelítőt nyújtva abból, hogy milyen lesz a hely hangulata, ha 4-5 év múlva a maga teljességében megnyílik az újragondolt Közlekedési Múzeum.
A kiállítás első etapja 2021 nyarán nyílt meg „Volt egyszer egy Északi” címmel hét ikonikus vasúti járművel és a hozzájuk kapcsolódó vasúttörténeti érdekességekkel. Idén májusban „a történet folytatódik” alcímmel újranyitott a kiállítás a hatalmas dízelcsarnok középső hajójában berendezett gumikerekes szekcióval: itt legendás magyar buszokat és néhány izgalmas autót mutatnak be szeptember 30-ig.
Ezen a részen olyan járműveket lehet látni, amelyek nemrég kerültek a múzeum gyűjteményébe, és átestek már a teljes restauráláson, vagy hamarosan hozzálátnak felújításukhoz, de addig is szeretnék megmutatni az egyedi történetük, funkciójuk vagy formájuk miatt különleges járműveket a nagyközönségnek.
A Közlekedési Múzeum több mindennel készül a Múzeumok Éjszakájára: nemcsak be lehet majd nézni a kiállított járművek belsejébe, motorházába, de lesznek mérnöki ihletésű kézműves programok (építs legóból belsőégésű motort!), kiderül, hogy mi is az a krampácsolás (ki is lehet próbálni), a látogatók bekukkanthatnak az Északi Járműjavító látogatóktól elzárt titkos zugaiba, sőt, megnyitják a területen található titkos hidegháborús óvóhelyet is.
Az alábbi képekkel a kiállításhoz és a múzeumok éjszakájához egyaránt szeretnénk kedvet csinálni, és hamarosan egy másik képes összeállítással is jelentkezünk az Északi Járműjavító titkos szegleteiről.
Nyitókép: egy szinte teljesen hibátlan, gyári állapotúnak tekinthető Dacia 1300-as, ami mintha tegnap gördült volna ki a román autógyárból. A francia Renault gyárral kötött licencszerződés alapján 1969-től gyártott Dacia 1300-asból Magyarországon az 1980-as évek végén már több mint százezer futott. Ma már viszont alig akad az országban a Renault 12-es modell alapján készült román autóból, többségüket felszívta a román használtautópiac. A múzeum birtokába került példányt 1979-ben gyártották – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu
Kövess minket, és értesülj a friss hírekről a Facebookon is!