EUEurópa

Itt a kereskedelmi háború: 38 százalékos büntetővámot vethet ki az EU egyes kínai autókra

rtl.hurtl.hu

2024. június 12. 13:35

A Magyarországon is terjeszkedő BYD 17 százalékos vámra számíthat.

Egy folyamatban lévő vizsgálata keretében az Európai Bizottság előzetesen megállapította, hogy az akkumulátoros elektromos járművek kínai értéklánca tisztességtelen támogatásban részesül, és emiatt gazdasági kár veszélye fenyegeti az ilyen járművek uniós gyártóit – írja közleményében az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete.

A vizsgálat arra is kiterjedt, hogy az intézkedések várhatóan milyen következményekkel és hatásokkal járnak az akkumulátoros elektromos járművek uniós importőrei, használói és vásárlói szempontjából. 

A vizsgálat eredményei alapján a Bizottság előzetesen azt állapította meg, hogy az EU-nak érdekében áll, hogy az akkumulátoros elektromos járművek Kínából érkező behozatalára kivetett ideiglenes kiegyenlítő vám bevezetésével ellensúlyozza a feltárt tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hatásait.

Az Európai Bizottság ma előzetesen közölte az érdekelt felekkel, hogy milyen szintű ideiglenes kiegyenlítő vámot szándékozik kivetni az akkumulátoros elektromos járművek Kínából érkező behozatalára. 

A Bizottság ezzel párhuzamosan felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassa velük a megállapításokat, és megtárgyalják a problémák megoldásának lehetséges módjait. A mintában szereplő három kínai gyártóra a Bizottság az alábbi mértékben tervez kivetni egyedi vámot:

•   BYD: 17,4%;

•   Geely: 20%; és

•   SAIC: 38,1%.

A vizsgálatban együttműködő, de a mintába fel nem vett egyéb kínai gyártókra 21%-os súlyozott átlagos vámtétel fog vonatkozni. Az összes többi, a vizsgálatban együtt nem működő kínai gyártóra 38,1%-os maradékvám lesz alkalmazandó.

Az uniós szubvencióellenes vizsgálat ideiglenes ténymegállapításai alapján az akkumulátoros elektromos járművek teljes kínai értéklánca nagymértékben részesül tisztességtelen támogatásban, így a mesterségesen alacsonyan tartott árú kínai import beáramlása egyértelműen előrelátható és közvetlen kárral fenyegeti az uniós ipart.

Mint írtuk, egy alig ismert kínai akkumulátorgyártóból 30 év alatt az elektromosjármű-piac egyik legnagyobb szereplőjévé vált a Szegeden is terjeszkedő BYD. Az állami támogatásokkal felhizlalt kínai vállalat milliószámra adja el járműveit Kínában, és most már a nemzetközi piacra feni a fogát.

A BYD 2023-ban már majdnem 250 ezer autót exportált főleg Ausztráliába, Brazíliába és Izraelbe, és arra készül, hogy meghódítsa Európát is. Ebben fontos szerepe lesz Magyarországnak és a Szegeden épülő BYD-gyárnak,

A beruházást hivatalosan decemberben jelentették be. Ez lesz a valaha volt legnagyobb zöldmezős beruházás Magyarországon. A kormány több mint 60 milliárd forintot biztosít a gyárnak helyet adó ipari park fejlesztésére, és Szijjártó Péter külügyminiszter közölte: a beruházást közvetlenül is támogatják:

 

Nyitókép: RTL

#Európa#kína#vám#elektromos autók#akkumulátor#eb#európai bizottság

Címlapról ajánljuk