Gazdaság

Ryanair-vezér: Nagy Márton egy komplett idióta

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. június 14. 23:01

Michael O'Leary a hvg.hu-nak adott interjújában többször is következetesen idiótának, tökfejnek, ostobának nevezte a magyar gazdaságfejlesztési minisztert.

Mint arról az rtl.hu is beszámolt, meglehetősen indulatos közleményt adott ki kedden a Ryanair a magyar extraprofitadóval kapcsolatban, amelyben felszólították Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy magyarázza meg, miért kell a koronavírus és Ukrajna miatt veszteséges légitársaságokat különadóval sújtani. A Ryanair közleménye szerint a légitársaságokat sújtó extraprofitadó országúti rablás egy olyan kormánytól, ami teljesen elszakadt a valóságtól.

Michael O'Leary vezérigazgató szerint az, hogy az extraprofitadót a talpraállásért küzdő légiközlekedési szektorra is kiterjesztik, azt mutatja, hogy Nagy miniszter elfelejtette a közgazdaságtant. A Ryanair-vezér fel is ajánlotta, hogy küld Nagy Mártonnak egy Közgazdaságtan tökfejeknek (Economics for Dummies) című könyvet.

A Ryanair vezére a hvg.hu-nak adott interjújában teljesen beleállt Nagy Márton hozzáértésének megkérdőjelezésébe, többször is következetesen idiótának, tökfejnek, ostobának nevezte a magyar gazdaságfejlesztési minisztert. Michael O'Leary egyebek mellett a következő kijelentéseket tette:

Az extraprofitadóról:

Nagy Márton egy komplett idióta. Nem tudjuk megérteni azt az érvelését, hogy „extraprofit különadót” kell kivetni a légiiparra, amikor az elmúlt évben rekord veszteségeket szenvedtünk el a Covid és az ukrajnai háború miatt.

A két nagy légitársaság egy év alatt termelt veszteségéről:

A Ryanair és a Wizz Air összehozott egymilliárd eurós veszteséget az utolsó 12 hónapban, és ez az idióta miniszter azt gondolja, hogy mi vagyunk az az iparág, amelyikre extraprofitadót kell kivetni, hogy megvédje a magyar családokat?

Nagy Márton közgazdász végzettségéről, a magyarok pénzügyi képzettségéről:

Tudom, hogy végzett közgazdász, de mégis azt gondolom, hogy vissza kéne őt küldeni az iskolába, el is küldöm neki a „Közgazdaságtan tökfejeknek” könyvet, mert őt is tökfejnek tartom. (...) Ha a magyarok annyira nagyra tartják ezt a minisztert, akkor mind visszamehetnek közgazdaságtant tanulni.

Arról, hogy hol kellene keresni az extraprofitot:

Nem tudom felfogni, hogy amikor más kormányok képesek megtalálni azokat az ágazatokat, ahol most váratlan nyereség keletkezik – a brit kormány például így vetett ki adót az olaj- és gázipar szereplőire, a Shellre vagy a BP-re –, hogy juthat valakinek eszébe az, hogy pont nálunk találja meg ezt a profitot.

A várható járatcsökkentésekről:

A Ryanair a legnagyobb légitársaság Magyarországon, ha mi bejelentjük, hogy kevesebb járatot indítunk, annak észrevehető hatása lesz, képtelenség, hogy úgy is meglegyen az annyira várt növekedés. Magyarországon rekordszintű volt a légi forgalom növekedése a Covid előtt, ami jórészt a Ryanairnek és a Wizz Airnek volt köszönhető, hiszen az országnak nincs nemzeti légitársasága a Malév csődje óta. Mégis ki fogja ezeket a járatokat üzemeltetni?

Az extraprofitadó turizmusra gyakorolt hatásáról:

Ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is. És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már. (...) Nem hiszem, hogy megszüntetnénk desztinációkat, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fogunk járatokat indítani: van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma.

A többletteher áthárításáról:

Az adó kivetése előtt júliusra vagy későbbre megvásárolt jegyek vásárlóinak levelet küldtünk arról, hogy ha utaznának, akkor meg kell fizetniük ezt a tíz eurót, mert nekünk nincs arra semmilyen extraprofitunk, hogy mi fizessük ki. Júliustól pedig beépülnek a díjakba. (...) Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja.

Arról, hogy a Ryanair idén még nem számít nyereségre:

Ez az év nagyon erős növekedést hozhat Európa-szerte a légi forgalomban (...) De abban messze nem vagyok biztos, hogy már nyereséget is tudunk termelni, mivel a háború miatt jelentősen nőtt az olajár: a korábbi 60 dollár helyett most 120 dollár hordónként. Szóval mi nem számítunk profitra, de ez a csodásan képzett miniszter mégis megadóztatja az „extraprofitunkat”.

 

Nyitókép:  Horacio Villalobos / Corbis via Getty Images 

#Gazdaság#ryanair#michael o'leary#interjú#nagy márton#extraprofitadó#idióta