Népszavazáson döntenek a párizsiak arról, hogy megháromszorozzák-e a városi terepjárók parkolási díját
2024. február 4. 8:55
A nagy, nehéz és környezetszennyező autókra vetnének ki különleges tarifát, de az autósok szerint egy új, modern SUV nem szennyezőbb, mint egy régi kis dízelautó.
Helyi népszavazáson döntenek vasárnap a párizsiak arról, hogy megháromszorozzák-e a sportcélú városi terepjárók (SUV) parkolási költségeit a francia fővárosban, jelentette az AFP.
A szavazóhelyiségek reggel 9 és este 7 óra között tartanak nyitva 38 szavazóhelyiségben. 1,3 millió párizsi szavazó válaszolhat a következő kérdésre:
Támogatja vagy ellenzi, hogy a nagy, nehéz és környezetszennyező személygépkocsik parkolására különleges tarifa vonatkozzon?
A terv szerint az 1,6 tonnánál nehezebb belsőégésű vagy hibrid – elektromos hajtás esetében két tonnát meghaladó tömegű – járművek óránként 18 eurót (csaknem 7000 Ft-ot) fizetnének a parkolásért a belvárosban, és 12 eurót (4600 Ft) a külső kerületekben.
A polgármesteri iroda szerint az intézkedések a Párizsban parkoló autók mintegy 10 százalékát érintenék, és évente 35 millió euró plusz bevételt jelentenének. A parkolási engedéllyel rendelkező párizsiak, a taxisok, a kereskedők, az egészségügyi dolgozók és a fogyatékkal élők mentesülnének a díj alól.
Francia autós szervezetek támadták az ötletet. „A SUV egy marketingkifejezés, amely semmit jelent” – mondta Yves Carra, a Mobilite Club France munkatársa. És bár a kompakt SUV-kra nem vonatkoznának az intézkedések, azok a családi méretű kupékat és kombi autókat is érintenék, érvelt a parkolási díj radikális megemelése ellen.
„Egy új, modern SUV nem szennyez többet, sőt kevesebbet, mint egy kis dízeljármű, amelyet 2011 előtt gyártottak” – közölte a 40 millió autós nevű csoport. A párizsi tanács konzervatív ellenzéki képviselői szerint a népszavazás manipulatív.
Nyitókép: Mohamad Salaheldin Abdelg Alsayed/Anadolu via Getty Images