Életmód

Egyre több férfi megy plasztikai sebészhez, hogy növelje „szexuális piaci értékét”

Mohos MátéMohos Máté

2024. június 21. 18:28

„Looksmaxxing”: ez a neve a trendnek, ami miatt egyre több férfi is elkezdte igénybe venni a plasztikai sebészek szolgáltatásait. A férfiak elsősorban arcukat kalapáltatnák újra, hogy növeljék vonzerejüket: állimplantátumot tetetnek be, óriási ajkakat növesztenek. Utánajártunk, mi állhat ennek hátterében, és a magyar helyzetre is vetettünk egy pillantást.

Volt, akinek sok más szorongáshoz hasonlóan az internetes trollokkal kezdődött minden. James 16 éves volt, amikor elkezdett öntudatosan, önkritikusan viszonyulni a testéhez. Félt, hogy nem elég vonzó. Ezért kondibérletet vett, heti több alkalommal gyúrt, és idővel egyre izmosabb, délcegebb lett. Ezzel egy időben több online bodybuilding közösséghez is csatlakozott: ezeken a fórumokon a gyúrók tippeket, trükköket osztanak meg egymással, vagy épp beszámolnak az eredményeikről olyan embereknek, akik tényleg tudják bajtársiasan értékelni a ráfordított erőt és energiát.

Azonban az egyik ilyen fórumot ellepték a trollok, számolt be az álnéven nyilatkozó James a Guardiannek. Egyik legfőbb provokáló módszerük az volt, hogy a kigyúrt fórumtagokról készült képek alatt elkezdték cikizni őket: lehet, hogy szép a tested, de attól még az arcod ronda!

Állimplantátum, óriási ajkak: egyre több férfi megy plasztikai sebészhez, hogy növelje „szexuális piaci értékét”
Fotó: Getty Imaes

James és sok társa számára ez a szorongás és a testképzavar olyan dimenzióit nyitotta meg, amelyekről korábban nem is tudták, hogy léteznek. Igen, kemény munkával bárki izmosabb lehet, vonzóbbá teheti a testét –

de mi lesz az arccal? Ha az arcizmokkal nem lehet súlyzózni, hogyan fejlesztjük azokat?

James ekkor a testépítő fórumok mellett több „arcépítő” fórumhoz is csatlakozott, ahol a hasonló gondolkodású férfiak gyűltek. Furcsa, kívülről akár hajmeresztőnek is nevezhető közösségeket talált: fiatal férfiakat és fiúkat, akik – mintha nagyítóval – alaposan megvizsgálják az egymás arcáról készült képeket, vélt vagy valós esztétikai „hibákat” keresve, kritizálva és megtárgyalva. „Olyan problémákról értesültem, amelyekről eddig fogalmam sem volt. Rövid volt az arcom és az állam, az orrom túl széles, a szemeim túl messze voltak egymástól, a hajvonalam túl magasan volt… Ezeket a dolgokat észre sem veszed, amíg más rájuk nem mutat. Ezután viszont nem tudod kiverni őket a fejedből.”

2022-ben az alábbiak voltak a legnépszerűbb plasztikai kezelések a férfiaknál az USA-ban. A lista alapján a test a beavatkozások fő terepe, a mellkisebbítés vezeti sort, ezután következik a zsírleszívás. Utánuk viszont két arcszépészeti műtét következik: a szemhéjműtét – amin saját bevallása szerint Hajdú Péter is átesett –, ezt követi az orrplasztika. Az ötödik legnépszerűbb műtét pedig a has kisebbítése.

Statistic: Most performed surgical cosmetic procedures among men in the United States in 2022 | Statista
Find more statistics at Statista

Van megoldás, csak elég para

Számos korosztálybéli férfitársával együtt James szép lassan az úgynevezett „looksmaxxing” közösség tagjává vált. A szlenget leginkább a „kinézet kimaxolásaként” lehet fordítani: már a név felépítése is mutatja, hogy a késői X-, illetve Y-generációsok által kitalált kifejezésről van szó, amelyet a közösségi média világában és a poszt-posztmodern mémkultúrában jártas arcok alkottak meg és használnak túlnyomórészt.

