„Az akkumulátorokat valahol elő kell állítani" – Áder János megvédte a magyarországi akkugyártást
2023. szeptember 21. 13:29
A volt köztársasági elnök a kormány álláspontját tette magáévá.
Interjút készíttet Áder Jánossal az Index, a beszélgetésben szó esett a nagy indulatokat kiváltó magyarországi akkumulátorgyártásról is.
Mint arról beszámoltunk, januárban például azon a debreceni közmeghallgatáson szabadultak el az indulatok, ahol a kínai CATL akkumulátorgyártó beruházását ismertették.
Írtunk arról is, hogy májusban a Belügyminisztérium menesztette a debreceni akkumulátorgyárról szakvéleményt kiadó Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjét. A dokumentumban egyebek mellett arról írnak, hogy Debrecennek az újonnan megjelenő ipari vízigények miatt át kell átalakítania a teljes városi ivóvíz-, szennyvíz- és csapadékhálózatot.
Gödön is gondok adódtak, kiderült ugyanis, hogy betemették a kutat, ami megmutatná, hogy mérgezi-e a talajvizet a gödi akkumulátorgyár.
Nemrég pedig Alsózsolcán fejezték ki nemtetszésüket a helyiek, amikor az akkumulátorfeldolgozásra készülő szlovén Andrada megmutatta a gyártócsarnokot. „Menjetek haza, menjetek a kurva anyátokba” – kiabálták a lakosok. Az Andrada képviselőit a biztonságiak menekítették ki, mert nem sokon múlt a fizikai atrocitás.
Júliusban pedig kiderült, hogy ketten haltak meg a szigetszentmiklósi akku-feldolgozóban történt robbanás miatt.
Mindezek fényében a volt köztársasági elnök, aki jelenleg a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke, a következőket válaszolta a hazai akkumulátorgyártást firtató kérdésre:
„Ma a legfejlettebb, leggazdaságosabb technológia a lítiumion-akkumulátor. Kísérletek vannak más technológiákra is, de azok még nem tartanak ott, hogy forgalomba helyezhető minőségben és mennyiségben gyártsák. Az akkumulátorokat valahol elő kell állítani. Ma Európában hatvan akkumulátorgyár épül, vagy már megépült. Ha Magyarországon minden akkumulátorgyárat megépítenek, ami tervben van, akkor az európai igények 20 százalékát fogjuk kielégíteni. Ez nem kevés, de a másik 80 százalékát máshol állítják elő, így nem egyedül szálltunk be ebbe az üzletbe. A másik kérdés, akarjuk-e, hogy itt maradjon a gazdaság erős húzóágazatát jelentő autóipar, mert az ott gyártott autók is átállnak elektromos meghajtásra” – fejtette ki Áder.
A volt köztársasági elnök az akkumulátorgyárak vízigényét érintő aggályokra is reagált:
„A debreceni gyárral kapcsolatban néztem utána ennek a kérdésnek. Alapvetően azt a vizet, amire szüksége van az akkumulátorgyárnak, hűtésre használják. Nem kell ivóvíz minőségűnek lennie, lehet szürke szennyvíz is. Debrecenben az a megoldás, hogy a tisztított szennyvizet használják hűtésre. A szürke szennyvizet – ami már rendelkezésre áll – így kerülőúton vezetik el, de az nem fog szennyeződni, ha betartják a szabályokat. Szigorú környezetvédelmi normákat kell előírni, legyen szó levegőszennyezésről, talajszennyezésről, vízszennyezésről, és azokat be kell tartatni. Ha megsértik, akár be is kell zárni az üzemet. Türingiában a tartományi zöld-szociáldemokrata kormány a legjobb beruházásnak minősítette az akkumulátorgyár építését. Higgyük el, ha ezt Németországban jónak tartják, akkor ugyanez a technológia, ugyanezzel a fegyelemmel alkalmazható Magyarországon is. Ha komolyan gondoljuk a közlekedés zöldítését, akkor szükségünk lesz a lítiumion-akkumulátorokra. Ha valaki mond egy másik technológiai megoldást, akkor felteszem a kezem és azt mondom, menjünk abba az irányba, de még senki nem mondott ilyet.”
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi