„Nem számítottam rá, hogy ennyire megérinti a vállalkozásom az embereket” – a Cápák között óta befektetői ajánlatokat kap a Hódi Paprika
2022. február 14. 10:00
A Cápák nem haraptak rá Hódi Ágota szegedi fűszerpaprikát termesztő családi vállalkozására, de a műsort követően jelentősen megnőtt az érdeklődés a Hódi Paprika iránt. A vállalkozó interjút adott az rtl.hu-nak, így megismerhettük családi vállalkozása múltját, jelenét és jövőjét.
Hódi Ágota, a Cápák között 6. adásában bemutatkozó vállalkozó számára a Hódi Paprika egyet jelent a családdal, az elkötelezettséggel, az értékteremtéssel, a tradícióval és egyben az innovációval is.
A családi vállalkozás életében egymást váltották a könnyebb és nehezebb időszakok. Az 1980-1990-es években olyannyira jó üzlet volt a fűszerpaprika, hogy egy család a fő munkája mellett termesztett pirospaprika eladásából szerzett egy éves bevételéből – az akkori viszonylatban – akár egy autót is tudott vásárolni. A későbbi botrányok, a piacon megjelent szereplők ólommal és téglaporral szennyezett pirospaprikái, valamint a kötelező zárjegy bevezetése azonban egy időre visszavetette a paprikás üzletet. Manapság pedig az olcsó import termékek jelentik a kihívást a magyar termesztők számára.
Ágota mindezen nehézségek ellenére döntött úgy, hogy felhagy pályázatírói, majd agrárminisztériumi állásával, és fellendíti családja vállalkozását.
„Mindig is besegítettem a családnak, de komolyabban három évvel ezelőtt kezdtem el foglalkozni vele. Nem sokra rá ütötte fel a fejét a koronavírus-járvány, és a turizmus összeomlása kicsit eltolta a nagy kezdést, de azóta azon dolgozom, hogy új értékesítési kört építsek ki. Szerencsére elég nagyot változott az emberek minőségi termékekhez való hozzáállása az elmúlt években, legalábbis a paprika területén ez mindenképp elmondható. Azt tapasztalom – különösen most a műsor után –, hogy az átlagemberek szeretnének magyar paprikát fogyasztani, és hajlandóak fizetni is érte.” – nyilatkozta Ágota.
A Hódi Paprika vállalkozója igyekszik új szemléletével fellendíteni családi vállalkozásukat, így a tradíciók mellett fontos számára az innovációk bevezetése is. Szerinte csak így van esélyük a piacon maradni.
Szeretnék felhasználni minden elemet a tradícióból, ami szép, jó és értékes, de a mai világban szerintem ez már nem elég.
„Szeretek kipróbálni újításokat, amivel ezt maivá lehet tenni. A régi verzió is jó volt, de az ma már nem versenyképes. A kettőnek a keveréke tud valami olyasmit hozni, aminek van létjogosultsága a piacon. Muszáj az újdonságok irányába menni, és meg kell nézni, hogy mi az, ami beilleszthető, mi az, ami működik.”
Ágotának köszönhető a Hódi Paprika termékek megújult designja, amivel a magyar piacon elsőként próbálkozott. A fekete, letisztult csomagolás teljesen elrugaszkodott a klasszikus, fűszerpaprikákra jellemző hagyományos motívumoktól. A vállalkozó tapasztalatai szerint Magyarországon kevésbé volt egyszerű piacra lépni az új külsővel, Németország viszont azonnal értette és igényt is tartott rá.
A fűszerpaprika-termesztő próbálkozik a biotermesztés adaptálásával is. Véleménye szerint a biotermékek esetében ugyanaz a tendencia lesz látható, mint az új csomagolásnál:
Pillanatnyilag ez még nem slágertermék Magyarországon, de az lesz. Nyitott rá a piac, és egy bizonyos réteg kifejezetten keresi is. Az viszont tény, hogy jelenleg a külföldi piacokon sokkal keresettebbek a bioalapanyagok, mint a kommersz paprika.
Hódi Ágota újabb innovációk megvalósítását tervezi a jövőben. A jelenlegi 7,5 hektáros földet szeretné kiterjeszteni, hogy 100 ezer kg paprikánál is többet tudjanak feldolgozni éves szinten, és így akár megduplázhassák évi nettó 70 millió forintos árbevételüket. Ezen kívül a gépparkot is fejlesztené, hogy még minőségibb csomagolást kaphassanak termékeik. Ezért indult el a Cápák között műsorban is, hogy egy esetleges befektető segítségével megvalósíthassa céljait.
„A Cápák között egy nagyon pozitív élmény volt számomra. Rengeteg támogatást kaptam a műsor készítőitől és a befektetőktől is. A Cápák részéről az egy döntés, hogy ők úgy gondolják, ebbe nem szeretnének befektetni, de mindemellett pozitív volt a visszajelzésük, és elismerték azt, amit csinálok. Bár sok vásárlónk pozitív visszajelzéseket adott korábban, arra nem számítottam, hogy ennyire megérinti majd a vállalkozásom az embereket a műsor után.” – mesélte a vállalkozó.
A vasárnap esti adást követően igen komoly lett az érdeklődés a Hódi Paprika iránt. Ágota nem csupán vásárlói szintű megkereséseket kapott, több befektető is felvette vele a kapcsolatot a Cápák közöttnek köszönhetően.
Majd csak ezek után kezdem el áttekinteni a megkereséseket, de nagyon nagy számban jelentkeztek befektetés céljából. Több szakmabeli (élelmiszeripari) és szakmán kívüli megkeresést is kaptam cégektől és magányszemélyektől egyaránt.
Az üzleti showműsor egy másik hozadéka a Hódi Paprika számára, hogy a SPAR Régiók Kincsei különdíját nekik ítélte oda a műsor szakmai partnere. A Hódi család termékei így a hódmezővásárhelyi régió SPAR üzleteiben is helyet kapnak majd a polcokon.
„Azt gondolom, hogy lehet márkát építeni, minőségi termékeket előállítani és önállóan értékesíteni, de nagyobb területet lefedő értékesítési rendszer nélkül nem lehet igazi sikereket elérni. Ez egy nagyon fontos lépés lehet nekünk abban, hogy megismerjék a termékeinket. Az a tapasztalatunk, hogy ha egyszer vásárolnak tőlünk, akkor szinte mindig visszatérnek a vevőink.”
Ágota számára a jövőben a növekedés lesz az elsőszámú szempont, és bár tisztában van vele, hogy számos nehézséggel kell még szembenéznie, de szeretné, ha a Hódi Paprika termékei nemcsak Magyarországon, de külföldön is népszerűvé válnának, és egy olyan méretű családi vállalkozást építhetne fel, amit aztán továbbadhat az újabb generációk számára.
Elindult a jelentkezés a Cápák között 5. évadába. Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába ide kattintva!