Baleset-bűnügy

A Wizz Air két pilótája veszett a Balti-tengerbe, utolsó rádióüzenetében az időjárásról kért tájékoztatást a lezuhant magyar gép

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. június 19. 17:39

A rossz időjárás is közrejátszhatott a Svédország partjainál lezuhant magyar gép tragédiájában. A két Wizz Air-pilótával szerencsétlenül járt magyar gép nagyon kedvezőtlen időjárási körülmények közé kerülhetett.

Mint arról a nap folyamán az rtl.hu is beszámolt, a Balti-tengerbe zuhant egy magyar kisrepülőgép Svédország partjainál, Norrköping közelében. A gép Lengyelországból szállt fel, és a Svédország közepén található Dala Järna repülőterére tartott, de eddig ismeretlen okokból a stockholmi Skavsta repülőtér felé vette az irányt. Úgy tudni, hogy a gépen a Wizz Air magyar légitársaság két tapasztalt pilótája repült, mindketten életüket vesztették a szerencsétlenség következtében.

A hvg.hu értesülései szerint a két áldozat a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSE) két vezetője, a Wizz Air légitársaság pilótái voltak.

Az rtl.hu megkereste a Wizz Air-t, hogy tájékoztatást kérjünk a két szerencsétlenül járt pilótáról. Információnk szerint mindketten tapasztalt, középkorú pilóták voltak, akik rendszeresen repültek hosszú utakon. A Wizz Air nem sokkal délután öt előtt a következő tájékoztatást küldte az rtl.hu-nak:

Vasárnap este két kollégánk balesetben életét vesztette Svédországban. Mivel magánúton voltak, így a tragédia részleteiről a légitársaságnak is csak annyi információ áll a rendelkezésére, amit a hatóságok eddig a nyilvánosságra hoztak.Két nagyszerű, szakmailag tökéletesen felkészült kollégát vesztettünk el. A Wizz Air osztozik a hozzátartozók fájdalmában és őszinte részvétét fejezi ki a gyászoló családtagok, barátok és a kollégák felé.

A HA-BNS lajstromjelű, Socata MS.893A Rallye Commodore 180 (Moran) típusú légcsavaros, könnyű repülőgépet vezető pilóta utoljára a linkopingi repülőtér repülésirányítójával beszélt. A nyilvános légiforgalmi rádiókommunkációt interneten elérhetővé tevő LiveATC.net oldalon vissza lehet lehet hallgatni a linkopingi torony és a légtérben lévő repülőgépek közti rádiózást.

A felvételen 34:47-től hallható, ahogy a magyar pilóta nyugodt hangon arról érdelődik, hogy milyen az időjárás Karlskoga és Borlänge városok repülőtereinek térségében („Can I ask the weather information from Karlskoga and Borlänge airports?”). A HA-BNS (a felvételen „Hotel November Sierra”) pilótája 38:00 körül kap választ a kérdésére, a torony változó erősségű szélről, esőről, alacsony felhőplafonról, záporokról és korlátozott láthatósági viszonyokról ad tájékoztatást, amit a pilóta megköszön.

Az eredeti útiránytól eltérő HA-BNS magyar idő szerint 20 óra 13 perc körül tűnt el a Flightradar24 képéről, az útvonala így nézett ki:

A rossz időjárás is közrejátszhatott a Svédország partjainál lezuhant magyar gép tragédiájában
A gép Arkösundtól északra repükt a dombok közt az öblökkel csipkézett part irányába (Forrás: Flightradar24)

A térség domborzati térképe alapján elképzelhető, hogy a nagyon alacsony esőfelhők miatt kis magasságban, rossz látási viszonyok közt repülő gép pilótája elvesztette tájékozódási képességét. A magas dombok, a bonyolult partvonal, a rossz időjárás együttesen olyan körülményeket jelenthettek, amik a gép tengerbe zuhanásához vezettek.

A kisgép Stockholmtól nagyjából száz kilométernyire délre csapódott a tengerbe. A mentésvezető Christer Ekeroth a helyi sajtónak elmondta, hogy a gép darabjai tört a becsapódás erejétől, és a roncsai a tengerfenékre merültek. A baleset körülményeit a svéd hatóságok vizsgálják.

Az életét vesztő két magyar férfiról Christer Ekeroth azt nyilatkozta, hogy azért repültek Svédországba, hogy egy másik repülőgépet vásároljanak, de a rossz idő miatt nem érték el eredeti céljukat.

A HA-BNS lajstromjelű repülőgépet a magyar nyilvántartás szerint 1969-ben gyártották Franciaországban, az egy évre szóló légi alkalmassági engedélyt 2022. szeptember 16-án kapta meg, ekkor változott a lajstromjele is OO-TGA-ról (lásd a lenti videón) HA-BNS-re. A gép a légi személyszállítással foglalkozó Smartair Solution Kft. tulajdonában volt és a cég is üzemeltette. 


A HA-BNS bázisa a budaörsi repülőtéren volt, kerestük a repülőtér üzemeltetőjét is, de nem nyilatkozott az rtl.hu-nak. Próbáltuk elérni a magyar Közlekedési Hatóság Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztályát is, de a megadott telefonszámokon nem sikerült kapcsolatba lépni velük.

Az RTL Híradó június 20-ai riportja:
 


Nyitókép: jp hanart / YouTube

#Baleset-bűnügy#baleset#légibaleset#lezuhant#svédország#zuhanás#wizz air