A Magyar Tudományos Akadémia bizottsága szerint aggasztó az akkugyárak körüli információhiány
2023. október 10. 16:00
Szerintük az sem biztos, hogy egy-két évtized múlva az elektromos járművek dominálják majd a közlekedést.
Az akkumulátorok gyártási technológiája számos környezeti és egészségügyi kockázattal terhelt, és sem hazánkban, sem pedig külföldön nem állnak rendelkezésre széles körű és ellenőrizhető adatok a termelés környezeti és egészségügyi hatásairól
– áll a Magyar Tudományos Akadémia Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottságának állásfoglalásában, amelyet a testület a Magyarországon működő, illetve leendő akkugyárak ügyében tett közzé. Mint írják, az elmúlt hónapokban számos kritika érte a fejlesztések tervezett volumenét és ütemét, valamint azok módját, ami sokakban kétségeket és aggodalmakat ébresztett. A fejlesztéseket nem előzte meg széles körű társadalmi tájékoztatás és egyeztetés, az érintettek számára nem volt mód kételyeik, ellenérveik kinyilvánítására – sorolják.
Márpedig a bizottság szerint
a köznyugalom és a közbizalom védelme alapvető közérdek.
Emellett a jelenleg is működő üzemek közül több környezeti és egészségügyi problémákat okoz, és akár súlyos szennyezéseket is okozhatnak a jövőben, ezért a testület kiemelten fontosnak tartja a gyárak monitoring- és haváriaterveinek nyilvánosságra hozatalát, azok szakmai és társadalmi ellenőrzésének lehetőségét.
Ilyen horderejű ügyben az üzleti titok nem értelmezhető abszolút módon, az érintettek (beleértve a természeti környezet) szempontjából releváns adatok titkos kezelésének sem jogi, sem társadalmi szempontból nincs helye
– írják.
Különösen aggasztónak tartják az üzemek energia- és vízhasználatának mértékét, különösen mivel erről nem áll rendelkezésre megbízható, egyértelmű információ. Ennek hiánya önmagában is egyik előidézője a társadalomban megfogalmazódott aggodalmaknak. Szintén kérdéses a hulladékkezelés problémája.
A bizottság szerint szükséges nyilvánosságra hozni azokat a számításokat, amelyek alapján a kormány hosszú távon és fenntarthatóan jelentős társadalmi hasznot remél a beruházásoktól. Ezeknek minden járulékos elemre ki kell terjedniük, és kockázatbecslést is tartalmazniuk kell.
A technológia rohamos fejlődése mellett kétséges, hogy célszerű-e egyetlen technológiára alapozni egy ekkora volumenű gazdaságfejlesztési programot, hiszen korántsem egyértelmű, hogy a lítiumion-akkumulátor a jövő útja
– hangsúlyozzák, hozzátéve: az sem biztos, hogy egy-két évtized múlva az elektromos járművek dominálják majd a közlekedést.
Azt is indokoltnak látják, hogy a betelepülő vállalatok vállaljanak jelentős anyagi szerepet a működésükhöz szükséges energetikai és infrastrukturális fejlesztések finanszírozásában, csak akkor kapjanak működési engedélyt, ha részt vesznek az ellátásukhoz szükséges energiatermelési és szállítási beruházásokban, és nem veszélyeztetik a társadalmi ellátási rendszereket.
A teljes állásfoglalás itt olvasható el.
Nyitókép (archív): MTI/Czeglédi Zsolt