Magyaros lesz a hazai Uber: a tarifa nem lesz kisebb, és a taxisokra vonatkozó szigorú szabályokat is be kell tartani
2024. március 22. 6:23
Hiába tér vissza Budapestre az Uber, nem jellemzik majd azok az előnyök, amelyek a szolgáltatást igazán népszerűvé tették: nem lesz például olcsóbb a tarifa, és a vállalkozó kedvű autósok sem vihetnek el hazafelé néhány utast, hogy kiegészítsék a fizetésüket. A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd az Uberre, mint a többi taxisra, azaz még az autónak is sárgának kell lennie. A visszatérés háttérben feltehetően az áll, hogy a nemzetközileg ismert Bolt túl sok turistát vitt el, ezért ráindítottak egy szintén bejáratott márkanévvel rendelkező szolgáltatást.
„Sem az Uber Taxi, sem az Uber Taxihoz tartozó személytaxi-szolgáltató nem kap felmentést a vonatkozó jogszabályok betartása alól” – közölte az rtl.hu megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Ez azt jelenti, hogy hiába tér vissza az Uber ismét a fővárosba, nem jellemzik majd azok előnyök, amely miatt igazán népszerűvé vált.
Korábban például a hivatalos taxitársaságok által használt tarifa kétharmadáért vitték az utasokat, ráadásul az applikáció letöltésével bárki lehetett Uber-sofőr.
Vagyis ha valaki azzal akarta kiegészíteni a fizetését, hogy a munkából hazafelé elvitt néhány utast, akkor ezt korábban megtehette. A Fókusznak 8 éve egy egyedülálló édesanya mesélte el, hogy a sofőrködés volt, ami megadta neki a kellő szabadságot.
A taxisok ugyanakkor rendszeresen tiltakoztak a konkurencia ellen, leginkább azzal érveltek, hogy azért tudja az Uber alacsonyan tartani a tarifáit, mert sokkal kevesebb feltételnek kell megfelelnie, ráadásul az anyacég nem is Magyarországon fizeti be az adóját. A taxisok több tüntetést is tartottak Budapesten 2016-ban.
A kormány felkarolta a taxisok követeléseit, és végül olyan törvényt fogadott el a parlament, amelynek következtében csak azok folytathatnak utasszállító tevékenységet, akik megfelelnek az előírásoknak: egyebek mellett vállalják az egységes tarifa alkalmazását, valamint betartják a sofőrökre és az autó külsejére vonatkozó előírásokat is (például sárga fólia, tájékoztató feliratok stb.).
Az Uber a szigorú szabályok hatására kivonult 2016-ban, de a márka ismertségét és népszerűségét mutatja, hogy a cég alkalmazását tavaly még így is csaknem százezren nyitották meg Budapesten. Az Uber utolsó magyarországi napjáról a Híradó forgatott 2016-ban.
Visszatér az Uber, de nem úgy
A Főtaxi február végén, az Uber partnereként jelentette be, hogy újra működik majd az applikáció, de ez a BKK válasza alapján lényegében csak egy új szolgáltató megjelenését jelenti majd. „Ugyanolyan szabályok alapján folytathatnak személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező tevékenységet, illetve személytaxi-szolgáltatást, mint bármelyik más szolgáltató Budapesten” – írta a Budapesti Közlekedési Központ. Az Uber taxit üzemeltetni szándékozó cég (F Mobilitás Kft., a Főtaxi leányvállalata) be is nyújtotta már az előzetes igazolás iránti kérelmét, azt ugyanis a BKK-nak kell majd igazolnia, hogy a tervezett szolgálat megfelel a fővárosi taxirendeletben meghatározott szabályoknak. A végső engedélyt az illetékes közlekedési hatóság adja majd ki.
Az F Mobilitás Kft. azt közölte az rtl.hu-val, hogy ha sikeres lesz az engedélyeztetési folyamat, akkor az Uber applikáción keresztül Uber taxit lehet majd hívni, míg a Főtaxihoz tartozó autókat a Főtaxi eddig használt platformjain (például applikáción és telefonon) keresztül lehet rendelni.
Az Uber taxit tehát önálló szolgáltatóként akarják üzemeltetni.
Hozzátették: „Az Uber a világ számos országában dolgozik hivatásos taxisokkal együtt. Az ilyen típusú együttműködések sorában pedig Európában az elsők között lesz a budapesti piacra lépés”.
Az Uber megjelenése leginkább azért érheti meg a Főtaxinak, illetve a leányvállalatának, mert a márka rendkívül ismert a külföldiek körében, ezeket a vendégeket pedig gyakran a nemzetközileg szintén ismertnek számító észtországi székhelyű Bolt szerezte meg. A turisták az utcai leintések esetében is bátrabban fordultak a Bolthoz, mint a számukra ismeretlen szolgáltatókhoz.
Korábban egyébként több taxiscég is eljárást kezdeményezett a Bolt ellen különböző (például adózási, logóhasználati) kifogásokra hivatkozva, de nem állapítottak semmilyen szabálysértést, így a szolgáltató engedélyét sem függesztették fel. Sőt, nemrég a Bolt lett a Hungaroring kizárólagos taxiszolgáltatója.
A Bolt megkeresésünkre azt közölte: „Tiszteljük és támogatjuk a piaci versenyt, az átláthatóságot és utasbiztonságot. Számunkra az utasok és sofőr partnereink a legfontosabbak. Ha az új versenytársunk – dacára annak, hogy az őt korábban támadó hagyományos társasággal lép partnerségre – szintén képviseli ezeket az értékeket, akkor ez tovább segítheti a piac fejlődését”.
Hozzátették: „a színvonalas szolgáltatás iránti elkötelezettségünkkel az utasaink is tisztában vannak, ezért nem számítunk forgalomcsökkenésre, a piacon kemény munkával megszerzett pozíciónkat tartani kívánjuk”.
Mennyibe kerül a taxizás Budapesten
A BKK honlapja szerint az alapdíj már 1100 forint, amely kiegészül a 440 forintos kilométerdíjjal, valamint a 110 forintos percdíjjal. A hatósági ár minden napszakban és mind a nyolc budapesti szolgáltatónál azonos, fizetni készpénzzel és kártyával is lehet.
Nyitókép: Róka László/MTVA