Külföld

A beteg gyerekeknek fillérek, az influenszernek százmilliók jutottak

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2023. december 29. 10:43

Ritkán ér össze a divat- és szépséginfluenszerek világa a politika legmagasabb köreivel a nyilvánosságban. A világ egyik legismertebb influenszere azonban ezt a kétes dicsőséget is magáénak tudhatja: Chiara Ferragni körül akkora botrány pattant ki, hogy Giorgia Meloni olasz miniszterelnöknek is meg kellett szólalnia. Mocskos történet arról, hogy sem a beteg, sem az autizmussal élő gyerekek megsegítése nem szent, ha a pénzről és a profitról van szó.

Talán sokaknak nem meglepetés, hogy az influenszerek tevékenysége nem mindig követőik jólétét szolgálja. Bár közönségükből élnek, befolyásukkal könnyen visszaélhetnek: nem biztos, hogy azt ajánlgatják, ami a legjobb, hiszen a legtöbben kereskedelmi tevékenységet folytatnak. Ezt sokan elfelejtik, akkor pedig, amikor beteg vagy autizmussal élő gyerekek is képbe kerülnek, még könnyebb figyelmen kívül hagyni az anyagi szempontokat, hiszen ki az, aki őket ugródeszkának használva akarna még több pénzt kisajtolni jóhiszemű emberekből?

Chiara Ferragni a világ egyik legismertebb influenszere, Olaszország elsőszámú közösségimédia-sztárja, akit az Instagram olasz hercegnőjeként is emlegetnek. A most 36 éves Ferragni korábban néhány évig ugyan modellkedett, de az áttörést nem ez hozta meg számára, hanem 2009-ben indított blogja, a The Blonde Salad. Ferragni abban az időszakban szerzett nevet és jelentős követőtábort magának, amikor még javarészt a blogokat, kisebb részt pedig a YouTube-ot bújták az emberek. Ferragni azért lett valaki, mert követői kíváncsiak voltak rá. És minél többen követték, annál többen lettek kíváncsiak rá. A Blond Salad nevű blogja után műsorvezetéssel is próbálkozott és blogjáról egy könyvet is megjelentetett. Sokakkal ellentétben ügyesen alkalmazkodott a változó médiafogyasztási szokásokhoz és az újabb platformokon is megtalálta közönségét. 2015 áprilisában első divatbloggerként került a spanyol Vogue címlapjára. Ferragninak mára csaknem 30 millió követője van az Instagramon, arcát, nevét és a Chiara Ferragni-brandet tulajdonképpen bármihez eladja: táskákhoz, sminkekhez, ételekhez, szállodákhoz, kávégépekhez.


Még esküvője is egy hatalmas Dior-termékelhelyezés volt:


Az sem probléma neki, és úgy tűnik, a megrendelőinek sem, ha egyik nap az egyik luxusbrandet reklámozza, másik nap annak konkurenciáját, majd saját, ugyancsak konkurensnek számító termékeit. Következetesség csak az influenszerség kimaxolásában látszik: férjével, a Fedez nevű olasz rapperrel és két gyerekükkel, Leone-val és Vittoriával a Ferragnez megnevezést használják magukra. 

chiara ferragni sutemeny botrany korhaz
Rajongók Chiara Ferragnit és Fedezt ábrázoló képekkel a pár esküvő előtti partija előtt, 2018. augusztus 31-én az olaszországi Notóban. – Fotó: Claudio Lavenia/Getty Images

Luxussüti dupla áron

Az influenszer palettáján tavaly egy hagyományos, olasz pandoro-t, azaz arany kenyeret kínáló céggel közös kollaboráció jelent meg. A pandoro egy egyszerűbb ünnepi sütemény, az olasz gasztrokultúra olyan meghatározó, szimbolikus eleme, mint nálunk a bejgli vagy a húsvéti kalács. A Rózsaszín Karácsony névre keresztelt pandoro egy az egyben ugyanazt tartalmazta, mint a cég Chiara Ferragni nélküli süteménye, két dolgot kivéve:

  • a doboza rózsaszínes lett, ahogyan a mellékelt porcukor is, illetve tartalmazott egy, Ferragni márkajelzését ábrázoló sablont. Így aki ebben bármi szimpatikusat látott, a rózsaszín porcukor és a sablon segítségével az influenszer brandjének logójával díszíthette süteményét.
  • Egy kis bilétán arra hívták fel a figyelmet, hogy a sütemény megvásárlásából származó nyereség egy része a torinói Regina Margherita Kórház eszközbeszerzését támogatja. Itt csontritkulásban és Ewing-szarkómában szenvedő gyermekeket kezelnek. 

Utóbbi érvre nagy szükség lehetett, mert bár állítólag a sütemény tervezésében Ferragni is részt vett, ez talán keveseket győzhetett meg arról, hogy dupla áron megvegyék a terméket. Tavaly 9 eurót, átszámítva nagyjából 3500 forintot kértek az exkluzívnak mondott süteményért, a sima ár ennek a nagyjából fele lett volna. 

A szkeptikusokban mocoroghat valamilyen rossz érzés az ilyen akciók miatt és ebben az esetben nekik lett igazuk. A minap jelentette be az olasz versenyfelügyelet, hogy 1,075 millió eurós (csaknem 386 millió forint) bírsággal sújtotta a Chiara Ferragni védjegyeit és jogait kezelő két céget, valamit 420 ezer eurós (kb. 161 millió forint) bírságot szabott ki a sütemény gyártójára, a Baloccora. A hivatal ugyanis megállapította, hogy a felek megtévesztették a vásárlókat, azt sugalmazva, hogy a sütemény megvásárlásával a gyermekkórház javára tettek jótékonysági hozzájárulást. Ugyanis ilyen nem történt.

