2024. július 4. 15:33
Az Európai Bizottság 37,6 százalékig terjedő ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművek behozatalára.
Az Európai Bizottság 37,6 százalékig terjedő ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Az Európai Bizottság azután keményített be, hogy felmerült: a kínai gyártók hatalmas ár- és technológiai előnnyel érkeznek az európai piacra, és a gyanú szerint Peking komoly pénzekkel támogatja ezeket a gyártókat. Az uniós intézmény tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított, majd most arra a következtetésre jutott, hogy
a kínai BEV-értéklánc tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.
Az Európai Bizottság által kivetett ideiglenes vámok célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét. A bizottság által vizsgált három kínai gyártóra egyedi szabályok vonatkoznak:
- a BYD esetében 17,4 százalékos,
- a Geely-re 19,9 százalékos,
- a SAIC-re pedig 37,6 százalékos vámot vetettek ki.
Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,8 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 37,6 százalék vámot kell alkalmazni. Ezek az ideiglenes vámok július 5-től lépnek hatályba, legfeljebb négy hónapig. Ezen időtartamon belül az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról, a határozat elfogadása esetén a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.
Hogy milyen változásokra számíthatunk július 4-től, mennyire emelkednek ettől az elektromos autók árai, és hogy hogyan üthet vissza ez a döntés, azzal nemrég a Reggeliben is foglalkoztunk:
Nyitókép: CFOTO / Future Publishing via Getty Images