A „korlátlan erőforrásokkal” rendelkező Fidesznek nem kell kapkodnia, elég pár hónap, hogy felépítse jelöltjeit az önkormányzati választásra
2024. február 7. 5:56
Ha annyi erőforrása van egy pártnak, mint a Fidesznek, akkor ráér bejelenteni a jelöltjeit, mert akár pár hónap alatt meg lehet ismertetni őket a választókkal. A júniusi megméretésnél a Facebook már nem lesz mindenható, az ellenzéknek talpalnia kell és a mesterséges intelligencia is megjelenhet, ami akár komoly dezinformációs áradatot is zúdíthat a választókra.
A legutolsó önkormányzati választás előtt beszélt nekem arról egy pécsi politológus, hogy nagy összegben tudna rá fogadni, hogy a Fidesz elbukja a várost, mert az ellenzék két vesztes választás után megtalálta a jelöltjeit és beletette azt a munkát, amivel megismerték őket a város lakói. Akkor úgy fogalmazott: legalább nyolc hónap kell ahhoz, hogy valakit felépítsenek és eséllyel induljon.
Ez az idő azonban lerövidülhetett, Kubatov Gábor, a Fidesz pártigazgatója, alelnöke arról beszélt az Inforádiónak, hogy csak március közepén nevezi meg a párt a főpolgármester-jelöltjét, a közösségi média korában ugyanis ennyi idő is elég a jelöltek bemutatására. Persze kérdéses, hogy mekkora erőforrás van a jelölt mögött. László Róbert, a Political Capital (PC) választási szakértője pont erre hívta fel a figyelmünket, hogy bármelyik más pártnak édeskevés lenne szűk három hónap egy jelölt felépítéséhez, de azzal a nyilvánossággal, azokkal a korlátlan erőforrásokkal, amelyekkel a Fidesz rendelkezik, elég ez az idő.
Minden okunk megvan hinni Kubatov Gábornak, ha azt állítja, számukra elegendő a három hónap
– mondta.
Az ellenzéki pártok korábban azzal védekeztek, hogy azért nem jelentették be még a jelöltjeiket, hogy kevés idő legyen a lejáratásukra. László szerint az, hogy az ellenzéki oldalon még nincsenek meg a jelöltek, sokkal inkább a belső konfliktusok következménye. Az, hogy ne tudják lejáratni őket, legfeljebb mentőindok. „Karácsony Gergely januárban írt egy nyílt levelet, amiben próbált határidőket, tempót diktálni a pártoknak, meglátjuk, sikerül-e ehhez tartani magukat, de a levél hangvételéből érzékelhető, hogy a szerzője nem elégedett a tárgyalások jelenlegi állapotával” – tette hozzá.
Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet alapítója, kutatási vezetője és igazgatója azt mondta az rtl.hu-nak, hogy nagyon sok múlik a jelöltön. Van, akit 3 év alatt sem lehet felépíteni, mást pedig 1 hónap alatt sikerült. Egyébként jogilag úgy néz ki a helyzet, hogy legkésőbb 35 nappal a választás előtt kell bejelenteni a jelöltek nevét – mondta. Az, hogy végül ki lesz a jelölt, szerinte stratégiától függ, mert különféle helyzetekhez, személyekhez más kampány illik. Példának Karácsony Gergelyt hozta fel, akinek úgy véli, nem áll jól a szénája, ha egy ügy miatt csökken a népszerűsége, lehet más jelölt kell ellene, mint akire korábban gondoltak. Mráz szerint Kubatov pont erre gondolhatott, hogy még van idő a főpolgármester-jelölt bemutatására. Felvetésünkre, hogy akkor így nem egy adott „munkára” keresnek jelöltet, hanem csak egy választásra, azt mondta Mráz, hogy aki nyeri a mandátumot, az fog utána dolgozni.
Persze más szempontok is vannak egy jelöltállításnál. A pártok ráálltak arra az elmúlt, években, hogy csak a saját „törzsüknek” kommunikáljanak – erről már egy olyan kampányszakember beszélt nekünk, aki az elmúlt évtizedekben több sikeres kampányt is végigcsinált a jobboldal jelöltjeinek. A nevét kérésére nem írjuk le. Azt mondta, a választás az egyénnek és a „brandnak” is a mérése.
Ha jól áll a brand, akkor fel lehet építeni bárkit. A mostani mérések szerint a Fidesz még mindig 50 százalék körül mozog a biztos szavazók között, így működhet a stratégiájuk
– mondta.
Kubatov a közösségi médiát említette, aminek a segítségével meg lehet ismertetni az embereket, azonban ez már nem csak a Facebookot jelenti. Mráz úgy fogalmazott, hogy nem mindenható a Facebook, de megkerülhetetlen. Az applikációjuk ott van a legtöbb ember telefonján, de ezzel nem lehet mindenkit elérni. László szerint is alapkövetelmény a facebookos kampány, ugyanakkor arra mutatott rá, hogy egyre inkább veszít a jelentőségéből, főként a fiatalok miatt, akik inkább a TikTokon, a YouTube-on, az Instagramon elérhetők.
Le az utcára, ki a térre
Az „anonim” kampányszakemberünk már egészen vad ötletet fogalmazott meg: ő politikusként elsődleges platformként a TikTokban gondolkodna. „De, ha le akarnám győzni a Fideszt, akkor az utcára mennék és személyesen találkoznék az emberekkel. Ezt az ellenzéknél sok esetben megspórolják” – mondta.
László Róbert is arról beszélt nekünk, hogy sokat számítanak a személyes találkozók. „Az emberek nagyon értékelik, ha hús-vér politikusokkal, aktivistákkal lehet beszélgetni, esetleg vitatkozni. Ez nemcsak a falvakban vagy kisebb városokban számít, hanem Budapest közterein is” – mondta. Mráz arra hívta fel a figyelmet, hogy nagyon fontos a direkt hatás – maga a találkozás – de nem elhanyagolható, hogy erről képek, videók, posztok, cikkek jelenhetnek meg, vagyis indirekt hatása is van a kampányban. Vagyis a közösségi média mellett nem úszható meg a talpalás sem.
AI, AI, baj lehet
A mostani lesz az első olyan kampány itthon, amelyiknél a mesterséges intelligencia (AI) is szerepet kaphat. Az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynöksége már októberben arra figyelmeztetett, hogy éberségre van szükség a közelgő 2024-es európai választások (ami egy napon lesz a magyarországi önkormányzati választással) előtt, az AI chatbotok és a mesterséges intelligencia által támogatott információmanipuláció bomlasztó hatásai miatt.
A Political Capital elemzője szerint a képek, videók manipulálása már évek óta zajlik, és egyre könnyebben fog menni, de ott még nem tartunk, hogy egy minden valóságalapot nélkülöző, teljes egészében deep fake videó annyira hitelesnek tűnjön, hogy akkorát szólhasson, mint mondjuk 5 éve a Borkai-féle szexbotrány.
Mráz szerint ugyanakkor az Egyesült Államokban már vannak arra utaló jelek, hogy gond lehet az elnökválasztáson az AI-ból. Azt azonban még nem tudni, Magyarországon is szerepet kap-e. Felgyorsult világban élünk, megjelenhet – mondta a Nézőpont Intézet igazgatója.
Nyitókép: Szigetváry Zsolt / MTI