Ön beparkolna a nappaliba kedvenc autójával?
2024. február 15. 15:39
A luxusautó-tulajdonosok körében egyre jobban terjedő trend szerint a ritka és különleges autókra műalkotásként is lehet tekinteni, így kiemelt hely illeti meg őket a lakásban.
Új divat terjed a ritka és különleges, sokszor már veterán korú járművek tehetős tulajdonosai közt, írja a The Guardian. Az autógyűjtők örök problémája, hogy a nagy nehezen beszerzett drága járművet valahol el is kell helyezni. Utcán nyilván nem hagy egy százmilliós antik Porschét az ember. Egy idő után a luxusvillához épített legnagyobb garázs is kicsi lesz. Az efféle célra bérelhető ipari csarnokok, raktárak rondák és nem esnek útba, és ami a legfőbb: nem tud gyönyörködni a tulajdonos a gyűjteményében.
Luxusgarázs a luxusvillában
Erre a felső tízezer életében nyilvánvalóan égető problémára kínál megoldást például a Garage Deluxe építésziroda. Ars poeticájuk szerint egy limitált szériás Ferrari, egy már csak egyetlen példányban létező veterán Bugatti vagy egy Lamborghini prototípus műalkotásként is felfogható, aminek ugyanúgy helye lehet a lakásban, mint egy festménynek vagy egy szobornak.
A Garage Deluxe építészeit egy cél vezérli: olyan lakásokat, házakat tervezni, amelyek gyakorlatilag az autókülönlegességek köré épülnek.
„Nem tartanál egy Rothkót az alagsorban a lépcső alatt. Ha büszke vagy rá, akkor a legjobb helyre, jól megvilágítva, megfelelő térbe helyezve teszed a falra” – mondja Jonathan Clark, a Garage Deluxe alapítója, aki az autókat önálló műalkotásoknak tekinti, amik megérdemlik, hogy ne raktárakban porosodjanak. A Garage Deluxe az autóritkaságokat bemutató kiállítások közül a 2018-as svájci Grand Baselt tekinti etalonnak, amelyen a bemutatott autókat egymástól tisztes távolságban, remekül megvilágított dobozokban helyezték el, valóban olyan hatást keltve, mintha ritka szobrok lennének. (Cikkünk tetején lévő galériában van is néhány kép a baseli show-ról.)
Gazdagok titkos hobbija
Clark azért alapította a Garage Deluxe-t, hogy egyesítse két legnagyobb szenvedélyét: az építészetet és az autókat. Neki is van egy kisebb luxusautó kollekciója: néhány Porsche, egy Ferrari és egy Alfa Romeo büszke tulajdonosaként könnyebb is számára a kapcsolatfelvétel a kőgazdag leendő kliensekkel, akiknek afféle autómúzeummal keresztezett házakat tervez.
Clark szerint ügyfelei számára nem számít a pénz, ami igen szerencsés, mivel egy kisebb autógaléria ára is egymilliárd forint körül kezdődik. Konkrét példákkal persze nem tudott szolgálni, mert kuncsaftjaival kötött szerződések mindig tartalmaznak titoktartási záradékot is, ami nem teszi lehetővé, hogy a nagyközönség bepillantást nyerhessen egy-egy ilyen autók köré tervezett luxusházba.
Belsőégésű templomok
Csak hogy szemléltesse, hogy milyenek is ezek az épületek, Clark beszélt egy olyan projektről, amiben végül nem az ő cégét bízták meg a végső tervezéssel és kivitelezéssel. „Egy igazi rejtett földalatti katedrális volt 25 autó számára, egy milliárdos franciaországi háza melletti mezőn. Mi dupla belmagasságot és magasföldszintet terveztük hozzá, ahol bulizni, lazítani is lehetett volna, miközben remek rálátás nyílt volna az autókra” – mesélt a 3000 négyzetméteres privát autómúzeumról.
Clark megosztott még pár részletet egy brit projektjéről is: az egyik ügyfél azt kérte, hogy tervezzenek neki egy földalatti úszómedencét az autóbemutató helyiség mellé, így a reggeli hosszok megtétele közben nézegetheti Ferrari F40-es sportautóját. Az úszómedencés ötletek netovábbja pedig az a projekt volt, amikor az úszómedence alja üvegből volt és alatta alakítottak ki egy külön termet az autóknak, így a búvárkodás közben lehet gyönyörködni a ritka automobilokban.