Kiakadtak a pedagógusok, hogy a kompetenciamérés befolyásolja a bérüket
2024. július 2. 9:30
Ha egy tanárnak a fizetése múlik egy magasabb átlagon, nem elképzelhetetlen, hogy kozmetikázza majd a kompetenciamérést.
Azért kellett ilyen viharos gyorsasággal kibővíteni a kompetenciaterületek és évfolyamok körét, mert az Országos kompeteciamérési rendszer (OKM) az egyik legdominánsabb elem a Pintér Sándor oktatást is felügyelő belügyminiszterhez köthető pedagógus értékelési rendszerben, azaz közvetve befolyásolja a tanárok bérezését – nyilatkozta a hvg30-nak egy területre rálátó forrás.
Arra utalt, hogy a kormány a kompetenciamérést 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra kiterjesztette, akiknek ráadásul már nem csak kettő, hanem akár hat tárgyból is tesztet kell írniuk. Azért kellett több tárgyat – például a történelmet, digitális kultúrát – is bevonni a mérésbe, mert az elképzelések szerint így több szakos tanárt lehet alapból ezzel értékelni, és ugyanez az oka az évfolyamok kibővítésének – fogalmazott a lap forrása, aki szerint „minden erre költött pénz nagyjából kidobott pénz”. Mindezzel csupán az a gond, hogy az OKM-adatok önmagukban keveset mutatnak meg egy pedagógus valós szakmai munkájából.
Hogy számítsam be az ötödikesek szövegértés eredményét egy testnevelő tanár munkájába? Vagy a matek eredményeket a földrajz szakos tanáréba? Ez teljes nonszensz
– fakadt ki a lapnak egy név nélkül nyilatkozó iskolaigazgató.
A lap szerint, ha egy tanárnak a fizetése múlik egy magasabb átlagon, nem elképzelhetetlen, hogy kozmetikázza majd a válaszokat. A tavalyi mérések nemrég megjelent országos eredményei egyébként azt mutatják, minden területen romlottak a tanulói teljesítmények. A lap forrása szerint a mérést ugyanakkor súlyosan torzítja, hogy számos diák hajlamos gyorsan, gondolkodás nélkül végig pörgetni a tesztet, mert úgysincs számára tétje annak, hogyan tölti ki.
A hvg360 információi szerint a kompetenciamérések átalakításának (az újabb területek és újabb évfolyamok beemelésének) negatív következményeire többször, jó előre felhívták az OH vezetői, és a köznevelési államtitkár, Maruzsa Zoltán figyelmét a mérési szakemberek. Azt írják, az Oktatási Hivatal (OH) dolgozói levélben tiltakoztak az elnöknél, amikor ez kiderült, több vezető le is mondott az értelmetlen pazarlás miatt.
A tanárok új teljesítményértékelési rendszerével a Híradó is foglalkozott:
Nyitókép: Pintér Sándor belügyminiszter beszédet mond a Világ Igaza kitüntetés és Bátorságért érdemjel ünnepélyes átadásán a Belügyminisztériumban 2024. május 28-án. MTI / Kovács Tamás