Életmód

A szenior divatikontól a videóit saját kezűleg készítő Jolcsi néniig – a nyugdíjas influenszerek már itthon is hódítanak

Zsigmond NóraZsigmond Nóra

2022. június 6. 14:49

A fiatalok jelentős része élne influenszerkedésből, de már korántsem csak az ő bulijuk a közösségi médiás véleményvezérkedés. Íme a legjobb külföldi és magyar szenior influenszerek a Titanickal egyidős svéd bloggertől a biokertészet csínját-bínját ismerő Jutka mamán át a minden poénban cinkos Ilonka néniig.

Találd meg mindenben a szépet, szeresd magad, tiszteld a másikat, és ne félj lelassulni! Merj önmagad lenni, legyél nyitott, adj értéket minden pillanatnak, vigyázz az egészségedre és a környezetedre.

Ilyen és ezekhez hasonló életbölcsességeket csipegethetünk fel azoktól a hatvan feletti youtuberektől és instagrammerektől, akik dacolva az életkori sztereotípiákkal, bátran mertek élni az online tér adta lehetőségekkel, és többnyire kíváncsiságból nekiálltak közösségi médiatartalmakat készíteni.

Hogy aztán magukat is meglepve influenszerekké váljanak, nem is akármilyenekké. Olyan véleményvezérek és tartalommenedzserek ők, akik nap mint nap értéket próbálnak az életünkbe csempészni. 

A nagyszüleink és dédszüleink generációjának tapasztalatait, élményeit és tudását igyekeznek átmenteni a jelenbe, 

megállásra, önismeretre és csendes szemlélődésre biztatnak minket az internet folyton vibráló és hangos közösségi tereiben.

Maradj szépen otthon… és blogolj!  

A mai tízen- és huszonévesek jelentős része influenszer szeretne lenni. Egy nem reprezentatív felmérésben az Y- és Z-generációs válaszadók nem kevesebb, mint 40 százaléka tartotta már a világjárvány előtt is a legvonzóbb jövőképnek a véleményvezér státuszt, pedig hol voltunk még attól, hogy az egészségügyi dolgozókon és az ételfutárokon kívül nagyjából mindenki a számítógép előtt üljön.

Az influenszerek már a pandémia előtt is egyre népszerűbbek voltak, de ahogy a járvány felgyorsította az e-kereskedelemre és az online marketingre való átállást szerte a világon, az addig szkeptikus cégek is kénytelenek voltak felismerni a bennük rejlő hirdetési potenciált. Ebből következően pedig még nagyobb lett rájuk az igény. 

Bár a tudatos brandépítés és az intenzív közösségi médiás jelenlét rendkívül időigényes feladat, 

a szociális életük jelentős részét amúgy is az online térben bonyolító mai tizen- és huszonévesek számára könnyű pénzszerzési lehetőségnek tűnik, és a luxuséletet kínáló hírnév gyors megszerzésének ígéretével kecsegtet. 

Ha nyugdíjba megyek, influenszer leszek?

Sokáig úgy tűnt, hogy a közösségi média és az annak csatornáira koncentrálódó tartalomgyártás elsősorban a fiatalok bulija. Azután történt valami. Elkezdték felfedezni az ebben rejlő lehetőségeket az idősebbek is, és ahogy szaporodtak a szenior influenszerek, egyre többen törtek be közülük a mainstreambe. Az Egyesült Államokban, miközben Hollywoodban egyébként éppen temetik a sztárkultuszt, az elmúlt években elképesztő népszerűségre tettek szert az idősebb tartalomkészítők, sokuknak nálunk is komoly követőtábora van.    

Ott van például az 1928-as születésű Helen Ruth Elam, művésznevén Baddie Winkle Kentuckyból, aki nyolcvanöt évesen vált szinte egyik pillanatról a másikra internetes szenzációvá, miután a dédunokája ruháiba öltözve és tinire sminkelve feltöltött magáról egy fotót a Twitterre. Winkle-nek jelenleg 3,3 millió követője van az Instagramon, köztük olyan hírességekkel, mint Rihanna, Paris Hilton és Miley Cyrus. Folyamatosan gyártja a fotó- és videótartalmakat, emellett modellkedik, kozmetikumokat reklámoz, sőt nemrég piacra dobta saját vegán sminkkollekcióját is.

