Nemzetbiztonsági kockázatok miatt megvétózta a spanyol kormány, hogy magyar kézbe kerüljön a vonatgyártójuk
2024. augusztus 27. 18:29
A spanyol kormány nem akar magyarokat látni a Talgo vonatgyártóban: az ország nemzetbiztonságára hivatkozva megvétózták az ügyletet.
A spanyol kormány az ország „stratégiai érdekeinek és nemzetbiztonságának védelmére” hivatkozva megvétózta, hogy magyar kézbe kerüljön a Talgo vonatgyártó – írja spanyol források alapján a 444.hu.
A spanyol sajtó februárban írt arról, hogy a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Magyar Vagon érdekeltségébe tartozó Dunakeszi Járműjavító (DJ) vételi ajánlatot tett a Talgóra. Később kiderült, hogy nem a DJ, hanem egy konzorcium az ajánlattevő, és átszámítva nagyjából 230 milliárd forintos üzletről lenne szó. Azt szintén már tudni lehetett idén márciusban, hogy a spanyolok mindent megtesznek az üzlet megakadályozására, mert
attól tartanak, hogy orosz befektetők vagy maga az orosz állam állhat mögötte.
A spanyol tőzsdefelügyelet már kedd délben, a kormányülést követő sajtótájékoztató idején úgy döntött, hogy elővigyázatosságból felfüggeszti a Talgo részvényeivel a kereskedést. A spanyol kormány ugyanis egy év végéig hatályos rendeletnek köszönhetően megvétózhat bármilyen külföldi felvásárlási ajánlatot. Ezt a rendeltet egyébként azért hoztak létre, hogy megakadályozzák a külföldi tőke közeledését a világjárvány és az ukrajnai orosz invázió miatt meggyengült nemzeti vállalatokhoz. A lap azt írja:
a Talgo megvásárlását tervező magyar konzorcium tőkéjének 45 százaléka a ferihegyi repteret is megvásárló Corvinus állami befektetési cég ellenőrzése alatt áll.
A Talgo vonatok különlegessége egyébként a teljesen zárt, csak műhelyben megbontható szerelvény, melyet egytengelyes forgóvázak kapcsolnak össze. A szokatlan kialakítás miatt a szerelvény könnyebb és stabilabb, így rosszabb minőségű pályán is stabilan fut, akár nagyobb sebességgel is, mint a hagyományos vonatok, mindezt jobb utaskomfort mellett.
Az ügylettel korábban az RTL Híradó is foglalkozott:
Nyitókép: Raj K Raj / Hindustan Times via Getty Images