Budapestnek még 2031-ben is alig lesz bevétele az utcai reklámokból, Mészáros Lőrinc köre viszont örülhet
2023. március 28. 8:48
Két éve például csak 65 millió folyt be. Az előnytelen szerződést még a Demszky Gábor-féle főváros kötötte évtizedekre.
Alig néhány tízmillió forint reklámbevételre tesz szert évente az utcákon elhelyezett reklámok után a fővárosi önkormányzat, miközben a közterületi reklámköltés országosan 26,3 milliárd forintot ért el tavaly – írta a Népszava.
Demszky Gábor főpolgármestersége idején, még 2006-ban két szerződést is kötött a főváros az utcabútorok reklámfelületeinek értékesítésére: a Fidesz-közeli Mahir Cityposter Kft. a hirdetőoszlopokat kapta meg 25 évre, a JCDecaux Zrt. jogelődje pedig az utasvárókat szerezte meg 2031-ig. A Mahir valaha Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott, de 2018-ban valamennyi cégét „átadta” Mészáros Lőrinc körének.
A lap közérdekű adatigénylésére a főváros most azt közölte, hogy a Mahir Cityposter Kft. a hirdetőoszlopok – közvetítői díjjal csökkentett – nettó árbevételének 15 százalékát, évi minimum 45 millió forintot fizet a fővárosnak. Az apanázs 2015-ig minden évben minimumösszeg körülire sikeredett.
A 2021-es évre nettó 65,5 millió forintot utalt a fővárosnak a cég ezen a címen,
a 2022-es év összegzése pedig még nem készült el.
A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő felszíni megállók utasváróinak reklámfelületeiből egyetlen fillér bevétele sem volt Budapestnek. (Ezeken a felületeken a fővárosi önkormányzatnak lehetősége van közérdekű közlésre, az önkormányzati cégek pedig kedvezményesen hirdethetnek. Cserébe a JCD semmit sem fizet az általa telepített utasvárók és információs vitrinek által elfoglalt közterületek használatáért.)
A lehetséges bevételek nagyságát jól mutatja ugyanakkor a BKV reklámfelületeiből befolyó összeg, az összességében több mint 12 ezer négyzetmétert szintén egy lassan negyedszázadossá érő megállapodás alapján hasznosítják. A járművek külső és belső felületeit, óriásplakáthelyeket, city lightokat (üveglap mögött megvilágított hirdetési felület), az állomások kisebb méretű plakáthelyeit és a telephelyek reklámfelületeinek értékesítését a Peron Reklám Kft. végzi. (A metrókocsik teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja.)
A BKV ebből évi 580-614 millió bevételre tesz szert.
Az utasvárók reklámértékét tovább növelheti az új építészeti törvény, amely jelentősen szigorítaná a közterületi reklámok elhelyezését. Műemlékek 200 méteres környezetében például nem lehet majd reklámot elhelyezni, az építési hálón való hirdetést pedig időbeli korláthoz kötné, míg a city light méretnél kisebb reklámfelületeket egyszerűen megtiltaná.
Nyitókép: Koszticsák Szilárd/MTI