Valószínűleg sokak számára ismerősen cseng az idén kereken százéves divatikon, a 2,2 millió Insta-követőt számláló, szintén amerikai Iris Apfel neve is. A művészettörténészként végzett egykori lakberendezővel, aki 2005-ben vágott bele modellkarrierjébe, 97 éves korában kötött szerződést a világ egyik vezető modellügynöksége, az IMG, a Mattel pedig előrukkolt az Iris Apfel Barbie babával, ennél többet nehéz elérni ezen a területen.

A Titanickal egyidős véleményvezér

De nem csak divatban utaznak a szenior influenszerek. Mostanra szinte minden területet meghódítottak, olyanokat, mint a gasztronómia, a kertészkedés, a lakberendezés, a túrázás vagy a testmozgás. Már nemcsak a nők, hanem a férfiak is blogolnak és vlogolnak, és nem csak Amerikában. Itt van például mindjárt „a világ legidősebb bloggere”, a március 24-én, 109 éves korában elhunyt svéd Dagny Carlsson, aki nem valamilyen konkrét témában írt. Korkedvezménnyel egyszerűen „csak” arról posztolgatott tíz évig futó, népszerű oldalán, hogy miként telnek a mindennapjai száz fölött – most pedig őt siratja egész Svédország.

Az itt még csak 101 éves Dagny Carlsson – Fotó: Wikimedia Commons

Jutka mama, a növényekkel suttogó

A trend Magyarországra is elért, jó látni, hogy az idősebbek közül nálunk is egyre többen merészkednek ki az online térbe, hogy egyedi és szerethető tartalmakkal szórakoztassák és/vagy tanítsák követőiket. Az egyik kedvencünk egyértelműen Jutka mama, az ország talán legismertebb biokertésze, akinek Biokiskertem nevű YouTube-csatornáját jelenleg 23 400-an követik, a levendulametszésről és -szaporításról készült videójára pedig eddig közel hétszázezren voltak kíváncsiak. A kertészmérnökként végzett Jutka a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, vagyis a Skanzen főkertésze volt hosszú éveken át, ahol, mint megtudjuk tőle, nem lehetett permetezni a növényeket. Jutka itt kísérletezte ki a biokertészet fogásait külföldi szakirodalmakra, a környékbeli idős gazdák tapasztalataira és saját tudására támaszkodva.

Mint mondja, akkor kezdődött az ő online karrierje, amikor nyugdíjba ment, és elkezdte keresni a lehetőséget, hogyan tudna tovább foglalkozni professzionálisan azzal, amit a legjobban szeret csinálni. Korábbi kolléganőjével, Patkó Györgyivel és a Kertlap.hu tulajdonosával, Dr. Garami Mártával tető alá hozták a Biokiskertem weboldalt, ide kezdett cikkeket írni biokertészeti témákban, majd arra jutottak, hogy érdemes lenne kis videókkal is kiegészíteni az olvasható tartalmakat. Így született meg öt évvel ezelőtt a már említett Biokiskertem YouTube-csatorna, ami meghozta Jutka mamának az ismertséget. Hamarosan igény jelentkezett a tanfolyamaira is, az online-ra való átállásnak pedig a covid adott óriási lökést.

 

Jutka mama elárulta nekünk, hogy nagyon jó érzés számára, ha felismerik valahol, és megköszönik neki, amit csinál, de sosem az motiválta, hogy ismert legyen, sőt a mai napig meglepődik azon, ha idegenek ráköszönnek. A hivatástudatot fellengzős kifejezésnek érzi a tevékenységével kapcsolatban, azt viszont nagy értéknek tartja, ha egy pici része lehet abban, hogy jobb hely legyen a bolygó, ahol élünk, régóta aggódva figyeli ugyanis környezetünk vészjósló visszajelzéseit. Örömmel tölti el, hogy a fiatalok közül egyre többen érdeklődnek nagyon komolyan a biokertészet iránt, követői nagy része ebből a korosztályból kerül ki.

Úgy látja, abban rejlik a sikere, hogy nagyon szereti, amit csinál, és a lelkesedése átragad a nézőkre is. 

