Pintér Sándor meneszti a debreceni akkugyár egyik kritikusát
2023. március 23. 17:39
Persze egyelőre nem tudni, van-e összefüggés a szakmai bírálat és a kirúgás ténye között.
Egy hónapja a területileg illetékes vízügyi hatóság olyan szakvéleményt adott a Debrecenbe tervezett kínai beruházásról, ami enyhén szólva sincs összhangban a kormányzati akkumulátorgyár-program kommunikációjával. Kiderült, hogy a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság (TIVIZIG) vezetőjének fel kell állnia az igazgatói székéből – írja a 24.hu.
A hatóság februárban készült el a szakvéleménnyel, amely a CATL leendő debreceni akkumulátorgyárának környezethasználati engedélyeztetési eljárásához szükséges, majd a meg is küldte a Hadú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalnak.
A hétoldalas dokumentum szerint a létesítmény várhatóan Magyarország legnagyobb vegyipari üzeme lesz, ezért vízgazdálkodási szempontból több helyen is áttervezésre szorul. Súlyosabb bírálatot is megfogalmaztak: Debrecennek a hirtelen megjelenő vízigények miatt át kell alakítania a városi ivóvíz-, szennyvíz- és csapadékhálózatot, mert az eddigi rendszer néhány év múlva már nem fogja bírni a terhelést.
A szakvélemény aláírója, Kincses Dániel igazgató a napokban tudta meg, hogy a vízügy területét is felügyelő belügyminiszter, Pintér Sándor felmenti a pozíciójából.
A Belügyminisztérium egyelőre nem reagált a lap azon kérdésére, hogy miért kell váratlanul távoznia Kincses Dánielnek. Az akkumulátorgyár elleni tiltakozások miatt Debrecenben fontos kérdéssé vált a kínai beruházás várható vízfogyasztása, a TIVIZIG ezzel kapcsolatban a következő megállapításokat tette:
- a kínai cég úgy kérte meg a környezethasználati engedélyt, hogy az eljáráshoz készült beadványában nem adta meg a gyár várható éves vízfogyasztási adatait.
- A tanulmány szerint a gyártósor hűtésére még több víz kell.
- Kormányrendelet írja elő, hogy tisztított szennyvizet vegyenek igénybe az ipari felhasználók, de valójában „ilyen irányú tervezési folyamatot egyik gyár esetében sem” tapasztaltak.
- A CATL dokumentációjából kimaradtak az esetleges balesetek hatáselemzései. Garanciák kellenek például arra, hogy a balesetek során veszélyes anyagok ne kerülhessenek a városi közműhálózatba.
- A vízügyi hatóság úgy látja, Debrecen felpörgetett iparosítása egy-két éven belül túlterhelheti a város ivóvízbázisát.
Nyitókép: Soós Lajos / MTI