Mínuszban már késő: most kell felkészíteni az autót

rtl.hurtl.hu

2025. november 2. 13:00

A tél nemcsak a fagyos reggeleket hozza el, hanem az autó számára is komoly próbatétel. A hideg, a nedvesség és a sózott utak együtt gyorsan kikezdhetik a járművet. Mutatjuk, hogyan készítheted fel a kocsidat úgy, hogy a mínuszokban is megbízható társ maradjon.

Az akkumulátor a hideg legnagyobb áldozata

A hidegben az akkumulátorban lelassulnak a kémiai folyamatok, emiatt kevesebb áramot ad le, miközben a motorolaj a hőmérséklet csökkenésével besűrűsödik, így nehezebben kering és nagyobb ellenállást fejt ki az indításkor. Ez a kettő együtt az oka annak, hogy télen gyakrabban „hal meg” az akku, ami nyáron még hibátlanul működött. Érdemes ilyenkor ellenőriztetni az akkumulátor állapotát, és ha kell, feltölteni vagy cserélni.

Honnan tudod, hogy baj van?

Ha reggel nehezebben forgat az önindító, halványulnak a lámpák, vagy az autó elektronikája (pl. rádió, ablakemelő) furcsán viselkedik, az akku már a végét járja.

Ellenőrzés:

Bármelyik szerviz, autósbolt vagy benzinkút pár perc alatt elvégzi a terheléses tesztet. Otthon is ránézhetsz egy multiméterrel: 12,6 volt alatt gyenge a töltöttség, 12 volt környékén már cserére érett. Az sem árt, ha megnézeted a töltőrendszert, mert ha a generátor nem ad elég feszültséget, a legújabb akku is megadja magát.

Téli gumi: nem csak a hó miatt fontos

A legtöbben az első hóeséskor rohannak gumit cserélni, pedig a téli abroncs nem a hó miatt kell, hanem a hőmérséklet miatt. 7 Celsius-fok alatt a nyári gumi keveréke megkeményedik, így kevésbé tapad, és akár 20–30 százalékkal is hosszabb lehet a fékút.

A téli gumik keveréke ezzel szemben rugalmas marad, a lamellás mintázat pedig jobban kapaszkodik a jeges, nedves útfelületbe. Az eredmény: biztonságosabb irányíthatóság és rövidebb fékút még enyhébb, őszi reggeleken is.

Tudtad-e? A 7 °C-os határ nem a nappali vagy átlaghőmérsékletre vonatkozik, hanem a tényleges útfelület hőmérsékletére. Ha valaki sokat vezet este vagy hajnalban, ez a kritikus hőmérséklet már akár október elején is elérhető, így érdemes időben téli gumira váltani.

Mínuszban már késő: most kell felkészíteni az autót
A téli gumit már az első havazás előtt érdemes felrakatni /Fotó: Pexels

Mire figyelj cserekor?

  • Profilmélység: 4 mm alatt már nem hatékony a víz- és hóelvezetés.
  • Gumiéletkor: öt év után a keverék öregszik, akkor is, ha kívülről hibátlannak tűnik.
  • Nyomás: hidegben a levegő összehúzódik, ezért havonta ellenőrizd, mert a lapos gumi nemcsak többet fogyaszt, hanem rosszabbul is tapad.
  • Ne hagyd az utolsó pillanatra: amikor leesik az első hó, a gumisok hetekkel előre tele vannak időpontokkal.

Fagyálló és téli ablakmosó: apróság, ami sokat számít

A motor hűtőfolyadékát érdemes szervizben beméretni, mert ha a fagyáspontja nem elég alacsony, a folyadék megfagyhat, és a tágulás akár szét is repesztheti a hűtőt vagy a motort. A mérés filléres tétel, a kár viszont hatalmas lehet.

Az ablakmosóval hasonló a helyzet: a nyári folyadék megfagyhat a fúvókában vagy a tartályban, így egy hideg reggelen se spriccelni, se látni nem fogsz. A téli változat –20 °C körüli hőmérsékletig folyékony marad, és oldja a zsíros filmréteget, ami télen az útról rárakódik az üvegre.

Molnár Martin útja a Forma-1-be – A 2025-ös szezon a brit F4-ben címmel indult magazinműsor az RTL+-on. Az epizódokban megismerkedhetsz a 16 éves versenyzővel, akinek nagy jövőt jósolnak a brit F4-es mezőnyben. Kövesd Molnár Martin karrierjét az RTL+ magazinműsorában!

Ablaktörlő lapátok: nem csak bosszantó, ha csíkoz

A rosszul működő lapát életveszélyes lehet. Ha a szélvédőn marad a vízfilm vagy a kosz, csökken a látótér, a szembejövő fények elvakítanak, és pillanatok alatt balesetveszélyes helyzetet teremtenek.

Ha nyikkan, ugrál vagy csíkoz, ne halogasd a cserét. Léteznek kifejezetten téli lapátok is, amik gumiházasak, így a jég nem fagy bele a szerkezetbe.

Mínuszban már késő: most kell felkészíteni az autót
Ha alvázvédelmet nem is tervezel, havonta egy alapos mosás és viaszréteg is megvédi az autót a környezeti behatások és a só egy részétől /Fotó: Pexels

Kenőanyagok és zárak: apró részletek, nagy könnyebbség

A fagyott ajtó vagy zár a téli reggelek klasszikusa. Egy szilikon- vagy grafitspray az ajtótömítésekre és zárakba megelőzi, hogy odafagyjanak. Az autósboltokban vagy benzinkutaknál filléres tétel, de rengeteg bosszúságtól megóv.

A gumikédert elég pár hetente átfújni, a zárakhoz inkább grafitos kenőanyagot használj, mert a zsírosabb spray-k port kötnek meg.

Karosszéria és alvázvédelem: ne hagyd, hogy a só végezze el a dolgát

A téli útszóró só nemcsak a cipőd talpát marja, hanem az autó alját is. Az alváz- és üregvédelem profi szervizmunka, de hosszú távon megéri, mert megakadályozza a rozsdásodást.

Ha nem csináltatsz teljes kezelést, egy alapos őszi mosás és viaszolás is segít: a viaszréteg megakadályozza, hogy a sós latyak megtapadjon, így tavasszal nem kell rozsdapöttyöket keresgélni.

Téli csomag az autóba: nem csak hegyekben jön jól

Nem kell túlzásba vinni, de pár dolog a csomagtartóban vészhelyzetben szó szerint életmentő lehet. Egy takaró, kesztyű, jégkaparó, fejlámpa és egy kis homok vagy kavics mindig jól jön: ha elakadsz a hóban vagy jégen, segít a kerekek alá szórva. Dobd mellé egy kis rágcsát és vizet is – hosszabb úton vagy dugóban többet ér, mint hinnéd.

Nyitókép: Pexels