Belorusz partizánok állítólag súlyosan megrongáltak egy kulcsfontosságú orosz légtérellenőrző repülőgépet
2023. február 27. 11:20
A fehérorosz főváros közelében állomásozó Berijev A–50 AWACS a BYPOL belorusz ellenzéki szerveződés szerint röpképtelenné vált, így nem tudja koordinálni az ukrán célpontok elleni orosz légitámadásokat.
A Fehéroroszországi Biztonsági Erők Szövetsége, más néven BYPOL, vasárnap azt közölte Telegramon és Instagramon, hogy február 26-án az úgynevezett „Győzelem-terv” résztvevői sikeresen megrongáltak egy orosz Berijev A–50 repülőgépet. A gép a fehérorosz fővárostól 12 kilométerre délre lévő macsulisi légibázison állomásozott.
Az orosz befolyás ellen küzdő fehérorosz ellenzéki szervezet állítása szerint az orosz légtérellenőrző (AWACS) repülőgép két kritikus ponton sérült meg: súlyos károk keletkeztek a géptörzsön elhelyezett nagy radarban, ami az A-50-es fő műszere, és a pilótafülke környéke is megrongálódott, ahol további érzékeny, repüléselektronikai berendezések találhatók.
A BYPOL szerint a gép a sikeres támadás következtében repülésképtelenné vált.
Alekszandr Azarov, a BYPOL vezetője vasárnap este a BelSat Telegram-oldalán azt közölte, hogy drónokkal támadták meg az orosz repülőgépet. Az akcióban fehérorosz aktivisták vettek részt, akik azóta már biztonságban vannak, elhagyták az országot. Azarov elmondta, hogy az akciót több hónapig készítették elő. A BYPOL vezetője szerint Fehéroroszország nem lép háborúba Ukrajna ellen a támadás miatt.
A belorusz partizánakcióról egyelőre ennél több információ nem látott napvilágot. Sajtójelentések szerint a macsulisi légibázis környékén élők két robbanást hallottak, ami után fokozott biztonsági ellenőrzést rendeltek el a hatóságok: katonák és rendőrök lepték el a térség útjait.
A BYPOL-t a fehérorosz bűnüldöző szervek korábbi alkalmazottai hozták létre, hogy szembeszálljanak az oroszbarát hatóságokkal, a Vlagyimir Putyin bábjának tartott Lukasenka elnök rendszerével. A BYPOL tagjai Szvjatlana Cihanouszkaját tekintik legitim belorusz elnöknek. A „Győzelem-tervet” 2021. május 31-én hirdették meg, ami nem más mint egy földalatti népi milícia, mondhatni partizáncsoport. A mostani akciójuk lehet az első igazán jelentős csapás a Fehéroroszországban állomásozó, onnan Ukrajnát támadó orosz egységekre.
Rácz András Oroszország-szakértő a Facebookon a hírrel kapcsolatban arról írt, hogy ha valóban sikerült tönkretenni egy orosz AWACS gépet, akkor az súlyos veszteség az orosz légierő számára: „Ha ez igaz, akkor jelentősen gyengülni fog az orosz hadsereg és légierő tevékenysége Belaruszból Ukrajna ellen, ugyanis ezek az A-50-esek figyelték az ukrán légteret, a légvédelmet, és koordinálták az orosz légierő és drónok tevékenységét Észak-Ukrajna ellen. Oroszországnak összesen 13-14 ilyen gépe van, és nem is biztos, hogy mind működik. Ergo, ha akárcsak egy is megsemmisült belőlük, az csúf veszteség.”
Hasonlóképp vélekedik a The War Zone szerzője is: az Il–76 szállítórepülőgép alapján tervezett Berijev A–50 (NATO-kódja: Mainstay) légtérellenőrző repülőgép nagyon értékes és fontos célpont.
Az egyenként 330 millió dollárba kerülő típusból mindössze 30-40 darab készült a 90-es évekig, hivatalosan nagyjából egy tucat van bevethető állapotban, amiből a 2010-es években ötöt modernizáltak – ez az A-50U verzió.
Az A-50U verzió képes az alacsonyan repülő légi célpontok (helikopterekek, de akár hangsebességénl gyorsabban repülő vadászgépek) követésére, nagy területek légi megfigyelésére, légi vezetési és irányítási feladatok ellátására. Az orosz hadsereg Fehéroroszországban állomásozó A-50-es gépe kulcsfontosságú volt az ukrán légtér fölötti ellenőrzés szempontjából, ennek a képességnek elvesztése, ideiglenes korlátozódása súlyos csapás az orosz katonai gépezetre, és akár egy ukrán ellentámadás előjele is lehet.
Nyitókép: aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images