Külföld

Magyarországot is érinti a globális IT-káosz

Ignácz PéterIgnácz Péter

2024. július 19. 11:57

Adásszünet televíziókban, késések és kézzel írt járatinformációk a repülőtereken, gondok a bankokban, elhalasztott operációk és törölt repülőjáratok – egy pénteki számítógépes hiba az egész világon fennakadásokat okoz. A jelek szerint egy vírusirtó frissítése okoz globális káoszt. Alaszkától Lengyelországon át Ausztráliáig okoz jelentős kárt és bosszúságot a jelenség. A WizAirnél több szolgáltatás nem működik, a Budapest Airport pedig jelezte, hogy késések várhatóak a hiba miatt. 

Számítógépes hiba okozott káoszt pénteken szerte a világon. Leginkább a repülőterek és légitársaságot érintette a hiba: szerte a világon több mint ezer járatot töröltek, és óriási tömegek alakultak ki a repülőtereken, köztük Liszt Ferenc repülőtéren. 

A káosz közép-európai idő szerint csütörtökről péntekre virradó éjszaka, nagyjából éjfélkor kezdődött, amikor elkezdtek leállni a Microsoft 365 szolgáltatások. A Microsoft közép-európai idő szerint késő délután közölte, hogy várakozásuk szerint nemsokára megoldják a problémát. Hozzátették, hogy a gondot „egy harmadik fél szoftverplatformjának frissítése okozta”.

Később kiderült, hogy a probléma hátterében a CrowdStrike nevű biztonsági szoftvercég egyik frissítése áll. A cég részvényeinek ára 14 százalékot esett, majd tovább zuhant 18 százalékra. Azt egyelőre nem tudni, hogy egészen pontosan mi is okozta a kiesést.

A Crowdstrike elnök-vezérigazgatója, George Kurtz közép-európai idő szerint déli 12 óra előtt pár perccel kiadott közleményben jelezte, hogy sikerült azonosítaniuk a hibát és javítást tettek közzé. Megerősítette, hogy egy frissítés okozta a gondot, és az csak a Microsoft operációs rendszert érinti, a Linux és Mac alapú rendszereket nem. 

Szakemberek ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy a hibaelhárítás akár több napot is igénybevehet. 

Magyarországot is érinti a globális IT-káosz
Hibaképernyő egy pénzváltónál Hongkong repülőterén. Fotó: REUTERS/Tyrone Siu

Gondok a Wizz Airnél és budapesti repülőtéren

A Wizz Air az rtl.hu-nak elküldött közleményben jelezte, hogy „a többi légitársasághoz hasonlóan, rendkívüli technikai kihívással találta magát szemben nemzetközi informatikai partnere rendszerének leállását követően”. Közölték, hogy nem működik 

  •  a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
  •  a foglalási rendszer
  • az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása
  • és kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása

A Budapest Airport a Facebook-oldalán közölte, hogy késések és torlódások várhatók az utasfelvételi rendszer hibája miatt. Közlésük szerint a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, és több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését. Hozzátették, hogy jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani.

Az rtl.hu egyik olvasója elmondta, hogy leállt a poggyászfelvevő rendszer is, és kézzel írják egyenként a csomagokat és úgy viszik ki a gépekhez. Hozzátette:

Akkora tömeg van, hogy már a bejárati ajtoban áll kint a sor. Kegyetlen meleg van, a klíma ennyi embernél semmit nem ér.

A csomagok feladásra elmondása szerint több mint két órát álltak sorba:

Mindig kiabáltak a beszállítók, hogy kik menjenek előre a csomagjaikkal. Nyilván ilyenkor át kellett verekedni magát az embernek a tömegen.

Közölte azt is, hogy a gépük legalább két és fél órás késéssel fog indulni, 12:35 helyett három órakor. 

Sorra estek el a nagy repülőterek

A zürichi repülőtér péntek délelőtt közölte, hogy további értesítésig nem fogad járatokat, késések vannak a prágai repülőtéren és gondokat okoz a hiba Belfast repülőterén is. Az Eurowings online chek-in rendszere nem működik, és gondokat jeleztek a Lufthansa és a SAS légitársaságok is, és a Qantas ausztrál légitársaság is azt jelezte, hogy kénytelen volt járatokat törölni.

Delhi repülőterén a BBC beszámolója szerint kénytelenek voltak mindent kézzel csinálni az ott dolgozó emberek. A káoszt legjobban illusztráló kép az alábbi, ami azt mutatja, hogy a delhi reptéren az induló járatokról szóló információkat egy fehér táblára jegyzi föl a repülőtér egyik dolgozója. Filctollal pótolja a technológiát, és próbálja frissíteni a járatinformációkat.


Sydney repülőterén kék képernyőket lehetett látni mindenhol, de hasonló gondokkal küzdöttek több nagy ázsiai repülőtéren is – írta a Sky News. 


Belfast repülőterén szintén filctollal írják az induló járatokat. A Sky Newsnak egy olvasója elmondta, olyan érzés volt, mintha visszatért volna a „sötét középkor”, ahogy telefonon kapott információk alapján frissítették folyamatosan a táblákat, de hozzátette, hogy a reptéri dolgozók még így is jól működtetik a rendszert.

Közben a közösségi oldalakat ellepték a kézzel írt beszállókártyákról készült fényképek, volt, aki jelezte, hogy ezt el fogja rakni emlékbe. Az alábbit Japánban kapta egy utas:

A hiba egy sor szolgáltatást érintett szerte a világon, fennakadások voltak a telekommunikáció, a bankszektor, a tömegközlekedés, és az egészségügy területén is:

Az Egyesült Államokban több nagy légitársaság – köztük a Delta, a United és az American Airlines –  is kénytelen volt törölni az összes járatát az országban. Emellett több amerikai nagyváros tömegközlekedési vállalata is jelezte, hogy a működésüket érintette a hiba, és legalább két nagy amerikai teherkikötőben is elhalasztották a péntek reggeli nyitást.

Közben Anthony Albanese ausztrál miniszterelnök bejelentette, hogy az ország kritkus infrastruktúrját nem érintette a kimaradás, és a segélyhívórendszer is működik, de hozzátette, hogy legalábbis egyelőre. 

Nyitókép: Hibát jelző képernyő egy ausztrál szupermarket önkiszolgáló pénztárjánál. Fotó: AAP Image/Jono Searle via REUTERS

#Külföld#it#hiba#számítógép#microsoft#vírusírtó#bank#repülőtér#légitársaság#televízió#ma