A közösségről kevesen hallottak, de különböző internetes fórumokon már százezres nagyságrendű, nem hivatalos tagszámmal rendelkeznek. A looksmaxxing híveit nemcsak a közös célok, de a közös nyelv is összeköti: számos, a kívülállók számára érthetetlen kifejezést használnak problémáik, megoldásaik, valamint céljaik leírására:

  • Túl távol vannak egymástól a szemeid? Ez azt jelenti, hogy nagy az IPD-d, vagyis az „interpupillary distance-ed” (pupillák közötti távolság).
  • Szokatlan a „canthal tilted”, azaz furcsa szögben dőlnek a szemeid.
  • Azt akarod, hogy kevésbé látszódjon göröngyösnek az állad? Próbáld ki a „mewingot”, azaz azt, hogy nyelvedet a szájpadlásodhoz nyomod ismételten. Egyszerűnek tűnhet, de már ahhoz is léteznek külön útmutatók, hogyan kell ezt rendesen csinálni: a Get the Gloss szerint összesen kétmilliárd megtekintésnél járnak a TikTokon azok a videók, amik a mewing titkaival foglalkoznak. A vasalóáll őrületéről szóló cikkünkben részletesebben is foglalkoztunk ezzel.
  • A végső cél pedig mindezzel az, hogy minél nagyobb legyen az SMV-d, azaz a „sexual market value-d” (szexuális piaci érték). Ez pedig már olyan cél, amely sokak számára elérhetetlen marad, ha nem nyúlnak drasztikusabb eszközökhöz.

Alább egy összeállítást láthatnak néhány ikonikus tiktokos looksmaxxing videóból:

Egyre több férfi jár plasztikai sebészhez

Az efféle fórumoknak ma már saját, több millió követős influenszereik vannak – például Kareem Shami szíriai menekült, aki az USA-ban szedett össze 1,5 millió követőt az arcgyakorlataival – a looksmaxxing pedig egyre inkább betör a mainstreambe is. Több szülő és nevelő is aggódik, amiért a fiatalok találtak még egy okot arra, hogy rosszul érezzék magukat a saját testükben. Emellett az is egyre gyakoribb, hogy a looksmaxxing árnyékában felnövő tinédzserek az egyszerű arcedzésektől, -gyakorlatokról (softmaxxing) továbblépnek a maradandó, drasztikus beavatkozások, plasztikai műtétek (hardmaxxing) világába.

A Guardiannek Mehmet Manisali londoni plasztikai azt mondta, egyértelműen egyre inkább észreveszik ezt a trendet. Több kollégájával együtt ő is tapasztalja, hogy egyre többször jelentkeznek be hozzá olyan fiatal férfiak, akik az arcukat szeretnék megváltoztatni. A lap által megkérdezett James például 22 évesen jutott el oda, hogy orrműtétet végeztessen. A közösségi oldalakon rohamosan terjednek az efféle beavatkozásokban elismert sebészek nevei és kapcsolati információi – péládul Manisalié is. 

Korábban a szépészeti beavatkozások iparágának szinte jelentéktelen részét tették ki a férfiakon elvégzett műtétek, mára azonban ezek az egész szektor 14 százalékát adják.

Manisali szerint a trend miatt óvatosan kell viszonyulni a páciensekhez. Egy arcplasztika nagyjából tízezer fontba (4,5 millió forint) kerül nála, ám elmondása szerint nem tukmálja a szolgáltatásait a fiatalokra – épp ellenkezőleg. Gyakran fordul elő, hogy igyekszik lebeszélni „betegeit” az arcplasztikáról, és csak több személyes találkozó után vállal el ilyen műtéteket. „El kell döntenem, hogy a páciens számára egy apró különbség óriási önbizalom-növekedést okozna, vagy pedig irreális elvárásokkal rendelkezik, és a műtét a katasztrófa felé vezető út első lépése lesz” – mondta szakmája kihívásairól.

Nemrég a Premium Beuty News (PBN) is arról számolt be, hogy a botox egyre népszerűbb a férfiaknál, főleg a Z generáció tagjainál. Ők is a TikTok influenszereire mutatnak, kiemelve, hogy a „bro” és a „botox” szavak Frankenstein-gyermeke, a „brotox” hashtag a platformon már 17 milliós megtekintésnél jár. Ők amerikai számokat idéznek: 2000-től 2020-ig 182 százalékkal nőtt a botoxoltató férfiak száma, az utóbbi évben már 265 ezren vettek igénybe ilyen kezelést. A Guardian pedig tavaly nyáron arról számolt be, hogy a férfiak manapság 400 százalékkal több pénzt költenek botoxra, mint 2000-ben. A PBN még egy érdekes változásra felhívja a figyelmet:

a covid-világjárvány nyomán a plasztikai sebészeti kezelések még népszerűbbek lettek a férfiak körében.

