Gyorsított vizsgálatot indít a versenyhivatal a Booking.com-mal szemben
2023. augusztus 15. 15:52
A fideszes Szatmáry Kristóf szerint nem igaz, hogy a Booking kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé.
Gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a holland Booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálata ügyében, a turisztikai ügynökség pedig jogsegély szolgálatot indított az érintetteknek – derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottsága turisztikai albizottságának keddi ülésén.
Szatmáry Kristóf (Fidesz) ülést levezető elnök szerint nem igaz, hogy a szolgáltató kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé. Azt vizsgálják az albizottságban, hogy milyen lépések kellenek ahhoz, hogy többet ne fordulhasson elő ilyen, vagyis az, hogy egy nagy multi több milliárdos tartozást halmozzon fel erőfölényével visszaélve.
A politikus kérdésesnek nevezte, hogy miért a nyári főszezonra időzítette a Booking.com az informatikai átállását, amire hivatkozott a nemfizetés okaként. Kérdésesnek nevezte azt is, hogyan működhet egy hasonló méretű cég érdemi magyar ügyfélszolgálat nélkül.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról tájékoztatott, hogy a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, ez még ebben a hónapban elindulhat. A vizsgálat ideje legfeljebb 30 nap, amely meghosszabbítható. A vizsgálat eredményében konkrét javaslatok lesznek – mondta.
A vizsgálatban ellenőrizhetik az esetleges piaci torzulásokat, felmerülhet a jutalékkifizetés gyakorlatának vizsgálata is, hogy visszaélt-e az erőfölényével a cég. A gyorsított vizsgálat esetén a hatóság tud javaslattal élni a jogalkotó, vagy az érintett szolgáltatók felé – mondta Rigó.
Korábban minden idők legnagyobb bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki még 2020-ban a Booking.com üzemeltetőjére a GVH, és megtiltotta, hogy a holland vállalat agresszív értékesítési módszereket folytasson. A versenyhivatal döntését azzal indokolta: a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben, többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.
Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese beszámolt arról, hogy kérdőívet küldtek ki a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) szereplő 40 ezer szálláshelyszolgáltatónak az ügyről, 16 százalékuk kezdte meg a kitöltését augusztus 14-ig. Eddig főleg magán és egyéb szálláshelyek üzemeltetői töltötték ki, akiket érint az eset. Több mint 6 ezer kitöltő közül csaknem 3 ezret érintett a fizetési probléma. A választ adók 45 százaléka szerint a cég folyamatosan változtatja a kifizetési határidőket, és 26 százalék nem kapott tájékoztatást a fennálló problémáról. Több mint egy hónapja tapasztaltak működési hibát a szálláshelyek, majdnem 700 szolgáltatónak több mint egymillió forinttal tartozik a Booking.com – közölte.
Az RTL Híradó riportja a témában:
Nyitókép: RTL Híradó.