Gazdaság

Mini-Dubaj Budapesten: újabb milliárdok mennek Rákosrendező kipucolására

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2024. július 5. 7:02

248 ezer köbméternyi szennyeződött „földtani közeg” lehet a pályaudvar területén, ennek kezelése hatalmas összeget emészt fel. A 130 hektáros területet a kormány versenyeztetés nélkül egy, az Egyesült Arab Emirátusok által kijelölt befektetőnek értékesíti. A kormány emellett komoly infrastrukturális vállalásokat is tett, erre az eddig ismert 14 milliárdon túl további milliárdok mennek el egy készülő keretszerződés alapján.

Újabb milliárdok mennek el Rákosrendező előkészítésére: az állami MÁV Zrt. ezúttal nettó 5 milliárd 929 millió forintos értékkel írt ki keretszerződés megkötésére vonatkozó eljárást. Ez azt jelenti, hogy a MÁV nem vállalt teljes lehívást az összegre: a nyertesnek, nyerteseknek a keretszerződés megkötése után küld egyedi megrendeléseket, de ekkora összeggel kalkulálnak.

Egyelőre annyi látszik, hogy a kiválasztott cég vagy cégek feladata legalább 71 darab kézi feltárás, 71 darab gépi fúrás, talajmintavétel elvégzése, talajvízminta-vétel lesz, további geodéziai munkák és lőszermentesítési vizsgálatok elvégzése (részletesebb adatok itt). A nyertessel való szerződéskötés után első körben a vállalkozó tervezési feladatai következnek, a második részben jön a munkák megrendelése. A szerződés határideje az aláírást követő 24 hónap, amely a a MÁV döntése alapján 12 hónappal meghosszabbítható. A közbeszerzési dokumentumok szerint 

a 2019-es állapotfelmérés eredményei alapján az érintett területen feltárt területeken a szennyezési gócokban kb. 248.000 m3 szennyeződött földtani közeg kitermelésével és veszélyes hulladékként történő elszállításával lehet kalkulálni.

Hozzáteszik, hogy a beavatkozás elvégzése magában foglalja az esetleges hulladékok elszállítását, ártalmatlanítását is, a keletkező hulladékokat a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően kell deponálni, vizsgálni, kezelni, szállítani, olyan vállalkozó bevonásával, aki rendelkezik erre vonatkozó engedéllyel. „A területen hulladék nem maradhat” – írják.

A terület más jellegű előkészítésére 14 milliárd forintos közbeszerzést írt ki nemrégiben a MÁV Zrt., erről elsőként a hvg.hu írt. Ez az összeg a terület kitakarítását fedi le: a nyertes cég a 130 hektáros területen bonthat épületeket és vágányokat, vághat fát és szállíthat el 190 ezer köbméter illegálisan lerakott hulladékot.

Most még látjuk, hogy mi történik

A hatalmas terület sorsának anyagi alakulását most még a közbeszerzéseken keresztül lehet követni, de ez nem lesz mindig így. Az Orbán-kormány a területet versenyeztetés nélkül egy, az Egyesült Arab Emirátusok által kijelölt beruházónak adja el. Mindezt törvénnyel tették lehetővé: április végén a parlament fideszes többsége fogadta el azt  a törvényjavaslatot, amely a beruházást érinti, és konkrét vállalásokat is tartalmaz. Egy füst alatt a mini-Dubaj néven elhíresült projektet kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítették, így az építési és egyéb hatósági szabályozások csak nagyon korlátozottan lesznek alkalmazhatók. A tervezet szerint a „vonatkozó magyar jogszabályok által megengedett mértékben és feltételek mellett, Projekthez kapcsolódó szerződések, programok és megállapodások egyik Fél esetében sem,

de különösen Magyarországon nem képezik közbeszerzési, pályázati, versenyeztetési eljárás vagy bármely más, a Megállapodás ratifikációja időpontjában Magyarország vagy az Egyesült Arab Emírségek nemzeti jogszabályaiban meghatározott eljárás tárgyát.

Újabb állami milliárdok a mini-Dubajra
A drónnal készült felvételen a Rákosrendező pályaudvar 2024. január 9-én. – Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A törvényjavaslatot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be az Országgyűlés elnökének március végén. A törvényjavaslatban a kormány jelentős vállalásokat tett, mint a szövegben részletezik

  • gyalogos-felüljárót és vasút feletti közúti felüljáró építenek, 
  • fejlesztik a vasúti pályát, 
  • befedik a vasúti pályát úgy, hogy felette egy park kialakítható legyen, 
  • meghosszabbítják az M1 metrót,
  • kerékpárutat és gyalogutat építenek. 

Az ehhez szükséges forrást legalább 800 millió euró, jelenlegi árfolyamon átszámítva nagyjából 315,8 milliárd forint becsült összeg erejéig biztosítják – természetesen az államkasszából.

A törvény megszavazása után Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán úgy fogalmazott: „a budapestiek nem kérnek a mini-Dubajból, nem akarják elherdálni a város aranytartalékát, nem engedik elcsúfítani a városképet, a Rákosrendezőn pedig megfizethető lakásokat és Parkvárost akarnak – és mi érvényt szerzünk az akaratuknak”. Ekkor az úgynevezett Budapesti Lakógyűlés eredményeire is hivatkozott, eszerint a mintegy 25 ezer budapesti szavazó 94 százaléka Parkvárost akar mini-Dubaj helyett, csaknem 95 százalékuk nyílt versenyeztetéssel választaná ki a befektetőt, és 92 százalékuk egyetért azzal, hogy csak olyan épületek épüljenek, amelyek nem zavarják meg az Andrássy út és a Hősök tere világörökségi látványát.

A főpolgármester azt is állította, hogy újraválasztása esetén megakadályozná a beruházást. Az után, hogy kiderült, mi minden történne 14 milliárd forintból, az RTL Híradó szerette volna megtudni tőle, hogy hogyan, de egyelőre nem akart nyilatkozni:


A mini-Dubajt érintő törvény megszavazása után az LMP támogatásával a főpolgármesteri székért induló, majd Szentkirályi Alexandra visszalépésével a Fidesz támogatását is megszerző Vitézy Dávid is erős szavakkal írt a beruházásról. Facebook-posztja szerint az Országgyűlés úgy ad oda 130 hektárnyi területet a befektetőknek, hogy 

semmit nem ír elő, semmit nem vár el, semmit nem rögzít arról, milyen funkciójú, milyen magasságú városrész épülne oda. 

Ehhez kapcsolódik, hogy felmentik a beruházót az építési előírások betartása alól, így a kerületi, fővárosi önkormányzatoknak nem lesz ráhatásuk az épületek méretére, magasságára.

Nyitókép: Máthé Zoltán / MTI

#Gazdaság#mini-dubaj#rákosrendező#máv#karácsony gergely#budapest#ma