Mol: Kritikus a helyzet
2022. december 6. 13:24
A társaság ügyvezető igazgatója szerint a Dunai Finomító még hetekig nem tud teljes kapacitással működni, a megoldást az importforrások visszaépítése jelentené.
„Soha nem volt még annyi leürülés a Mol-nál, mint az elmúlt napokban” – írta a társaság vezérigazgatója az RTL-hez eljuttatott közleményében.
A teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés
– tette hozzá. Azt is írta:
A napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese.
A közleményben megjegyzik, hogy az
ellátási helyzet egyértelműen kritikus.
A Bacsa György ügyvezető igazgató által aláírt közlemény szerint a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás.
„A Mol mindent tőle telhetőt megtesz: a tankerautóink éjjel nappal szállítanak, a munkatársaink folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakembereink pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon. A termelésből hiányzó árut importból pótolja a MOL – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött” – írták, majd hozzátették:
Vállalatunk elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni.
„A jelenlegi üzemanyaghiányra és logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást. Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt.”
A közlemény hangsúlyozta:
Még egy ideális piaci környezetben is 2-3 hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk.
Azt írták, hogy a Mol hónapok óta próbálja rendkívüli importtal pótolni a hiányzó mennyiséget, de már képtelen tovább növelni a hazai készleteket.
A február 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb import útvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol-csoport saját finomítójából. Nemcsak az áru miatt, hanem logisztikai szempontból is kritikusan szükség van az importőrökre és az összes piaci szereplő együttműködésére
– áll a közleményben.
Hozzátették azt, hogy a kollégáik hetek óta napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán, aminek köszönhetően sikerült elhárítani a műszaki problémákat.
„De még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjük a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérjük magunkat. Csúcsra fogjuk járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudjuk pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kiskutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti” – írták a közleményben, majd hozzátették:
A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac.
Az üzemanyagársapka miatt azonban szakértők szerint senkinek sem éri meg importálni.