EUEurópa

Az EU-ban senki nem költött annyit online politikai hirdetésekre, mint a Fidesz

rtl.hurtl.hu

2024. június 3. 17:36

A Politico összesítése szerint a Fidesz és Orbán Viktor politikai reklámvásárlásai együttesen meghaladták Spanyolország összes költését.

A vasárnapi európai parlamenti választások véghajrájában a politikusok és a pártok minden országban növelik az online hirdetésekre fordított kiadásaikat, de egyik sem akkora mértékben, mint Orbán Viktor és a Fidesz. A kormánypárt ugyanis az összes tagállamot tekintve a legtöbb pénzt költötte el online politikai kampányhirdetésekre a múlt hónapban – derül ki a Politico nagyszabású elemzéséből.

Azt írják, a Fidesz mindenkit lekörözött a Google platformjain, annak 35 millió weboldalból álló hirdetéshálózatán, valamint az európaiak több mint fele által használt Meta platformjain, a Facebookon és az Instagramon. A brüsszeli lap az említett cégek nyilvános adatait, illetve a nonprofit WhoTargetsMe adatait fésülte át, és összesítésükből kiderül:

a Fidesz április 30. és május 29. között 866 ezer eurót tapsolt el fizetett politikai hirdetésekre. Ebből 636 ezer eurót a Meta, 230-at pedig a Google felületein költöttek.

A Google költési toplista második helyezettje a görög Néa Dimokratía nevű párt, ami csak feleannyit, 110 ezer eurót költött el. A Meta felületein a Fidesz után Belgium következik, ott viszont a legnagyobb párt csupán 281 ezer eurót költött. Ráadásul ezekben nincs benne Orbán Viktor, a kormánypárti sajtó vagy az olyan, Fideszt támogató szervezetek költései, mint amilyen a Megafon.

Azt írják, Magyarország alig 10 milliós lakosságával korántsem az Európai Unió legnagyobb országa, de a politikai online hirdetések világában a közép-európai ország – és különösen Orbán miniszterelnök és kormánypártja, a Fidesz – a kontinens messze legnagyobb szereplője. Az adatok szerint az elmúlt hetekben 

a Fidesz és Orbán Viktor politikai reklámvásárlásai együttesen meghaladták egész Spanyolország teljes hasonló költéseit.

A Politico külön felhívja a figyelmet arra, hogy ezekben a hirdetésekben Orbánék nem finomkodnak: a Fidesz úgy mutatja be baloldali ellenfeleit, mint akik Brüsszel és Soros György alázatos kiszolgálói, magukat békepártinak, míg az ellenzéket háborúpártinak tüntetik fel. A brüsszeli lap szerint ez egyértelmű utalás arra, hogy Orbán támogatja Oroszországot, és legszívesebben Vlagyimir Putyin orosz elnök javára vetne véget az orosz–ukrán háborúnak.

Nyitókép: RTL

#Európa#európai unió#politikai hirdetések#politikai reklám#ep-választás#fidesz#orbán viktor#megafon