Mint mondja, aki hallgatja őt, szívesen hallgatja, a legjobb visszajelzés pedig számára az, ha a zárt csoportjában valaki boldogan újságolja neki, hogy az ő módszerével sikerült például paradicsompalántákat kinevelnie, amik gyönyörűek lettek. A rosszindulatú megjegyzések azonban hosszú ideig tudják bántani, ezeket képtelen megszokni még ennyi sikeres év és a sok-sok pozitív megerősítés után is.

Süle Kati, a senior divatikon

Másik nagy kedvencünk Süle Kati, a művészettörténészből lett stylist, aki izgalmas kreációival arra bátorítja az idősebb korosztály képviselőit, hogy merjenek bátrabban, szabadabban, színesebben és fantáziadúsabban öltözködni. Kati elárulta nekünk, hogy 

2005-ben a munkahelye elvesztése után baráti szívességből kezdte átrendezni a rokonai és ismerősei gardróbját. 

A hobbiból lassan munka lett, Kati elkészítette a saját weboldalát és hivatásos divattanácsadóvá vált. Időközben elindította Instagram-oldalát, amit egyre többen követnek, sőt, a koronavírus miatti lezárások alatt videókészítésbe is fogott, amiben nagy lehetőséget lát. Azóta felfedezte őt a divatipar, ma ő hazánk legismertebb szenior modellje, stylistmegbízásai mellett pedig több divatiskolában is tanít. Mint mondja, itthon pionírnak számít, és nem tud arról, hogy rajta kívül más is lenne, aki a magyar hatvan pluszosoknak ad öltözködési tanácsokat.    

Kérdésemre, hogy influenszernek tartja-e magát, Kati nem felel egyértelmű igennel. Örömmel tölti el, ha szerepe lehet a testpozitivitás, a pro-aging, a slow fashion, a minőségi anyagok és az újrahasznosítás népszerűsítésében, de 

nem szeretne élő hirdetési felületté válni és olyan termékeket reklámozni pénzért, amikben egyébként nem hisz. Tudatosan tanulja a közösségi tartalommenedzsmentet, követi a legújabb trendeket, és pontosan tudja, mit akar. 

Ahogyan azt is, hogyan szeretné megőrizni a hitelességét és az integritását. A legnagyobb sikernek pedig azt tartja, ha valakinek örömet szerez azzal, ha segít megtalálni neki a korban hozzá leginkább passzoló stílust, és ennek mentén átrendezni a ruhatárát.  

Ilonka néni és Jolcsi néni

Azok, akik egy kicsit is tájékozottak a magyar influenszerek világában, valószínűleg belefutottak már legalább egyszer Ilonka néni videóiba is. Az ország egyik kedvenc nagymamája 86 évesen indította el YouTube-csatornáját az unokái technikai és tartalmi mentorálásával, és 

villámgyorsan népszerű vloggerré vált az öreg nénis imidzsre és a kisnyugdíjas miliőre abszurd humorral reflektáló, vicces videóival.

Ilonka nénit már több mint 140 ezren követték, amikor három évvel ezelőtt egy videóban elbúcsúzott szeretett „Youtyukáitól”, és bár ő egy ideje már nincs velünk, vidám szösszenetei bármikor mosolyt csalnak az arcunkra.  

 

Gál Istvánné „Jolcsi néni” igazi ezermester, évek óta egymaga készíti a videóit. Meggyes pitét süt, megmutatja nekünk, hogyan telik egy napja, lecsót készít, megemlékezik az ünnepekről, és szobabiciklit teker, közben pedig beszél és beszél. Kedvesen, lassan, szeretettel és intelligens humorral. 

Nézem a videóit, és közben arra gondolok, tényleg hová a fenébe sietünk. 

És hogy milyen jól esik a lelkemnek ez a fajta visszalassulás. Figyelem, ahogy Jolcsi néni beleütögeti a tojásokat a szebb napokat látott tálba, és eszembe jut a nagymamám, akit már évek óta nem ölelhetek magamhoz. A szocreál bútorokkal telerakott szobabelső, háttérben az elmaradhatatlan Révai-lexikonokkal és nippekkel egy lassan letűnő világot idéz, de Jolcsi néninek hála ez a világ még egy ideig itt marad velünk.

 

Kövessétek és szeressétek a szenior influenszereket!    

 

#Életmód#influenszer#nyugdíjas#öreg#szépkorú#instagram#internet#közösségi média#generációk#koronavírus#slow life#ma