Ez alá tetszik támasztani azt az elméletet, hogy a közösségi média tüzeli a trendet, hiszen a karantén időszakbán – főleg a fiatalabb korosztályok tagjai – több időt töltöttek a képernyők előtt, és nagyobb eséllyel találkozhattak a looksmaxxing jelenséggel is. A Real Self a közösségi médián kívül még három fontos okot nevez meg, amiért egyre népszerűbb ez a trend:

  1. Életmódbéli változások: ez azt jelenti, hogy az idősebb, apukakorba érő férfiakon is fokozódik a nyomás a beavatkozások népszerűsége miatt. A „daddy-do-over” már egy olyan kifejezés, amit a sebészek is szívesen használnak a hozzájuk érkező öregedő férfiakon elvégzett beavatkozásokra.
  2. Munkahelyi nyomás: egyre később megyünk nyugdíjba, és egyre többen dolgoznak. Az ilyen kompetitív helyzetben pedig az idősödő kollégák érezhetnek némi kényszert, hogy ne csak szellemileg, hanem fizikailag is fel tudják venni a versenyt a fiatalabb kollégákkal. Egy New Yorkban dolgozó sebész ezt a lapnak úgy fogalmazta meg: „Felmerül a kérdés az igazgatótanácsban ülő 75 éves férfiben: hogyan nézzen ki aktív résztvevőnek, ne pedig tiszteletbeli tagként üldögélő bácsinak?”
  3. Technológiai fejlődés: mivel egyre több férfi szeretne szépészeti beavatkozást, az ipar egyre több olyan technológiát, műtétet és változást eszel ki, amellyel férfi ügyfeleket csábíthat be. A kozmetikai ipar marketingje korábban szinte kizárólag a nőket célozta meg, de ma már korántsem ez a helyzet.
Állimplantátum, óriási ajkak: egyre több férfi megy plasztikai sebészhez, hogy növelje „szexuális piaci értékét”
Fotó: Getty Images

Figyelmeztetés a magyar férfiaknak: a sörhasat nem lehet plasztikával eltüntetni

Ha végignézünk a plasztikai beavatkozásokat ajánló magyar klinikák weboldalain, azt látjuk, hogy egyre több a kifejezetten férfiakra szabott ajánlat. A Dr. Rose Magánkórház oldalán például az olvasható:

A plasztikai sebészetben egyre több a férfi páciensek száma, ma már több mint 5 százalék a férfiak aránya. Ahogy a nők, úgy a férfiak is érzékelik az idő múlását, és nem akarnak öregnek, fáradtnak látszani.

Éppen „ezért körükben főleg arcplasztikára és hasplasztikára van igény. Tehát gyakran választják az arcfiatalítást, a ránctalanítást, a fül-, az orr-, a szemhéjak korrekcióját. A kor előrehaladtával deréktáji zsírpárnák is megjelennek, a férfiak másik gyakori kérése ezek eltüntetése.”

Szerintük számos különbség van a férfi és a női páciensek között. Az a tendencia, hogy az előzetes konzultációkon nekik „már határozott  elképzelésük van, pontosan tudják, mit akarnak, és ha megkapják, nem járnak vissza megismételni a kezelést”. Ők úgy látják, hogy a férfiak nem „teljes változást” akarnak, csupán egy-egy konkrét testtájékon szeretnének korrekciót.

Tapasztalataik szerint a férfiak határozottsága és a kérések specifikussága mögött az állhat, hogy ők nagyon hosszú ideig gondolkodnak azon, hogy egyáltalán bevállalják-e a kezelést, akár egy évig is fontolgatják a döntést. Dr. Molnár Béla Ákos plasztikai sebész azt írta, hogy a kezeléseknek léteznek korlátai: a hasi hájat, tehát a sörhasat nem lehet eltüntetni: „Amikor eljön hozzánk egy férfi páciens, mindig elmondjuk, hogy természetesen mindent megteszünk érte, de neki is változtatnia kell. Ha a páciens változtat az életmódján, akkor közösen el tudjuk érni a hosszú távú eredményt.”

Nyitókép: Getty Images

#Életmód#plasztikai sebész#férfi#vonzó#covid#tiktok#beavatkozás#arc#szorongás#internet

Címlapról ajánljuk