Vitézy továbbra is kitart amellett, hogy „a tömegközlekedés nem hajléktalanszálló”
2024. május 8. 10:49
A főpolgármester-jelölt Vitézy Dávid BKK-rendészetről szóló javaslata nagy felháborodást keltett.
Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt és Győri Péter, a Menhely Alapítvány kuratóriumának elnöke között vita alakult ki a hajléktalanok helyzetéről és a tömegközlekedés biztonságáról. Vitézy állítása szerint a tömegközlekedés nem hajléktalanszálló, és javaslatában a BKK-rendészet létrehozását és járművek kamerával való felszerelését említi, hogy biztosítsák az utasok biztonságát. Ezzel szemben Győri Péter és Karácsony Gergely felháborodást fejeztek ki, úgy vélik, hogy Vitézy nyilatkozata megalázó és összekeveri a hajléktalanokat a rendbontókkal, írja hosszú cikkében a 24.hu.
A Menhely Alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a hajléktalanokat gyakran összekeverik az agresszív vagy alkoholista emberekkel, és ők is jogosnak tartják a tömegközlekedésbiztonság javítását, de kifogásolják, hogy Vitézy nyilatkozata megalázó és téves képet fest a hajléktalanokról.
A Menhely Alapítvány kuratóriumi elnöke arra is kitért, hogy a hajléktalanellátás nagyon alulfinanszírozott maradt, felújítások például lényegében nem történtek hosszú idő óta, mert sem a fővárosnak, sem a civileknek nemvolt rá pénzük, emiatt pedig leamortizálódtak a szállások. Győri szerint egyéni okai is lehetnek annak, hogyha valaki az utcán marad, például mentális betegség, függőség. Úgy gondolja, sokszor az is oka ennek, hogy a környékbeli lakosság „lényegében ellátja őket, és ezt nem tudja pótolni a hajléktalanellátás.”
Győri Péterúgy véli, van javítanivaló még ahhoz, hogy a hajléktalan embereknek jó legyen bemenni egy szállásra, és ez nem csak a szociális munkásokon múlik, de azt, hogy tízágyas tömegszállások lennének, mítosznak tartja: „igaz ez a Dankó utcai Fűtött utcára, de a budapesti ellátásra nem”. Szerinte a szobák jellemzően négyágyasak, bár sok hajléktalan egy-két főset szeretne.
Ha meghirdeti azt a főpolgármester-jelölt, hogy modernizálni próbálja a hajléktalanellátást, korszerűsíteni akarja a szállókat, és emberibb tárgyi körülményeket próbál majd biztosítani a hajléktalanoknak, az egy program. Az, hogy leszállítjuk őket a járműről, csak egy kampányszöveg
– jelentette ki Győri Péter.
Vitézy szerint a tömegközlekedésnek nem kellene hajléktalanokat szállítania, és a javaslata a biztonsági intézkedések erősítését célozza, hogy az utasok és a személyzet érezze magát biztonságban. A BKK közben kifejtette, hogy a hajléktalanság nem közlekedési, hanem társadalmi probléma, és a biztonsági intézkedések mellett fontos a szociális segítségnyújtás is.
„A hajléktalanság súlyos társadalmi, és nem közlekedési probléma. A BKK szerint kifejezetten árt az alapvetően szociális megoldásokat igénylő kérdésnek, hogy a főpolgármester-jelölti kampányban vállalatunkhoz kötve tették a politikai közbeszéd részévé a hajléktalanságot. Ráadásul rossz és téves megközelítés azt a súlyosan hátrányos és segítő beavatkozást igénylő élethelyzetet összemosni a rendbontással, az erőszakossággal, az alkohol- és droghasználattal. Ezek ugyanis lakhatással rendelkező embereket is jellemezhetnek” – írta a lap megkeresésére a BKK.
Az érintettek közötti vitában kiderült, hogy a hajléktalanok közlekedési problémái mögött komplex szociális és egészségügyi kérdések is állnak, amelyek megoldásához széleskörű összefogásra és intézkedésekre volna szükség.
Nyitókép: RTL