Gazdaság

Új technológiát fejlesztett a Mol, azt ígérik, kevesebb lesz a kátyú az így készült utakon

rtl.hurtl.hu

2023. október 14. 17:49

Modern gumibitument is felhasználtak az építés során, ez tartósabbá és halkabbá is teszi az M83-as utat.

Gumibitumen felhasználásával készült szakaszt adtak át az M83 számú autóúton, amelyhez a Mol zalaegerszegi gyárából érkezett az alapanyag – közölte az olajtársaság.

Az ezzel a technológiával épített utak a vállalat közleménye szerint másfélszer tartósabbak, mert kisebb az esélye annak, hogy kátyúk és nyomvályúk keletkeznek. A gumibitumen emellett környezetbarát megoldás is, mert az előállításához használt gumiabroncsokat hasznosítanak újra. Lakóövezetek közelében fontos szempont lehet, hogy használatával lényegesen kisebb menetzaj érhető el.

A most átadott 36 kilométeres szakasz építésénél mintegy 10 ezer tonna gumibitument használtak fel, ez Magyarország leghosszabb ilyen technológiával épült útja. 

A Mol Zalai Finomítójában 2012-ben kezdték meg a gumibitumen gyártását, évi ötezer tonna kapacitással. A megnövekedett keresleti igényekre miatt azonban a Mol – szintén a Zalai Finomítóban – egy évi 20 ezer tonna gumibitumen gyártására képes új üzemet is épített, amely 2020-ban készült el.  A vállalat a gyártás indulása óta összesen 4 500 tonna gumiőrleményből állított elő gumibitument, amely 750 ezer használt személygépkocsi abroncs hulladékából készült, és eddig 180 kilométernyi útszakasz építésénél használták fel.

A kémiailag stabilizált gumibitument a Mol és a Pannon Egyetem közösen fejlesztette ki, a termék szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható és az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.

Nyitókép: A Mol gumibitumen üzeme – Fotó: Mol Nyrt.

#Gazdaság#mol#Pannon Egyetem#gumibitumen#útépítés#kátyú