A Balocco már hónapokkal a sütemény forgalmazása előtt 50 ezer eurót, nagyjából 19 millió forintot adományozott a kórháznak, míg 1 millió eurót fizettek Ferragni két cégének a promócióért. Az akciónak a donáció mértékére semmilyen hatása nem volt.

Ferragnitól vagy cégeitől sem érkezett semmilyen plusz felajánlás a kórházhoz. A Codacons fogyasztói csoport már közölte, hogy jogi lépéseket tesznek annak érdekében, hogy kártérítést kaphassanak azok, akik azt hitték, hogy a torinói gyermekkórháznak adakoznak. Súlyos csalás vádjával 104 olasz ügyészségen tesznek feljelentést.

A versenyfelügyelet szerint a hamis reklám kihasználta a fogyasztók 

jótékonysági kezdeményezések iránti érzékenységét, különösen a súlyos betegségben szenvedő gyermekeket segítő kezdeményezések iránt.

Ez pedig sérti az olasz fogyasztóvédelmi törvényt és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Az eset körüli hatalmas felháborodás arra késztette Giorgia Meloni olasz miniszterelnököt, hogy – Ferragni nevének említése nélkül – a hétvégén felszólaljon az olyan influenszerek ellen, akik 

drága tortákat reklámoznak, amelyek elhitetik az emberekkel, hogy jótékonykodnak. 

Chiara Ferragni némi hallgatás után könnyezősnek tűnő videóval rukkolt elő, amelyben töredelmesen bocsánatot kért és 1 millió eurót ajánlott fel a torinói kórháznak – tehát annyit, amennyit a Baloccotól kapott.  Azt állította, hogy jóhiszeműen hibázott, amikor egy kereskedelmi aktust kommunikációjában összekötött egy jótékonysági tevékenységgel. Ígérete szerint fellebbezni fog a hatóság döntése és az „aránytalan és igazságtalan” bírság ellen. „Mindig is meg voltam győződve arról, hogy a legszerencsésebbeknek erkölcsi felelőssége van a jót tenni. Ezek az értékek hajtottak mindig engem és a családomat. Erre tanítjuk a gyerekeinket. Arra is tanítjuk őket, hogy hibázhatsz, és hogy amikor megtörténik, be kell ismerned, és ha lehet, ki kell javítani az elkövetett hibát” – fogalmazott az érzelmes videóban, amely azonban éles kritikákat váltott ki. 

Egyrészt azért, mert a magyarázat egy 600 eurós (kb. 230 ezer forintos) kezeslábasban hangzott el, amit egyesek érzéketlennek minősítettek, másrészt azért, mert úgy tűnik, nem ez volt az első eset, hogy Ferragni egy jótékonyságinak tűnő akcióból hatalmas pénzre tett szert – szemben a jótékonyság kedvezményezettjével. Az ANSA olasz hírügynökség szerint a Dolci Preziosi által gyártott húsvéti tojások ügyében is Ferragnira vetült a gyanú árnyéka.

Selvaggia Lucarelli újságíró az X-en arról írt, hogy miután néhány telefonhívást kezdeményeztek a tojások ügyének áttekintésére, hirtelen eltűntek a régi, a húsvéti tojásokat népszerűsítő posztok Ferragni Instagram-oldaláról. „Szerencsére én és mások már előző nap lementettünk néhányat ezek közül” – írta.


A Codacons ezért újabb panaszt tett az olasz versenyhivatalnál. A kérelem hivatalos vizsgálat megindítására irányul a fogyasztók kárára történő esetleges megtévesztő reklámozás és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Szerintük, ha ezt a vizsgálatok is megerősítik, akkor 

ismét Ferragni jótékonyságnak álcázott kereskedelmi műveletével állnánk szemben, egy valódi megtévesztéssel a vásárlók kárára, azzal a súlyosbító körülménnyel, hogy autizmusban szenvedő gyermekeket használnak ki.

Ez az együttműködés eddig meg nem erősített információk szerint két év alatt 1,2 millió eurós (nagyjából 459,6 millió forint) összeget hozhatott az influenszernek, szemben a mindössze 36 ezer eurós (13,7 millió forint) adománnyal, amelyet a jótékonysági projekt kapott. Ráadásul ezt nem is Ferragni, hanem a Dolci Preziosi adta, nagysága és az eladott tojások száma között pedig állítólag nem volt összefüggés. Ha ezt a hivatalos vizsgálat is igazolja, Ferragni és az édesipari cég is bírságra számíthat a közvélemény ítéletén túl. Az Il Fatto Quotidiano nevű olasz napilapnak az autista gyerekeket segítő szervezet vezetője megerősítette, hogy a tojások eladása nem befolyásolta a kapott segítség mértékét és Ferragni sem adott nekik kiegészítő összeget. Szerette volna felvenni a kapcsolatot az influenszerrel, de nem járt sikerrel.

Segíteni átláthatóbban is lehet. Pocsajon 30 ezer forint értékű karácsonyi csomagot kap minden család. A településen ez már szinte hagyomány karácsony előtt. Az 55 raklapnyi pakkok főleg tartós élelmiszerből állnak. 950-et osztanak ki belőlük, vagyoni helyzetre való tekintet nélkül:


Nyitókép: Chiara Ferragni a 2023-as CNMI Sustainable Fashion Awards 2023 díjátadón a 2024-es milánói, tavaszi/nyári milánói divathéten szeptember 24-én. – Fotó: Stefania D'Alessandro/Getty Images

#Külföld#chiara ferragni#fedez#olaszország#georgia meloni#pandoro#ma