Belföld

„Vajon ez kinek a felelőssége?” – kérdezik civilek, miután Gulyás Gergely párhuzamot vont a cigány gyerekek száma és az oktatást sújtó problémák közt

rtl.hurtl.hu

2023. július 27. 21:59

Arra hívják fel a figyelmet, hogy a világon szinte egyedülálló módon nálunk az iskola növeli a társadalmi különbségeket, és tizenkét év kormányzás után nincs kire mutogatni emiatt.

Integrációs nehézségek vannak az iskolaügyben Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint, aki úgy látja, a problémák sokkal erősebben jelentkeznek ott, ahol a cigány gyerekek száma magas. Erről a kormányinfón beszélt a miniszter azzal kapcsolatban, hogy kiderült: a nyolcadikos diákok 40 százalékának az alapszintnél rosszabbak a szövegértési képességei.


Tucatnyi civil szervezet közleményben reagált Gulyás Gergely kijelentésére, amelyben azt írják: egyetértenek azzal, hogy gond van a roma gyerekek oktatási integrációjával, és ez ma a legsúlyosabb társadalmi kérdések közé tartozik. A roma tanulók oktatási sikertelenségében összpontosul a magyar közoktatás szinte minden problémája – állítják.

Mint kifejtik, a roma diákok nagyrészt olyan kistelepüléseken élnek, ahol eleve nem tudnak hozzáférni minőségi oktatáshoz, és ezen települések iskoláiban szaktanárhiánnyal küzdenek, és felszereltségük is elmarad az elvárt szinttől.

Vajon ez kinek a felelőssége?

– teszik fel a kérdést, hozzátéve, hogy Magyarországon a világon szinte egyedülálló módon az iskola még növeli is a társadalmi különbségeket.

Tizenkét év kormányzás után kire lehet mutogatni emiatt?

– kérdezik, kifejtve, hogy felbecsülhetetlen a lemaradás, ami a járvány alatti online oktatás idején keletkezett.

Vajon kinek kellett volna felismernie és kezelnie a problémát?

– írják a civilek, akik arra is felhívják a figyelmüket, hogy a roma tanulók gyakran már a legelső óvodai napon súlyos előítéletekkel, sokszor kirekesztő szándékkal szembesülnek, miközben gombamódra szaporodnak az olyan jobbára egyházi és alapítványi iskolák, ahová a jobb módú gyerekeket „átmenekíthetik” a szüleik.

Megszoktuk már, hogy ha a kormány egy számára kényelmetlen problémával szembesül, akkor valahogy mindig van kire áthárítani a felelősséget

– áll a közleményben, amely javaslatokat is tartalmaz:

  • indítsanak átfogó felülvizsgálati programot a roma gyerekek indokolatlan értelmi fogyatékossá minősítésének csökkentése érdekében,
  • zárják be azokat a sokszor roma többségű kistelepülési iskolákat, ahol a gyereklétszám nem indokolja a fennmaradást,
  • minden állami normatívából működtetett általános iskolában, így az egyházi intézményekben is ugyanazok a beiskolázási szabályok érvényesüljenek,
  • tegyék ismét vonzóvá és megbecsültté a pedagóguspályát.

Az aláírók: Polgár Alapítvány az Esélyekért, Roma Oktatási Ügykoalíció, 1 Magyarország Kezdeményezés, Roma Sajtóközpont Egyesület, Romaversitas Alapítvány, Tanítanék Mozgalom, Varázskert Egyesület, Érdekem az Érdeked Egyesület, Élménylelő Ifjúsági Egyesület, Gyerekesély Közhasznú Egyesület, BAGázs Egyesület.

Nyitókép (illusztráció): Dusan Stankovic / E+ / Getty Images

#Belföld#oktatás#integráció#gulyás gergely#civil szervezetek#egyenlőtlenség#civil összefogás fórum